Skip to main content

Problemen met Klik&Klaar

  • 18 oktober 2024
  • 12 reacties
  • 4932 Bekeken

Pilovali
Forum|alt.badge.img+1

Ik kan nog geen subboard vinden voor Klik&Klaar, dus ik zet 'm hier in.
Sinds woensdag heb ik firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 en sindsdien werkt de 5G connectiviteit niet meer. Op Tweakers hebben een flink aantal mensen hier last van.

Sinds de nieuwe firmware op de 5G router, valt continu de verbinding even weg voor 10 seconden, lampje van 5G is rood en ik zie helemaal géén 5G connectie in de webinterface. Dit is heel erg hinderlijk.



Het is nu compleet onwerkbaar voor alles wat niet gebufferd kan worden (thuiswerken, livestream kijken, videobellen).

 

De 5G router staat op de meest ideale locatie en voor de firmware update was het super stabiel en ook redelijk snel. Maar nu is het huilen met de pet op.
 

Uitgelichte reactie

18 oktober 2024

Hier hetzelfde verhaal. Enorme thread op Tweakers over:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2268550/0

Woensdagochtend Klik&Klaar ontvangen. Perfect. Mooie 5G en 4G ontvangst, snelheid hier op behoorlijk grote afstand van de mast (geen n78, dus nog geen 3500 MHz, maar wel n28 op 800 MHz.) was 200/20. 

Na de recente firmware update om 01:00 uur donderdagochtend is dit enthousiasme weg.

Het lijkt er op dat er nu nog maar 1 band (B3 op 1800 MHz.) geactiveerd wordt. Geen carrier aggregation meer, geen n28. Dus alleen nog 4G, zelfs geen 4G+. 

Gevolg is dat download nog wel redelijk is maar upload kleiner is dan 1 Mbps. en de verbinding zo instabiel is dat hij uitvalt.

De SIM in een Huawei 5G router geeft direct weer perfect resultaat, richting de 200 Mbps. download en 20 Mbps. upload. En helemaal stabiel.

De Zyxel router is met deze firmware update een hele slechte 4G router geworden voor gebruikers waar nog geen n78 is binnen zeg 800 meter. Buitengebied dus. Wat nou net een doelgroep van dit product was.

Kortom: denk je over dit product ga dan goed na op www.antennekaart.nl of er een n78 mast op minder dan 1 km. staat. Zo niet, dan val je terug op 4G. En koop je dus niet dat wat er op de doos staat.

Odido had dit product moeten uitrollen als n78 overal geboden wordt.

 

 

 

 

12 reacties

Pilovali
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 1038 reacties
  • 18 oktober 2024

Huh… ik dacht dat ik het in Mobiel → Netwerk en verbinding had gepost. Het heeft weinig te maken met thuis wifi.

 


Een aantal tweakers hebben het vermoeden dat de lagere 5G band is uitgeschakeld en de 5G router alléén met 3,5 GHz verbinding gaat maken. Als dit zo is, dan klopt de dekkingskaart niet en werkt het heel erg instabiel.


Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 140 reacties
  • 18 oktober 2024

Hier hetzelfde verhaal. Enorme thread op Tweakers over:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2268550/0

Woensdagochtend Klik&Klaar ontvangen. Perfect. Mooie 5G en 4G ontvangst, snelheid hier op behoorlijk grote afstand van de mast (geen n78, dus nog geen 3500 MHz, maar wel n28 op 800 MHz.) was 200/20. 

Na de recente firmware update om 01:00 uur donderdagochtend is dit enthousiasme weg.

Het lijkt er op dat er nu nog maar 1 band (B3 op 1800 MHz.) geactiveerd wordt. Geen carrier aggregation meer, geen n28. Dus alleen nog 4G, zelfs geen 4G+. 

Gevolg is dat download nog wel redelijk is maar upload kleiner is dan 1 Mbps. en de verbinding zo instabiel is dat hij uitvalt.

De SIM in een Huawei 5G router geeft direct weer perfect resultaat, richting de 200 Mbps. download en 20 Mbps. upload. En helemaal stabiel.

De Zyxel router is met deze firmware update een hele slechte 4G router geworden voor gebruikers waar nog geen n78 is binnen zeg 800 meter. Buitengebied dus. Wat nou net een doelgroep van dit product was.

Kortom: denk je over dit product ga dan goed na op www.antennekaart.nl of er een n78 mast op minder dan 1 km. staat. Zo niet, dan val je terug op 4G. En koop je dus niet dat wat er op de doos staat.

Odido had dit product moeten uitrollen als n78 overal geboden wordt.

 

 

 

 


Pilovali
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 1038 reacties
  • 18 oktober 2024

Ik zit hemelsbreed 890 meter van de mast af. Deze doet n28 en n78, alleen is de indoor dekking van n78 niet helemaal perfect.
Al zat de router op 4G+, was het prima geweest voor mij. Alleen is die ongelofelijk instabiel, uploadsnelheid geeft tranen in je ogen. De dekkingskaart van Odido klopt voor geen meter in mijn situatie.


  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 21 oktober 2024

Een reactie vanuit Odido zou gewaardeerd zijn, klantenservice lijkt zo overweldigd dat er bijna geen contact te krijgen is.

 

Hier nog steeds constante problemen wbt een stabiele verbinding via een N28 mast. Doet het hoogstens een paar uur goed maar dan is het ellende. Latency >1000ms, calls/games verbreken de verbinding, browsen is traag en video buffert niet meer snel genoeg om af te spelen.

 

Deze ervaring is er elk moment van de dag geweest en weekend/werkdagen maakt allemaal niks uit.

 

Dit blijft dan ook meteen minstens 5 minuten zo voor het opgelost is, het is niet even vervelend en weer door. Telefoon nu elke keer gebruikt om een stabiele verbinding te krijgen (4G Simyo) en daar totaal geen problemen mee, maar ondertussen wel door de helft van m'n data heen van deze maand.


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 30 oktober 2024

Maandag 14 oktober direct toen klik en klaar beschikbaar werd opgehaald in de okido shop. Blij dat ik was dat ik eindelijk van het veel te dure ziggo af was. Thuis aangesloten en direct online. Wel LTE viel mij op terwijl ze adverteren en de dekkingsgraad check laten doen en er 5G met perfecte dekking uitkomt.

Download gemiddeld overdag was de eerste tien dagen redelijk stabiel, zo’n 140mb gemiddeld. Dit was ‘s avonds gemiddeld 230mb. Upload wat voor mij heel belangrijk is vanwege video vergaderen via Teams was de eerste 10 dagen op 4G zo’n 33mb gemiddeld overdag en in de avond gemiddeld 46mb.

Toen begon de ellende op vrijdag 25 oktober. In de ochtend een MT overleg via Teams en mijn upload kwam die dag gemiddeld niet boven de 6mb! ‘s Avonds was dit ongeveer 68mb gemiddeld. Download was heel hoog, overdag 340mb en ‘avonds 480mb.

De dagen erna Bleef de upload overdag tijdens kantoortijden slecht en traag, vanaf een uur of 1700 pas weer richting 30mb en hoger.

Op de vraag dat ik last had van bovengenoemde kreeg ik na drie dagen antwoord van okido. Wat een enorm slecht standaard kletsverhaal van diegene. We werken hard aan het product om deze continue te verbeteren en balblabla.

Direct maandag toen upload snelheid zelfs rond de 1.5mb was gebeld met okido om op te zeggen. Na 8 keer bellen en 4 keer verbinding verbroken eindelijk iemand aan de lijn die mij kon helpen na een vierde keer uitleggen. Heeft mij totaal 2,5 uur gekost inclusief wachtstand.

Maar het product was zo nieuw dat het opzeggen in twee systemen niet lukte. Eerste systeem wel, maar Salesforce niet. Hij had een aantekening gemaakt voor de opzegging en aangegeven om het modem retour te brengen naar de okido shop. Daar een jonge jongen die nog een kwartier een privégesprek met een vriend over zijn komende vakantie moest afstemmen. Afin, met beide handen in de zakken mij aanhorende wat ik kwam doen. Geweldige service!

 

Wat een enorme teleurstelling en een waardeloze service! Ben blij dat ik het heb opgezegd. Dan toch maar helaas, echt lievere helemaal niet, maar een veel te duur ziggo abo, maar wel stabiliteit.

 

Als aanvulling, ik woon in een woonwijk zonder kantoorpanden dus overdag geen komen van heel veel mensen die het okido 5G netwerk belasting...


  • is een Master Poster
  • 22 reacties
  • 5 november 2024

Ik heb nu hetzelfde probleem. De Odido heeft de firmware in de modem bijgewerkt om de communicatie tussen modem en WiFi plus te herstellen. Nu werkt WiFi plus goed, maar ik heb geen 5G. Het licht is rood.


equilibrium999
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 13 november 2024
Damian_NL schreef:

Ik heb nu hetzelfde probleem. De Odido heeft de firmware in de modem bijgewerkt om de communicatie tussen modem en WiFi plus te herstellen. Nu werkt WiFi plus goed, maar ik heb geen 5G. Het licht is rood.

Hier precies hetzelfde, alleen het licht is niet rood bij mij, maar in het menu van de modem zelf heb ik alleen groene strepen bij LTE en 5G is helemaal grijs. Vebindt ook alleen met B masten en niet met N.

Zit op 800 meter van een mast hemelsbreed voor 5G.


  • is een Master Poster
  • 22 reacties
  • 26 november 2024
equilibrium999 schreef:
Damian_NL schreef:

Ik heb nu hetzelfde probleem. De Odido heeft de firmware in de modem bijgewerkt om de communicatie tussen modem en WiFi plus te herstellen. Nu werkt WiFi plus goed, maar ik heb geen 5G. Het licht is rood.

Hier precies hetzelfde, alleen het licht is niet rood bij mij, maar in het menu van de modem zelf heb ik alleen groene strepen bij LTE en 5G is helemaal grijs. Vebindt ook alleen met B masten en niet met N.

Zit op 800 meter van een mast hemelsbreed voor 5G.

Heeft iemand je geholpen het probleem op te lossen?Ik wacht al 3 weken en niemand van Odido heeft gereageerd.


equilibrium999
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 27 november 2024
Damian_NL schreef:
equilibrium999 schreef:
Damian_NL schreef:

Ik heb nu hetzelfde probleem. De Odido heeft de firmware in de modem bijgewerkt om de communicatie tussen modem en WiFi plus te herstellen. Nu werkt WiFi plus goed, maar ik heb geen 5G. Het licht is rood.

Hier precies hetzelfde, alleen het licht is niet rood bij mij, maar in het menu van de modem zelf heb ik alleen groene strepen bij LTE en 5G is helemaal grijs. Vebindt ook alleen met B masten en niet met N.

Zit op 800 meter van een mast hemelsbreed voor 5G.

Heeft iemand je geholpen het probleem op te lossen?Ik wacht al 3 weken en niemand van Odido heeft gereageerd.

@Damian_NL nee nog geen oplossing helaas. Heb er ook een aparte topic over gemaakt omdat ik periodes heb van extreem lage snelheden:

 


  • is een Master Poster
  • 22 reacties
  • 27 november 2024
equilibrium999 schreef:
Damian_NL schreef:
equilibrium999 schreef:
Damian_NL schreef:

Ik heb nu hetzelfde probleem. De Odido heeft de firmware in de modem bijgewerkt om de communicatie tussen modem en WiFi plus te herstellen. Nu werkt WiFi plus goed, maar ik heb geen 5G. Het licht is rood.

Hier precies hetzelfde, alleen het licht is niet rood bij mij, maar in het menu van de modem zelf heb ik alleen groene strepen bij LTE en 5G is helemaal grijs. Vebindt ook alleen met B masten en niet met N.

Zit op 800 meter van een mast hemelsbreed voor 5G.

Heeft iemand je geholpen het probleem op te lossen?Ik wacht al 3 weken en niemand van Odido heeft gereageerd.

@Damian_NL nee nog geen oplossing helaas. Heb er ook een aparte topic over gemaakt omdat ik periodes heb van extreem lage snelheden:

 

Dit is een grap … Ik wacht tot januari en als ze het probleem niet oplossen stap ik over naar Vodafone of KPN. Ik denk dat veel mensen zullen volgen.


GEEN 5G ONTVANGS MET KLIK&KLAAR (mobiel internet)

Misschien niet de goede reactie na alle berichten, maar ben ook net geabonneerd op Odido Klik&klaar 5G (mobiel internet) en loop steeds vast met personeel van Odido die er eigenlijk geen verstand van hebben. Ik heb nu een maand sinds april 2025, Odido Klik&Klaar. Ik heb geen 5G ontvangst, geen 5G en maar beperkt 4G ontvangst. Tevens staan de IP adressen op een zwarte lijst bij TransIP, wat weer voor andere problemen zorgt. Ik heb diverse malen gebeld met Odido en langs geweest in de winkel. Ik krijg steeds dezelfde reacties als hieronder beschreven. En zelfs reacties om het abonnement maar op te zeggen. Nu betaal ik wel al een tijdje voor 5G en heb dit ook nodig. Ik heb een expert (uit eigen gelederen) hier naar laten kijken, hij zegt dat het modem van Odido een goedkoop model is en veel te zwak is. Odido kan het beste deze zwakke modem vervangen voor een betere en sterkere en evt. met buitenantenne. Bij het afsluiten van het abonnement zou het signaal bij mij thuis goed moeten zijn, dit was ook door Odido zelf nagekeken. Buiten geprobeerd en toen net 5G gehaald de downloadsnelheid ging van 40 naar 300.Binnen achter dubbelglas of half binnen in de deuropening al geen 5G meer. Buiten dat wij betalen voor 5G en Odido niet levert, hebben wij 5G nodig (10 snelwegen ipv 1 landweggetje). 5G heeft ongeveer 10x meer capaciteit dan 4G plus en i.c.m. een hogere snelheid 300/40=7,5 keer 10 is een factor 75 aan meer capaciteit/snelheid. Mijn mobile telefoon heeft wel gewoon 5G ontvangst binnen!! Dus ligt gewoon aan goedkope en slechte modem.
Dit is wat ik hiervan heb begrepen, ben zelf leek en wil gewoon goed en snel internet.

Het Klik&Klaar (5G!) product is een handige oplossing, alleen het modem is veel te zwak en zou moeten worden vervangen door Odido inclusief eventueel een losse buiten antenne.

Ik hoop op een serieuze reactie van Odido en niet weer een reactie van je abonnement maar opzeggen, rondlopen met je modem, bij het raam zetten (dan ramen zonder glas), aan- en uitzetten, raam open zetten, buiten neer zetten, geen dekking e.d. Het is gewoon een technisch probleem Odido levert niet waar je voor betaalt en houdt je aan het lijntje. Wees eens een sterk bedrijf wat waarmaakt waar je voor betaald en probeer de kwaliteit hoog te houden, de basis was al gelegd door T-mobile nu even goed doorpakken en mensen niet aan het lijntje houden, er zijn hier duizenden klachten over!


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14142 reacties
  • 16 mei 2025

Hi ​@FreddeVries1998, bedankt dat je dit zo uitgebreid deelt, ik snap helemaal dat je gewoon wilt dat het goed werkt, zeker als je specifiek voor 5G hebt gekozen en daar nu geen optimaal gebruik van kunt maken.

Klik&Klaar 5G-oplossing werkt inderdaad via een modem dat afhankelijk is van de ontvangst op jouw locatie. We merken dat dit in sommige situaties bijvoorbeeld bij goed geïsoleerde huizen met HR++ glas of in dichtbebouwde gebieden, de ontvangst flink kan dempen. Dat je mobiel wél goed 5G pakt en het modem niet, heeft te maken met de frequenties. Op ons Klik&Klaar modem zijn de lage frequenties uitgeschakeld om het mobiele netwerk niet in de weg te zitten. 

Dat je buiten wel een goede snelheid hebt heeft echt te maken met de isolatie en dubbelglas, dan lijkt het mij geen goede optie voor jouw woning. Als je jouw profiel wilt aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN, dan kan ik controleren hoe de dekking is op jouw adres! Geef je mij een seintje als je dat gedaan hebt? Alvast bedankt.

 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen