Skip to main content
Beantwoord

Problemen koppelen Daikin warmtepomp met Odido modem


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Enkele dagen geleden een nieuwe modem/router toegestuurd gekregen van Odido, een Zyxel EX5601-T1 met firmware V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130. Ik krijg alle apparaten weer met WiFi gekoppeld, behalve onze Daikin warmtepomp met BRP069A78 gateway. Deze krijgt het WiFi netwerk wel gevonden, maar het koppelen (na invoeren wachtwoord) wil vervolgens niet lukken.

De warmtepomp kan alleen gekoppeld worden met 2.4G en die staat in de router op kanaal 6. De 2.4G en 5G waren eerst gecombineerd, en nu gescheiden. Maakt geen verschil.

Met de oude router kan deze nog wel gewoon verbinden, dus probleem lijkt hem niet in de Daikin warmtepomp te zitten.

Verwijderen en opnieuw toevoegen van de warmtepomp in de Daikin Onecta app maakt geen verschil. Ook heb ik het geprobeerd met een iPhone 14 pro, iPhone 8 en iPad air 4, allen zonder succes.

Heeft iemand een oplossing, zodat deze wel gekoppeld kan worden?

Beste antwoord door Eddieee

Aan de hand van een ander topic heb ik geprobeerd de beveiliging op WPA2-PSK te zetten voor 2.4G. Dat werkt voor de Daikin Warmtepomp! Alleen werkt het daarmee niet meer op mijn iPhone….

Heb nu een 2.4G gastnetwerk opgezet voor alleen de warmtepomp met WPA2-PSK en het normale 2.4G netwerk staat op WPA3-SAE/WPA2-PSK en op die manier kan ik wel beide apparaten verbinden!

Apart dat het zo moet, maar het is dus uiteindelijk gelukt!

Bekijk origineel

18 reacties

  • Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • Antwoord
  • 23 mei 2024

Aan de hand van een ander topic heb ik geprobeerd de beveiliging op WPA2-PSK te zetten voor 2.4G. Dat werkt voor de Daikin Warmtepomp! Alleen werkt het daarmee niet meer op mijn iPhone….

Heb nu een 2.4G gastnetwerk opgezet voor alleen de warmtepomp met WPA2-PSK en het normale 2.4G netwerk staat op WPA3-SAE/WPA2-PSK en op die manier kan ik wel beide apparaten verbinden!

Apart dat het zo moet, maar het is dus uiteindelijk gelukt!


Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1635 reacties
  • 24 mei 2024

Hi @Eddieee, wat super om te zien dat je het via deze weg hebt kunnen oplossen! Het kan inderdaad zijn dat het wijzigen van de beveiliging ervoor zorgt dat het netwerk niet meer werkt op de iPhone. Een oplossing hiervoor is om het netwerk helemaal te vergeten op het toestel en vervolgens weer opnieuw verbinding te maken. Het zou dan in één keer goed moeten gaan! 


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 24 mei 2024

Hallo,

 

zouden jullie bovenstaande oplossing kunnen verduidelijken? Wat bedoel je precies? Het lukt ons niet om de Daikin te verbinden met het netwerk, las ook iets over firmware update oid.

groet


Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1635 reacties
  • 24 mei 2024

Hi @kathelijnjansen, op dit moment hebben alle modems de nieuwe software update ontvangen! De oplossing is in dit geval geweest om de beveiliging van de wifi op WPA2-PSK te zetten. Nu zie ik dat dit bij jou al het geval is. Wat ook vaak problemen kan geven is wifi 6, dit heb ik daarom nu voor je uitgeschakeld. Wil je het modem opnieuw opstarten en kijken of dit heeft geholpen? 


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 6 juli 2024
Eddieee schreef:

Aan de hand van een ander topic heb ik geprobeerd de beveiliging op WPA2-PSK te zetten voor 2.4G. Dat werkt voor de Daikin Warmtepomp! Alleen werkt het daarmee niet meer op mijn iPhone….

Heb nu een 2.4G gastnetwerk opgezet voor alleen de warmtepomp met WPA2-PSK en het normale 2.4G netwerk staat op WPA3-SAE/WPA2-PSK en op die manier kan ik wel beide apparaten verbinden!

Apart dat het zo moet, maar het is dus uiteindelijk gelukt!

Deze gastgebruik-workaround werkt ook voor mijn Daikin uit 2018!
Bedankt voor de tip.

Groeten, Ivo.


Cal van Odido
Forum|alt.badge.img+4
  • Oud Moderator
  • 3618 reacties
  • 7 juli 2024

Leuk dat je dit kan bevestigen @IMS, ik wens je heel veel plezier nog met je warmtepomp toe! 😃


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 12 oktober 2024

Wat ben ik blij dat ik dit gevonden heb! Het is mij nu ook gelukt!


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 12 februari 2025

Helaas lukt het bij mij nog niet. Warmtepomp ziet het gastnetwerk, maar ik krijg deze niet te zien in de app. Volgens de installateur ligt het aan IPV6, maar zover ik kan zien staat dat uit. Bij een ipconfig-opdracht komt wel een adres naar boven en de installateur beweert dat dat de reden is dat de warmtepomp niet zichtbaar is in de app. Kan dat kloppen?


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21078 reacties
  • 12 februari 2025

Hallo ​@Caspar76 

Odido heeft alleen IPv4. Je kan de WiFi module van de warmtepomp misschien eens resetten?


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

Volgens de installateur is er een nieuwe wifi module geplaatst die zou moeten communiceren met het modem. Wifi opnieuw gestart geeft geen resultaat.


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21078 reacties
  • 13 februari 2025

@Caspar76 

Heb je voor het gastnetwerk ook WPA2-PSK gekozen als beveiligingsmodus bij netwerkinstellingen, draadloos, gast? En kies bij toegangsscenario thuisgast.


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 13 februari 2025
Caspar76 schreef:

Bij een ipconfig-opdracht komt wel een adres naar boven en de installateur beweert dat dat de reden is dat de warmtepomp niet zichtbaar is in de app. Kan dat kloppen?

Wat voor adres wordt er dan nu zichtbaar en voer je die IPCONFIG opdracht dan wel op de warmtepomp uit?

Ik proef toch dat de installateur dit niet echt voor je wil/kan oplossen. Want hij redeneert

  1. Er staat een adres in een systeem waarop jij een IPCONFIG hebt gegeven
  2. Omdat daar een adres staat zal de warmtepomp niet zichtbaar zijn in de app?

Sorry, dit klinkt toch wel als een broodje aap.


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025
eric schreef:
Caspar76 schreef:

Bij een ipconfig-opdracht komt wel een adres naar boven en de installateur beweert dat dat de reden is dat de warmtepomp niet zichtbaar is in de app. Kan dat kloppen?

Wat voor adres wordt er dan nu zichtbaar en voer je die IPCONFIG opdracht dan wel op de warmtepomp uit?

Ik proef toch dat de installateur dit niet echt voor je wil/kan oplossen. Want hij redeneert

  1. Er staat een adres in een systeem waarop jij een IPCONFIG hebt gegeven
  2. Omdat daar een adres staat zal de warmtepomp niet zichtbaar zijn in de app?

Sorry, dit klinkt toch wel als een broodje aap.

Dat gevoel heb ik ook en vandaar mijn vraag. De installateur heeft volgens mij de ipconfig gedaan op zijn laptop en concludeert aan de hand daarvan dat er op mijn thuisnetwerk IPV6 open staat.


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21078 reacties
  • 13 februari 2025
Waqqas schreef:

@Caspar76 

Heb je voor het gastnetwerk ook WPA2-PSK gekozen als beveiligingsmodus bij netwerkinstellingen, draadloos, gast? En kies bij toegangsscenario thuisgast.

@Caspar76 

Dit nog geprobeerd?


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 14 februari 2025
Waqqas schreef:
Waqqas schreef:

@Caspar76 

Heb je voor het gastnetwerk ook WPA2-PSK gekozen als beveiligingsmodus bij netwerkinstellingen, draadloos, gast? En kies bij toegangsscenario thuisgast.

@Caspar76 

Dit nog geprobeerd?

Ja, gastnetwerk staat ingesteld op WPA2-PSK…

 


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 2795 reacties
  • 15 februari 2025

Hi ​@Caspar76, om het te testen heb ik de bandsteering van het modem uitgezet. Deze stond nog aan, je had dus geen los 2.4Ghz netwerk. Deze heb je nu wel, kan je het opnieuw proberen? Het kan zijn dat het netwerk eerst moet vergeten om de nieuwe te zien. Je ziet in de SSID welke wat is. Laat het weten!


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 15 februari 2025
Cheyenne van Odido schreef:

Hi ​@Caspar76, om het te testen heb ik de bandsteering van het modem uitgezet. Deze stond nog aan, je had dus geen los 2.4Ghz netwerk. Deze heb je nu wel, kan je het opnieuw proberen? Het kan zijn dat het netwerk eerst moet vergeten om de nieuwe te zien. Je ziet in de SSID welke wat is. Laat het weten!

Het is gelukt! Bedankt voor de hulp, ik heb de pomp (eindelijk) in de app, super!


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 2795 reacties
  • 15 februari 2025

Toppie, graag gedaan ​@Caspar76, blij dat ik kon helpen! 😁


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen