Skip to main content

Problemen internetsnelheid meshnetwerk

• September 29, 2025
  • 13 reacties
  • 94 Bekeken

• is een Master Poster
  • 19 reacties

apparatuur

ont: Huawei optiXstar HG8010v6

odido modem: Zyxel T-50

units: tweemaal TP-Link Deco X50-PoE

switch: TP-Link TL-SG1005P

Ooit heeft mijn setup goed gewerkt, na hulp via dit topic 

Maar inmiddels was mijn snelheid van 400 mbps naar 9 mbps, met af en toe flinke lag, en ik kreeg het niet meer goed aan de praat. Inmiddels een weekend lang met AI bezig geweest, veel geleerd maar weinig bereikt. Ik ga mn best doen het beknopt te houden

Oude setup: ont → switch → 2 x deco. Werkte ooit goed maar nu niet meer. AI zei dat dit pertinent de verkeerde setup was. 1 deco moest direct van de ont komen anders had je geen hoofddeco. Ik heb dit eindeloos geprobeerd, met resets, met installatiehulp, met bellen met odido zelfs (die niet willen helpen als het geen odido router is) maar de deco direct op de ont gaf steeds uiteindelijk een rood lampje op het moment dat hij zijn ip adres toebedeeld zou moeten krijgen vanuit de de provider. Uiteindelijk hebben we dit op kunnen lossen door de oude zyxel modem weer van stal te halen, die kreeg wel direct een ip adres en groene lampjes. Daarna de deco hierachter aangesloten, met PoE van de switch en de wifi van de zyxel uitgezet. Dit werkte eindelijk, met ook de snelheid van 400 mbps. 

Daarna de 2e deco aangesloten. Dit kan alleen maar via de switch, omdat ik geen stroom heb waar ik die deco wil neerleggen. Deze gaf wel groen licht maar krijgt een snelheid van max 9 mbps. Na veel proberen en wisselen en resetten lijkt het er erg op dat de switch slechts 9 mbps doorlaat. Ik kan niet begrijpen waarom. AI geeft aan dat exact deze switch met exact deze deco niet de juiste handshake kunnen maken. Ik betwijfel dat. Ten eerste heeft het ooit wel gewerkt en ten tweede zijn ze, bewust, allebei van hetzelfde merk. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de switch kapot zou zijn, hij is een jaar oud, hangt stevig en beschermd en er is niks vreemds mee gebeurd. setup nu: ont → zyxel → deco1 → switch → deco2.

Ok, dan eindelijk mijn 2 vragen:

1 - ik wil die zyxel modem er weer tussen uit. Het werkt wel, maar staat onhandig, kost extra stroom, extra storingsmogelijkheid etc. Hoe krijg ik die deco werkend op die ont? 
2 - belangrijker nog, hoe krijg ik uit die 2e deco ook de 400 mbps? Wat kan het zijn dat de switch het lijkt af te knijpen tot 9 mbps en hoe los ik dat op?

Veel dank alvast

September 29, 2025

Hallo ​@Mierk 

Sluit de internetkabel vanaf de ONT aan op de Deco in router modus. Verbindt iets met de Deco, ga in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0, pas dit toe en herstart de ONT.

Internet zou nu moeten werken.

Probeer bovenstaande eerst eens.

13 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 23304 reacties
  • September 29, 2025

Hallo ​@Mierk 

Sluit de internetkabel vanaf de ONT aan op de Deco in router modus. Verbindt iets met de Deco, ga in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0, pas dit toe en herstart de ONT.

totaleslimmekind
Forum|alt.badge.img
  • is King of Content
  • 572 reacties
  • September 30, 2025

als je wilt nog meer flexen koop een media converter en koop een FOE (AON) of PON CPE aparatuur (SFP/+) en doe de sfp in de media converter en dan in je modem

maar ff seriues hier is het echt 
1# kan hand shcud troep zijn en het verschakeld naar 10/100/1000m (circus feestje) 
kan slechte kabel zijn

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 19 reacties
  • September 30, 2025

Hallo ​@Mierk 

Ja dit ga ik proberen. Volgens mij heb jij mij dit de eerste keer ook geadviseerd en toen werkte het ook. AI vertelde overigens dat ik dit niet moest doen :-) Maar wat doe ik dan eigenlijk. Waarom is dit nodig voor de deco om als router te kunnen werken en wat gebeurt er op de achtergrond?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 19 reacties
  • September 30, 2025

als je wilt nog meer flexen koop een media converter en koop een FOE (AON) of PON CPE aparatuur (SFP/+) en doe de sfp in de media converter en dan in je modem

maar ff seriues hier is het echt 
1# kan hand shcud troep zijn en het verschakeld naar 10/100/1000m (circus feestje) 
kan slechte kabel zijn

niet zeker wat je met 1# bedoelt. Een jaar geleden waren ze allebei nieuw, allebei tp link, allebei gangbare modellen en werkte toen. Geen idee wat het nu kan zijn. De kabel is het niet, verschillende getest

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 23304 reacties
  • September 30, 2025

@Mierk 

De Deco is dan de main router in het thuisnetwerk. Wat zou er op de achtergrond moeten gebeuren?

En Odido internet gaat over VLAN 300 dus deze moet je taggen aan de WAN poort om internet werkend te krijgen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 19 reacties
  • October 25, 2025

@Mierk 

De Deco is dan de main router in het thuisnetwerk. Wat zou er op de achtergrond moeten gebeuren?

En Odido internet gaat over VLAN 300 dus deze moet je taggen aan de WAN poort om internet werkend te krijgen.

Hoi Waqqas, excuus, prive omstandigheden hebben dit euvel even naar de achtergrond verdreven. Maar inmiddels heb ik het weer opgepakt. Jouw truc heeft gewerkt, de odido modem is ertussen uit en de deco werkt nu als main router, daarmee is probleem 1 opgelost. 

Probleem 2 blijft, de 2e deco wordt bereikt via de switch, maar geeft slechte snelheden en een hoge ping. Waaraan kan dat liggen? Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het aan de nieuwe gigabit switch ligt, waarbij zowel switch als deco van tp-link zijn, maar ik zou niet weten wat het anders kan zijn.

edit: zou het de kabel kunnen zijn? Er zit best een oude kabel tussen die van beneden naar boven is getrokken

edit2: nee, andere kabel getest, het blijft 9 mbps, dus dat is het niet

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • 2277 reacties
  • October 25, 2025

Wat geeft de Deco app aan over het tweede punt? Verbonden via kabel of wifi? Niet alle switchen ondersteunen de IEEE 1905.1 die nodig is voor de bedrade backhaul van Deco. Welk type switch is het?

Hoe is de snelheid als je de switch ertussenuit haalt?

Ps. Je kunt ook de kabel eerst op de Deco zetten en de switch dan op de Deco.

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • 102 reacties
  • October 25, 2025

Aanvullend op de bovenstaande posts:

9 mbps lijkt verdacht veel op 10mbps, dat zou voor mij betekenen dat je kabel of de stekkers maximaal 10mbps verbinding hebben ipv 1000.

Als je er na de kabel-en switch bekabeld een laptop aanhangt en een snelheidstest doet, wat geeft ie dan voor snelheid?

Je kunt dat proberen voor en na de switch, het is essentieel om te snappen of de 1Gbps boven aankomt.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 19 reacties
  • October 25, 2025

Wat geeft de Deco app aan over het tweede punt? Verbonden via kabel of wifi? Niet alle switchen ondersteunen de IEEE 1905.1 die nodig is voor de bedrade backhaul van Deco. Welk type switch is het?

Hoe is de snelheid als je de switch ertussenuit haalt?

Ps. Je kunt ook de kabel eerst op de Deco zetten en de switch dan op de Deco.

De kabel was in orde. Ik heb idd jouw tip overgenomen om de kabel van deco 1 direct op deco 2 aan te Sluiten. Maar dan had hij geen poe (waarom niet?) dus heb ik een andere kabel doorgetrokken naar de switch. Het werkt. De switch blijkt overduidelijk het probleem. Ik kan niet begrijpen waarom. Wat ik wel begrijp is dat het werkt, 433 mbps boven, conform mijn abo. Wel een lelijke oplossing met een kabel naar boven en een andere kabel weer terug naar de switch en dan vanaf de switch weer een andere kabel naar boven voor de zonnepanelen, maar ik ben erg blij! Dank aan allen @waqqas, @rvk01, @bottlefriend

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • 2277 reacties
  • October 25, 2025

O, ik dacht dat de switch bij de tweede Deco stond. Ja, op deze manier omzeil je de switch ook maar met een extra kabel. Wat voor typenr switch is het?

Je kunt e.v. met een andere goedkope switch beneden bij de Deco wel werken met een switch ertussen maar de specificaties geven lang niet altijd aan of ze IEEE 1905.1 ondersteunen (hoewel ik verwacht had dat alle TP-Link's dit wel deden maar misschien dus niet allemaal).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 19 reacties
  • October 25, 2025

O, ik dacht dat de switch bij de tweede Deco stond. Ja, op deze manier omzeil je de switch ook maar met een extra kabel. Wat voor typenr switch is het?

Je kunt e.v. met een andere goedkope switch beneden bij de Deco wel werken met een switch ertussen maar de specificaties geven lang niet altijd aan of ze IEEE 1905.1 ondersteunen (hoewel ik verwacht had dat alle TP-Link's dit wel deden maar misschien dus niet allemaal).

Van wat ik online vind zou het moeten werken

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • 2277 reacties
  • October 25, 2025

Ik weet niet waar je dan zoekt maar ik vind juist gevallen waarbij de TL-SG1005P dus niet werkt.

B.v. https://www.reddit.com/r/TpLink/comments/14o0osg/comment/muyi9x4/

(Ze hebben het daar wel over de TL-SG1005D)

Feit blijft dat fabrikanten de ondersteuning voor ieee1905.1 heel slecht documenteren. 

Het staat bv ook niet in de specs. https://www.tp-link.com/nl/support/download/tl-sg1005p/

Je kunt nog proberen de kabels en of poorten te wisselen om te zien of je de bedrade backhaul werkend kunt krijgen. Maar anders lijkt de TL-SG1005P het niet te ondersteunen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 19 reacties
  • October 26, 2025

Ik weet niet waar je dan zoekt maar ik vind juist gevallen waarbij de TL-SG1005P dus niet werkt.

B.v. https://www.reddit.com/r/TpLink/comments/14o0osg/comment/muyi9x4/

(Ze hebben het daar wel over de TL-SG1005D)

Feit blijft dat fabrikanten de ondersteuning voor ieee1905.1 heel slecht documenteren. 

Het staat bv ook niet in de specs. https://www.tp-link.com/nl/support/download/tl-sg1005p/

Je kunt nog proberen de kabels en of poorten te wisselen om te zien of je de bedrade backhaul werkend kunt krijgen. Maar anders lijkt de TL-SG1005P het niet te ondersteunen.

Ok thanx, ik geloof zeker dat jij er beter kijk op hebt dan ik. Ik ben iig blij dat het nu werkt. Mocht ik ooit een oplossing willen met minder kabels, dan weet ik waar ik moet beginnen. Dank nogmaals