apparatuur
ont: Huawei optiXstar HG8010v6
odido modem: Zyxel T-50
units: tweemaal TP-Link Deco X50-PoE
switch: TP-Link TL-SG1005P
Ooit heeft mijn setup goed gewerkt, na hulp via dit topic
Maar inmiddels was mijn snelheid van 400 mbps naar 9 mbps, met af en toe flinke lag, en ik kreeg het niet meer goed aan de praat. Inmiddels een weekend lang met AI bezig geweest, veel geleerd maar weinig bereikt. Ik ga mn best doen het beknopt te houden
Oude setup: ont → switch → 2 x deco. Werkte ooit goed maar nu niet meer. AI zei dat dit pertinent de verkeerde setup was. 1 deco moest direct van de ont komen anders had je geen hoofddeco. Ik heb dit eindeloos geprobeerd, met resets, met installatiehulp, met bellen met odido zelfs (die niet willen helpen als het geen odido router is) maar de deco direct op de ont gaf steeds uiteindelijk een rood lampje op het moment dat hij zijn ip adres toebedeeld zou moeten krijgen vanuit de de provider. Uiteindelijk hebben we dit op kunnen lossen door de oude zyxel modem weer van stal te halen, die kreeg wel direct een ip adres en groene lampjes. Daarna de deco hierachter aangesloten, met PoE van de switch en de wifi van de zyxel uitgezet. Dit werkte eindelijk, met ook de snelheid van 400 mbps.
Daarna de 2e deco aangesloten. Dit kan alleen maar via de switch, omdat ik geen stroom heb waar ik die deco wil neerleggen. Deze gaf wel groen licht maar krijgt een snelheid van max 9 mbps. Na veel proberen en wisselen en resetten lijkt het er erg op dat de switch slechts 9 mbps doorlaat. Ik kan niet begrijpen waarom. AI geeft aan dat exact deze switch met exact deze deco niet de juiste handshake kunnen maken. Ik betwijfel dat. Ten eerste heeft het ooit wel gewerkt en ten tweede zijn ze, bewust, allebei van hetzelfde merk. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de switch kapot zou zijn, hij is een jaar oud, hangt stevig en beschermd en er is niks vreemds mee gebeurd. setup nu: ont → zyxel → deco1 → switch → deco2.
Ok, dan eindelijk mijn 2 vragen:
1 - ik wil die zyxel modem er weer tussen uit. Het werkt wel, maar staat onhandig, kost extra stroom, extra storingsmogelijkheid etc. Hoe krijg ik die deco werkend op die ont?
2 - belangrijker nog, hoe krijg ik uit die 2e deco ook de 400 mbps? Wat kan het zijn dat de switch het lijkt af te knijpen tot 9 mbps en hoe los ik dat op?
Veel dank alvast