Skip to main content

Ik heb sinds vorige week een nieuwe (gaming) PC gekocht, waarop ik Call of Duty: Warzone speel. Sinds dag 1 heb ik in-game last van packetloss/burst op random momenten. Wanneer ik speedtests doe via speedtest.nl / fast.com of speed test via google.nl, zie ik dat het aantal mbps enorm schommelt. Van 10mbps naar 250 mbps.

Ik heb Warzone al geportforward. Ik heb mijn abonnement verhoogd van 100mbps naar 400mpbs, maar de instabiliteit blijft. Nu lees ik ook dat T-mobile een Zyxel T54 levert bij glasvezel, waar ik de T50 heb (incl. extender). Ook bekabeld heb ik last van de packetloss/burst.

Kan iemand me voorzien van tips? Heb werkelijk alle tips van YouTube/Google.nl zo ongeveer ondertussen geprobeerd 😞 Ook gebeld met T-mobile, maar konden ook niks vinden. Kreeg het advies om mijn abo te verhogen, maar dat heeft helaas ook niet geholpen.

Hi @GJ1987, thanks nog voor het aanvullen! Wat vaak ook nog kan helpen, is het instellen van een alternatieve DNS (mocht dat nog niet zijn gedaan). Ook de IP lijst flushen kan helpen. Hoe je dat doet, lees je hier: How to Fix Lag and High Ping in COD: Vanguard (2022) - Driver Easy en dan Fix 4. Kun je aangeven of dit heeft geholpen? 🤞


Gisteren nog maar weer eens een poging gedaan, maar niet fatsoenlijk te spelen zo :( 

Zeer duidelijke lagstoten op: 1:30 en 8:00

Ik heb één sessie opgenomen. Je ziet aan de linkerzijde van mijn scherm (in het midden) het icoontje van packetloss steeds verschijnen. Gelijk na de sessie heb ik ff de usual checks gedaan:

 

 

Leek allemaal goed, voor zover ik dat kan bepalen. Dit was rond 22:00 uur, gisteravond. 


Hi @GJ1987, dank voor je update! Ben je in de mogelijkheid geweest om de tips die @Lisa heeft gedeeld te kunnen uitvoeren? Wanneer ik Warzone speel, werken deze voor mij goed. Let us know!


Yes, beide succesvol uitgevoerd, zonder resultaat 😟


Hoi @GJ1987, ik zal aan collega-moderator @Boris vragen of hij nog tips heeft, maar ik vermoed dat het op dit moment lastig te benaderen is omdat het om packet loss bij één specifieke game gaat. Ik zie ook niets afwijkends in de verbinding en alles lijkt gewoon soepel te gaan. Uiteraard stopt onze hulp hier niet en gaan we net zolang door totdat er geen support meer mogelijk is, maar veel liever nog totdat het antwoord gevonden is! Ik zal hier ook eens rondvragen maandag, wellicht hebben onze specialisten nog meer handige tips of dé oplossing.


Dank je Jason. Het vervelende is dat ik geen andere high-demanding games speel, dus het kan best ook in andere games voorkomen. 

 

Daarnaast is het ook niet altijd even erg. Het enige wat kan schommelen is mijn verbinding. Ik vraag ook altijd ff in m'n game party of de rest ook last heeft van lag zodra ik dat heb en dat is nooit het geval.

 

Soms doe ik een speed test en heb ik 350mbps up en down, even later of een andere dag nog 70.. De enige conclusie die ik uit dit alles kan trekken is dat het aan de internet verbinding ligt 😟


Kan iemand dit misschien uitleggen?? Ik merk dat alles weer poepietraag is en doe speedtest (via App op PC, WiFi), het is weer 50 tm 80mbps up en down. Ik haal stekker uit modem, wacht 30 secs en doe die er weer in: 350-400mbps up en down. 

Wil ik normaal kunnen werken en gamen, moet ik elke ochtend en avond mijn modem resetten (dwz, stekker eruit, wachten, stekker erin). Dat is toch niet normaal?

 

Zie hier de resultaten van vanmiddag:

 

 


Hi @GJ1987, dank voor je update! Wat mij opvalt is dat je dit merkt wanneer je via de wifi test. Voor wifi is het lastig de snelheid te bepalen, er zijn namelijk enorm veel externe factoren die invloed kunnen hebben hierdoor. Merk je zelf ook verschil wanneer je een bekabelde test doet? Mocht daar ook een vertraging van de snelheid in zitten, dan kunnen we vaststellen dat het aan het netwerk ligt. 


Hi @GJ1987, dank voor je update! Wat mij opvalt is dat je dit merkt wanneer je via de wifi test. Voor wifi is het lastig de snelheid te bepalen, er zijn namelijk enorm veel externe factoren die invloed kunnen hebben hierdoor. Merk je zelf ook verschil wanneer je een bekabelde test doet? Mocht daar ook een vertraging van de snelheid in zitten, dan kunnen we vaststellen dat het aan het netwerk ligt. 

Boris, normaliter zou ik je kunnen volgen, maar het feit dat ik de gehele dag op WiFi m'n netwerk test en het qua snelheid niet hoger komt dan 80mbps, vervolgens m'n modem uit en aan doe en instant weer naar 380mbps schiet, kun je mij niet wijsmaken dat dit met enkel m'n wifi verbinding te maken heeft.

Zoals eerder al eens in het topic aangegeven, dit probleem bestaat ook wanneer ik bedraad werk/game.


Hi @GJ1987, als je direct aansluit op het modem, dan kunnen we zien of het daadwerkelijk ook aan het netwerk ligt bijvoorbeeld! Zou je dat kunnen doen? Je zult geen stabiele verbinding hebben als je via een wifi verbinding gamet. Als het probleem zich inderdaad ook bekabeld voordoet, dan ontvang ik graag nog enkele screenshots van bekabelde speedtests via speedtest.net. Hoe graag we het ook willen, we kunnen niet zo heel veel doen aan problemen met packet loss bij gaming, zeker niet als het om één game gaat. Sorry! 

Aan het bovenstaande wil ik nog toevoegen dat je altijd op de supportfora van de game en producent zelf vaak heel veel tips uitwisselen, net als op Tweakers. Wellicht kom je hier nog enkele goede tips tegen. Kun je hiermee uit de voeten? 😊


Hi @GJ1987, als je direct aansluit op het modem, dan kunnen we zien of het daadwerkelijk ook aan het netwerk ligt bijvoorbeeld! Zou je dat kunnen doen? Je zult geen stabiele verbinding hebben als je via een wifi verbinding gamet. Als het probleem zich inderdaad ook bekabeld voordoet, dan ontvang ik graag nog enkele screenshots van bekabelde speedtests via speedtest.net. Hoe graag we het ook willen, we kunnen niet zo heel veel doen aan problemen met packet loss bij gaming, zeker niet als het om één game gaat. Sorry! 

Aan het bovenstaande wil ik nog toevoegen dat je altijd op de supportfora van de game en producent zelf vaak heel veel tips uitwisselen, net als op Tweakers. Wellicht kom je hier nog enkele goede tips tegen. Kun je hiermee uit de voeten? 😊

 

Hey Lisa,

Ik heb het al vaker geschreven, maar het probleem zit hem juist in het WiFi-gedeelte. Ook bekabeld heb ik issues gehad in Warzone, maar ik kan simpelweg niet eenvoudig een kabel naar mijn game-PC leggen. Omdat Warzone het enige is wat ik speel, merk ik het daar het meest. Maar ik merk het ook tijdens mijn werk (ik werk thuis) en tijdens gebruik van streamingsdiensten. Ik krijg simpelweg gewoon maar 10% snelheid van de beloofde 400mbps, tenzij ik mn router opnieuw opstart.

Niet kunnen helpen is ook een antwoord hoor, maar ik heb het idee dat er niet helemaal wordt begrepen waar bij mij het probleem ligt. Los van de WiFi-kwaliteit of stabiliteit, kan ik geen antwoord vinden waarom ik bijna dagelijks mijn router opnieuw moet opstarten om wél goede WiFi te ontvangen?? 

Het werkt blijkbaar wel, maar pas nadat ik het stroom van mijn router haal en weer aansluit. Letterlijk binnen 5 minuten ga ik van ~50mbps WIFI ontvangst naar ~380mbps WIFI. En of ik nou Warzone speel of F1 wil kijken op VIAplay, het is beide absoluut ruk, voordat ik dus mijn router opnieuw opstart. Dat hoort toch niet? Afgelopen zondag zelfde verhaal; was aan het gamen en tegelijkertijd F1 kijken. Beide gingen voor geen meter, haperingen in het beeld, packetloss in Warzone. Ik dus een speedtest gedaan: 50mbps. Ik loop vervolgens naar de router → uit en weer aan → 380mbps en geen problemen meer in Warzone én VIAplay (tegelijkertijd). 

Ik verander dus helemaal niets ten tijde van het opnieuw opstarten van die router en toch krijg ik dan pas wat mijn abonnement me belooft. Ik ben er ondertussen wel klaar mee en ga het nog maar weer eens bij Ziggo proberen, in de hoop dat ik van dit gedoe af ben. Ik heb 2x het advies gekregen om mijn abo van 100mbps naar 400mbps op te schalen, want dat zou evt kunnen helpen. Ik denk dat ik gedurende de tijd dat dit abonnement (400mbps) loopt, zo ongeveer in 20% van de tijd daadwerkelijk 400mbps heb ontvangen. 

 

Voor nu mag dit topic wel gesloten worden hoor. Alsnog iedereen bedankt voor het reageren.


Hi @GJ1987, dankjewel voor deze toelichting! Het is zeker niet de bedoeling dat je het modem dagelijks moet herstarten om goede wifi te behalen, dus ik wil dit graag anders voor je aanvliegen. Ik wil je opnieuw vragen om enkele snelheidstesten uit te voeren, zodat we kunnen achterhalen waar het misgaat. Belangrijk om te weten, is dat:

- Een speedtest altijd een momentopname is, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren. 
- Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf. 

Dit zijn de instructies:

- Zorg dat je dichtbij het modem staat. 
- Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/. De speedtest begint direct bij het openen van de website. 
- Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie. 
- Maak een screenshot van de speedtest. 
- Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest.
- Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot.

Als je dit kunt doorzetten, ga ik graag verder voor je aan de slag! 😊


Reageer