Skip to main content

Beste Odido,

Veel van mijn apparaten ondersteunen geen Wifi 6 (802.11ax) Ik zie in de settings van het modem dat de ondersteunng voor wifi 5 (802.11ac) in het huidige klik-en-klaar modem ontbreekt  De bandsteering van het modem lijkt ook niet goed te werken waardoor een aantal wifi clients moeilijk of geen verbinding kunnen maken. Ik heb dit nu tijdelijk pgelost door het modem terug te schakelen naar 802.11b, 802.11g en 802.11n (mixed) Ik weet niet of de hardware van het NR5307 modem 802.11ac ondersteund maar gaat dit later nog door een firmwareupdate worden toegevoegd?

Beetje zonde dat ik voor de paar apparaten die wel AX ondersteunen ik dit nu uit heb moeten schakelen.

Hey @Henk_C, dit komt omdat bandsteering aan staat en hij op mixed staat.

Je kan bandsteering uitzetten dan zie je dat 802.11ac voor de 5 GHz frequentie is en die kun je omzetten dan naar Wifi 5. Dus als je de bandsteering uitzet wordt die optie ineens zichtbaar.  

@Tommie van Odido Dankje voor deze tweak!

@Tommie van Odido PS mijn Klik en klaar app kan de modem niet meer bereiken. Ik kan er wel in via de webinterface. Waar kan ik hierin de bandsteering setting vinden?

@Tommie van Odido 2e PS hoe voeg ik mijn accespoints weer toe via de webinterface?

Hey @Henk_C, wat bedoel je precies met accespoints toevoegen aan de webinterface? Die moet je als het goed is zien staan bij de topologie.

Je gaat naar 192.168.1.1 → Menu → Netwerkinstellingen → Draadloos → Andere → Klik op 5 GHz.

@Tommie van Odido Ik heb ze de vorige keer toegevoegd via de klik&klaar app maar zoals ik al meldde kan ik daarmee het modem niet meer bereiken. Ik heb het modem gereset en ging er vanuit dat ik deze procedure moest herhalen. (Ik had de accesspoints overigens via vaste bekabeling in gebruik). Uit jouw woorden begrijp ik dat deze vanzelf worden opgenomen in het Wifi netwerk zodra ik deze aansluit?

PS Hoe zet ik binnen de webinterface bandsteering uit?

Als je inlogt op 192.168.1.1 dan kun je de verbonden apparaten zien @Henk_C, dat is de topologie. Eerste vakje kun je op klikken. Bandsteering heet Mesh in de WebGUI. Staat ook bij Netwerkinstellingen. 

@Tommie van Odido bedankt voor je hulp maar ik krijg het niet voor elkaar. De accesspoints gaan terug in hun doos en ik schakel het Wifi op de Zyxel uit. Ik heb mijn oude Nest mesh Wifi weer achter de Zyxel gehangen. Ik kijk over een half jaar wel weer of de wifi functionaliteiten van het zyxel modem dan zijn verbeterd.

Dit topic kan worden gesloten. Zie:

Reageer