Skip to main content

De NPO-app geeft aan dat mijn WiFi vanuit het buitenland komt en daarom kan er geen livestream gekeken worden. Het is echter gewoon de WiFi van T-Mobile thuis waaraan niets veranderd is de afgelopen tijd. Weet iemand hoe dit op te lossen is?

De NPO gebruikt blijkbaar een verouderde database om de IP adressen in te checken. 

Probeer eens whatismyip Wat geeft deze site voor informatie over jouw locatie / provider?

 


My IP Location is: Apeldoorn, GE NL zegt deze website. 

Op een andere pagina vond ik op een gegeven moment een locatie in Canada...


Dan gebruikt NPO blijkbaar een oude database (nog niet geupdate) voor de geo bepalingen. 

Als T-Mobile een nieuw IP blok in gebruik neemt wordt dat gemeld bij Ripe. Alle bedrijven die databases gebruiken voor het bepalen van geo loctaties van ip adressen dienen (uiteindelijk) te synchroniseren met de database van Ripe.  Voer jouw IP adres eens in. Mocht hier gewoon NL uitkomen, dan kun je daar NPO mee confronteren.

 


Dank voor de snelle reactie. Daarin staat ook NL. Ik ga checken bij de NPO.


De NPO heeft ook nog geen oplossing kunnen vinden helaas. Wel viel het mij op dat toen ik bij NordVPN een locatiecheck deed er ook Canada uitkwam. Is dat te verklaren? 

 


Ik zie ondertussen dat er meer problemen zijn bij de locatiebepaling van IP-adressen! 

Zie bijvoorbeeld https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/ip-adres-in-duitsland-348435. 

Ik hoop dat jullie hier een oplossing voor vinden, meer dan het doorverwijzen naar andere partijen. Ik hoor graag  


Dan gebruikt NPO blijkbaar een oude database (nog niet geupdate) voor de geo bepalingen. 

Als T-Mobile een nieuw IP blok in gebruik neemt wordt dat gemeld bij Ripe. Alle bedrijven die databases gebruiken voor het bepalen van geo loctaties van ip adressen dienen (uiteindelijk) te synchroniseren met de database van Ripe.  Voer jouw IP adres eens in. Mocht hier gewoon NL uitkomen, dan kun je daar NPO mee confronteren.

 

Waar heb je deze kennis vandaan? op de site van RIPE zelf staat hele andere informatie:

https://www.ripe.net/manage-ips-and-asns/db/tools/geolocation-in-the-ripe-database

 

Volgens RIPE zelf is er helemaal geen verplichting om geolocatie met RIPE te synchroniseren zoals jij zegt:

Het lijkt er dus op dat t-mobile zelf zijn best hoort te doen om deze uit het buitenland aangekochte IP-reeksen correct om te zetten bij geolocatie services? Zij kunnen tenslotte als provider hele reeksen in één keer laten omzetten tot nederlands IP bij deze geolocatie services. Om aan klanten over te laten dat het IP die zij ook maar toevallig toegekend krijgen correct om te laten zetten bij geolocatie services lijkt me absoluut onzinnig. Dat hoort helemaal niet een taak van een klant te zijn.

Dat bedrijven die geolocatie gebruiken met RIPE moeten synchroniseren voor geolocatie is in ieder geval pertinente onzin, en zou dan ook niet als juist antwoord gemarkeerd moeten worden.


Ik zie ondertussen dat er meer problemen zijn bij de locatiebepaling van IP-adressen! 

Zie bijvoorbeeld https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/ip-adres-in-duitsland-348435. 

Ik hoop dat jullie hier een oplossing voor vinden, meer dan het doorverwijzen naar andere partijen. Ik hoor graag  

@ajvandegriend topicstarter uit de link die je gebruikt hier: wat voor mij de oplossing bood, was de Geo-locatie bekijken via https://www.maxmind.com/en/locate-my-ip-address

Overal zag ik namelijk gewoon een Nederlands IP-adres, behalve daar. Via https://www.maxmind.com/en/geoip-data-correction-request kun je een verzoek indienen om dit te laten wijzigen. Dit duurt een paar dagen… 

Hopelijk scheelt dit je in de onoverzichtelijke zoektocht en werkt het ook bij jou snel weer.


Dank voor de tip! Ga ik proberen. Ik had eigenlijk gehoopt dat T-Mobile hier ook meer in zou betekenen. Toch snel eens kijken of het gras elders groener is. 


Reageer