Sinds de overstap naar glasvezel is het internet, voornamelijk in de avonduren met vlagen erg langzaam. Het internet schommelt dan van de gewone snelheid van 400 mbs naar dat webpagina's niet meer te laden zijn, dsl speed tests die niet meer uit te voeren zijn en packetloss bij pingen van websites. Dit gebeurt zowel met wifi als bekabeld en op verschillende systemen. Ik woon in Nieuwegein en heb eerder gelezen dat dit vaker in het midden van Nederland voorkomt. Ik hoor graag van Odido wat hier een passende oplossing voor is, anders ben ik ook genoodzaakt over te stappen…
Hallo
Zou je eens een ping test in de avonduren kunnen laten lopen met command prompt: ping -n 1000 8.8.8.8?
Zorg dat je laptop of pc rechtstreeks bekabeld aangesloten is op de router.
Het is nu in de middag, hetzelfde probleem, maar dit is niet terug te zien in een ping…
Het posten van deze reactie bleef dus hangen en na enkele minuten gepost. Of jullie servers zijn nu traag…
Voorbeeld, ik laad website theguardian.co.uk. Ik moet 10 seconden wachten voordat de pagina is ingeladen. Wanneer ik het tegelijkertijd ping:
Pinging theguardian.co.uk k151.101.1.111] with 32 bytes of data:
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=10ms TTL=251
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=10ms TTL=251
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=9ms TTL=60
Reply from 151.101.1.111: bytes=32 time=12ms TTL=60
Ping statistics for 151.101.1.111:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 12ms, Average = 10ms
1e test 2% packet loss
2e test: packet loss
time out
Hi
Ik help je hier graag mee, zou je een volledige pingtest kunnen aanleveren volgens onze norm? Neem alle stappen zorgvuldig door zodat ik het met zoveel mogelijk informatie kan doorzetten. Alvast bedankt!
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
- Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
- Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
- Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
- Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
- Ping 8.8.8.8
- Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
- Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
- Ping 8.8.8.8
- Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
- Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
- Start een traceroute naar 8.8.8.8
- Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
- Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
- Start een traceroute naar 8.8.8.8
- Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
-
- Ping het gevonden IP-adres
- Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
- Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
- Ping het gevonden IP-adres
Het duurde dus minuten voordat ik dit kon uploaden…
Hey
Bedankt voor je reactie. Er staat een afspraak met guidion. Wat is er mis met met de ONT? Dat helpt mij om te weten wanneer de monteur langs komt.
Ik krijg de melding dat de LAN-poort down is, niet goed geconfigureerd is of een reden is niet bekend
De monteur zag lage upload, heeft het modem vervangen. Bij de enkele snelheidstesten die hij daarna deed was het eerste ook slecht. Daarna goed. Hij gaf aan dat het mogelijk tijdje kon duren. Volgens mij is het duidelijk dat er niks mis was met het modem, want de situatie is hetzelfde.
Zoals ik eerder heb gelezen op tweakers, lijkt er ook iets mis te zijn met de port forwarding. Bepaalde pagina's zijn traag met laden, of gameserver kan ik niet inloggen totdat ik mijn VPN aanzet… dan werkt het wel. Dit moet een bekend probleem zijn.
Wat is nu de volgende stap? De monteur gaf aan het even aan te zien en dan opnieuw te melden wanneer het niet verbeterde. Bij deze…
Ik zie overigens dat een ander bij mij in dezelfde wijk en stad woont met dezelfde problemen en recent ook een topic heeft aangemaakt. Dit suggereert dat er een probleem in jullie netwerk/overbelasting is.
Hoi
De ping test liet de eerste keer toch ook geen al te gekke dingen zien? Het pingen van de eigen servers gaat goed. Dat is niet het probleem. Nu is alleen het modem vervangen. Dus ik snap die niet helemaal… maar goed ik zal het doen anders kan je het volgens mij niet doorzetten naar de technische dienst…
Terwijl ik deze pagina probeer te laden krijg ik een timeout in mijn browser, het duurt lange tijd voordat het is geladen. Terwijl de ping vrolijk onder de 12ms blijft…
Ik word hier erg moe van. Het duurde minuten om dit plaatje up te loaden, moest telkens refreshen...
Ik ben er nu echt klaar mee. Het internet is super traag, websites zijn niet te laden. Mijn vrouw is niet in staat haar werk op een normale manier te doen. Nu laat de ping dit ook zien:
Het is duidelijk niet een probleem van het modem. Hoe gaan jullie dit oplossen? Mijn geduld is op. Dit moet binnen korte tijd opgelost zijn anders moeten we overstappen zodat we er zeker van kunnen zijn thuis te kunnen werken. Sinds de overstap naar glasvezel is dit een probleem, gezien het tijdstip en overige topics (iemand die indezelfde wijk woont en dezelfde problemen heeft) lijkt dit te gaan om piekbelasting.
Hey
Als er iets mis is met de ONT moet deze dan niet vervangen worden? Kan hier een check op worden uitgevoerd?
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.