Skip to main content

met nieuwe smartphone (Fairphone 6) wel wifi, maar geen internet via wifi

  • February 3, 2026
  • 11 reacties
  • 176 Bekeken

Sinds ik een nieuwe smartphone heb, heb ik wel wifi (ik kan printen naar een wifi-printer), maar geen internet. Ik gebruik een Zyxel T56 router. Overigens alle apparaten thuis verbonden met internet doen het prima.

Gelukkig heb ik een Odido-winkel in mijn woonplaats. Daar kreeg men internet via wifi wel aan de praat.

Maar toen ik thuis kwam deed ie het weer niet. Opnieuw inloggen werkte niet, dan kwam de melding "verbonden/geen internet". Het modem gereset via de aan/uit knop. Fairphone opnieuw opgestart.”

Zelfde verhaal. WPA3 naar WPA2 gezet. werkte ook niet. Weer teruggezet. Weer opnieuw ingelogd krijg dan melding "”Opgeslagen/niet beschikbaar met huidige veiligheidsinstellingen” en even later “Verbonden/geen internet”. Geeft wel een door de router toegekend IP adres aan, Maar soms ook een in de 100.___.___.___ range (??)

Naar mijn dochter gegaan de volgende dag. Daar had ik normaal internet en kon ik een update uitvoeren.

Klantenservice gebeld. Van alles geprobeerd (prima geholpen overigens). Lukte niet. Advies nog eens naar de winkel te gaan. Daar kon men mij ook niet ver helpen en adviseerden ze me op toch weer contact op te nemen met de klantenservice omdat het leek of het toch iets was met de router omdat internet het wel doet op andere lokaties.

Nog eens Klantenservice gebeld. Kwam er ook niet uit (maar wel prima geholpen). Suggestie om contact op te nemen met de service van Fairphone. Heb ik gedaan, maar nog geen respons gehad.

Nu het HUAWEI kastje waar het glasvezel signaal doorgegeven wordt aan de router én de router van de stroom gehaald, gereboot, wifi wachtwoord ingetikt en komt de melding "Verbonden”. Testen van internet levert geen resultaat.

Log weer in na "Vergeten” gekozen te hebben. En nu komt de melding “Opgeslagen/Check het wachtwoord en probeer het opnieuw”. Dit tot driemaal toe, Daarna verschijnt “Verbonden/geen internet”. En de cirkel is rond! Wie maakt er een lijn van?

February 4, 2026

Hallo ​@Jandri 

Kun je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat. Ga vervolgens in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, gast, schakel het gastnetwerk in en kies als toegangsscenario thuisgast en beveiligingsmodus WPA2-PSK en klik op toepassen. Kan je hiermee wel verbinden?

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • February 4, 2026

Hallo ​@Jandri 

Kun je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat. Ga vervolgens in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, gast, schakel het gastnetwerk in en kies als toegangsscenario thuisgast en beveiligingsmodus WPA2-PSK en klik op toepassen. Kan je hiermee wel verbinden?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator | Internet + TV
  • February 4, 2026

Hoi ​@Jandri, welkom op onze community!

Ik help je hier graag verder mee, je moet natuurlijk zonder zorgen verbinding kunnen maken met je telefoon. Bedankt ​@Waqqas voor je tip, je bent al goed opweg. ​@Jandri, kan jij de tip van Waqqas uitvoeren? Daarnaast wil ik kijken of Wifi 6 niet het probleem is. Dit kun je zelf ook aanpassen, ga naar 192.168.1.1 -> Login -> Menu -> Netwerkinstellingen -> Draadloos -> ga naar anderen -> Zet 802.11 modus op b/g/n/ Gemengd: voor zowel de 2.4 GHz band als de 5 GHz band. 

Als je dit zelf niet lukt, dan doe ik dit graag voor je. Hiervoor heb ik wel wat gegevens van je nodig, kan je jouw profiel aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Dit doe je door rechtsboven op je avatar te klikken → Mijn Profiel → Bewerk Profiel. Als je mij dan een seintje geeft dan kan ik met je meekijken naar de instellingen en gaan we er samen voor zorgen dat je telefoon verbinding kunt maken met wifi!


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • February 4, 2026

Hallo ​@Jandri 

Kun je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de router staat. Ga vervolgens in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, gast, schakel het gastnetwerk in en kies als toegangsscenario thuisgast en beveiligingsmodus WPA2-PSK en klik op toepassen. Kan je hiermee wel verbinden?

Heb WPA3 omgezet naar WPA2. Kreeg de melding “Verbonden”. Het wifi tekentje kwam bovenin zonder uitroepteken. Internet geprobeerd, kwam er niet in en bij Thuisgast kwam de melding “Verbonden/geen internet.

Ik had dit ook geprobeerd in het normale netwerk. Zelfde verhaal. Maar bedankt voor de tip.


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • February 4, 2026

Hoi ​@Jandri, welkom op onze community!

Ik help je hier graag verder mee, je moet natuurlijk zonder zorgen verbinding kunnen maken met je telefoon. Bedankt ​@Waqqas voor je tip, je bent al goed opweg. ​@Jandri, kan jij de tip van Waqqas uitvoeren? Daarnaast wil ik kijken of Wifi 6 niet het probleem is. Dit kun je zelf ook aanpassen, ga naar 192.168.1.1 -> Login -> Menu -> Netwerkinstellingen -> Draadloos -> ga naar anderen -> Zet 802.11 modus op b/g/n/ Gemengd: voor zowel de 2.4 GHz band als de 5 GHz band. 

Als je dit zelf niet lukt, dan doe ik dit graag voor je. Hiervoor heb ik wel wat gegevens van je nodig, kan je jouw profiel aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Dit doe je door rechtsboven op je avatar te klikken → Mijn Profiel → Bewerk Profiel. Als je mij dan een seintje geeft dan kan ik met je meekijken naar de instellingen en gaan we er samen voor zorgen dat je telefoon verbinding kunt maken met wifi!

Bedankt voor de tip. Heb bovenstaande uitgevoerd. Kreeg de melding "Verbonden”. Gelijk internet getest. kreeg verbinding. Daarna viel de verbinding weer terug naar “Verbonden/geen internet”.

Ik zal mijn gegevens toevoegen.


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • February 4, 2026

@Jandri 

Gastnetwerk aanmaken en daarmee verbinden gaat ook niet?


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • February 4, 2026

@Jandri 

Gastnetwerk aanmaken en daarmee verbinden gaat ook niet?

Jawel, dat gaat wel, dan krijg ik ook wifi (ik kan printen naar een wifi printer), maar geen internet verbinding. Heb de suggestie van Tommie van Odido ook al uitgevoerd, maar ook dat werkt niet.


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator | Internet + TV
  • February 5, 2026

Hey ​@Jandri, bedankt voor het aanvullen van je gegevens.

Hierdoor heb ik de instellingen van het modem op kunnen halen. Ik zie de wijzigingen echter niet terug, heb je alles weer teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Ik heb nu zelf eens de instellingen aangepast. Kan jij het modem 10 seconden stroomloos maken en opnieuw opstarten? (geen harde fabrieksreset) 

Kan je daarna op je telefoon het netwerk volledig vergeten en opnieuw inloggen met de gegevens van je wifinetwerk? Ik ben benieuwd of hij nu wel verbinding kan maken! 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • February 5, 2026

Ja ik had alles weer teruggezet. Heb in middels het modem van de stroom af gehad en opnieuw opgestart. Netwerk vergeten en op nieuw ingelogd. Hij geeft aan “Verbonden”, laat wifi teken zien. Ik probeer op internet inte loggen met met Brave en Ecosia, beide zeggen de verbinding te hebben geweigerd, verolgens Google die zegt geen dataverbinding. Kijk weer bij instellingen internet en daar is “Verbonden” gewijzigd in "Verbonden / geen internettoegang”. Wifi teken staat er nu met uitroepteken. En dat is waar ik steeds tegen aan loop. Raar dat alleen deze telefoon een probleem heeft met de internetverbinding. En dat ie op andere netwerken buitenshuis gewoon functioneert!


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • February 5, 2026

Nu blijkt dat ik sinds gisteren ( na getest te hebben of de internetverbinding via een gastnetwerk wel werkte) geen verbinding meer heb met een site waar ik de productie van de zonnepanelen kan aflezen. Die verbinding verloopt via een kastje (Envoy) dat een wifi verbinding maakt met de router. 

Opnieuw inloggen lukt niet. Ik krijg de melding: “Dit WiFi netwerk is zwak en kan verbindingsproblemen veroorzaken”. Kan dat de oorzaak zijn van het verbindingsprobleem met de Fairphone 6? Heb deze verbinding met mijn oude telefoon weer actief willen maken. Deze heeft wel internet via wifi. en met deze heb ik wel vaker ingelogd bij Enphase Energy.

Is 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • February 5, 2026

Naar aanleiding van zwak wifi netwerk heb ik met een app Wifi Analyser de sterkte van de signalen van 2.4 en 5 G opgezocht.

De router zendt 2.4g uit op de

kanalen 6 en 1 (resp. EX5601-T1(2.4G) en WX5600-AP-62018(2.4G) 

De waardering van het signaal loopt van 1 naar 10

Kanaal 1 geeft één ster (van de 10) en kanaal 6 vijf sterren)

En 5G op de kanalen 56 en 36

56 acht sterren en kanaal 36 één ster

Wijst dit in de richting van een oplossing?

Heb er vanuit de app screenshots van gemaakt

Kan ik die naar je toesturen? en Hoe?

 


  • Auteur
  • is een Master Poster
  • March 24, 2026

Hey ​@Jandri, bedankt voor het aanvullen van je gegevens.

Hierdoor heb ik de instellingen van het modem op kunnen halen. Ik zie de wijzigingen echter niet terug, heb je alles weer teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Ik heb nu zelf eens de instellingen aangepast. Kan jij het modem 10 seconden stroomloos maken en opnieuw opstarten? (geen harde fabrieksreset) 

Kan je daarna op je telefoon het netwerk volledig vergeten en opnieuw inloggen met de gegevens van je wifinetwerk? Ik ben benieuwd of hij nu wel verbinding kan maken! 

Inmiddels zijn we weer een maand verder. Alle tips (waarvoor dank) gevolgd, maar die hielpen jammer genoeg niet. Heb meermalen telefonisch contact gehad. Het probleem is een paar weken terug door verwezen naar ‘een hoger echelon’, maar ik hoor verder niets. Inmiddels heeft mijn vrouw hetzelfde probleem (Wel wifi, maar geen internet). Verder hebben we overal waar we komen, en internet op willen via wifi, geen enkel probleem (oa bij onze Odido winkel en bij mijn dochter die net is overgestapt naar Odido en die dezelfde router (Zyxel T56) heeft).

Mij lijkt een nieuwe router de oplossing van het probleem. Of er moet een monteur langs komen, dan kan die naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde constateren.

Het lijkt me duidelijk dat ik deze situatie héél vervelend vind. Graag een oplossing op afzienbare termijn .