Hallo @Kekie
De Deco kan je niet toevoegen achter de Zyxel voor een mesh netwerk, je hebt dan 2 netwerken.
Je kan de Deco achter de Zyxel plaatsen in Acces Point Mode en de WiFi op de Zyxel uitschakelen of de Zyxel vervangen door een Deco die ook fungeert als router en de andere units daarachter aansluiten.
Hallo @Kekie
De Deco kan je niet toevoegen achter de Zyxel voor een mesh netwerk, je hebt dan 2 netwerken.
Je kan de Deco achter de Zyxel plaatsen in Acces Point Mode en de WiFi op de Zyxel uitschakelen of de Zyxel vervangen door een Deco die ook fungeert als router en de andere units daarachter aansluiten.
Hallo @Kekie,
Het zou moeten werken zoals @Waqqas beschrijft. Maar de (mijn) dagelijkse praktijk is anders!
Ook ik ben recent overgestapt van stabiele glasvezel naar glasvezel van Odido, met T56-modem, en ervaar sindsdien niets dan problemen.
Ik had al 3x eigen TP-Link Deco X60 staan in de Acces Point Mode, en dat draaide naar volle tevredenheid in de oude situatie.
Maar in de nieuwe situatie, in combinatie met T56-modem (met uitgeschakelde wifi) in het geheel niet (Continue haperende streams).
De Zyxel T56 is dan totaal instabiel en raakt helemaal over zijn toeren. De T56 blijkt niet zo robuust, integendeel juist erg gevoelig (de community staat er vol mee). Ik denk zelf dat de custom firmware daar iets mee van doen heeft (mijn actuele versie: V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130).
Ik ben zelf aan het rondkijken voor een eigen router ter vervanging van de T56.
(T56 er tussenuit, en X60 in routermode (zoals Waqqas aangeeft) zou ook kunnen werken. Zelf niet geprobeerd, aangezien de meterkast voor mij geen geschikte locatie is om Wifi uit te zenden).
@Simmersnie
Je kan kijken of je de Deco met een langere internetkabel kan verplaatsen naar buiten de meterkast, mesiaconverter > Deco zonder Zyxel.
Voor het instellen ga je in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300, prioriteit 0, klik op toepassen en herstart de mediaconverter.
Bedankt voor jullie antwoorden @Waqqas & @Simmersnie.
Ik heb momenteel alle 4 de LAN-poorten van de t56 in gebruik. Als ik een Deco X10, X20 of X50 zou aanschaffen, moet ik volgens mij het volgende doen:
- t56 ontkoppelen
- 1 Deco via LAN-kabel koppelen aan de mediaconverter van Odido en instellen als Router
- Aan deze Deco een simpele router zonder WiFi met minimaal 4 LAN-uitgangen via LAN-kabel koppelen
- 2 Deco's via WLAN koppelen aan de eerste Deco, zodat Mesh WiFi wordt opgezet.
Overigens zou ik 1 van de WLAN Deco's ook via kabel kunnen aansluiten op de zolder (die kabel ligt al in huis).
Er zijn meer mensen die last hebben van een instabiele verbinding met Deco's in combinatie met de Zyxel. Blijkbaar kan de Zyxel niet goed omgaan met de onderlinge communicatie tussen de Deco's. Dit is op te lossen door een switch op de Zyxel aan te sluiten en hiermee de Deco's te verbinden. Dan gaat die communicatie alleen door de switch en niet via de Zyxel. Zo'n switch is al voor een tientje te koop bij de Action. Hopelijk helpt dit mocht je zowel de Zyxel als de Deco's willen gebruiken.
Bedankt TMTV!
Ik ga hier eens naar kijken! Uiteraard erop lettend dat de switch een gigabit switch is, anders wordt mijn netwerk alsnog afgeknepen door een 10/100MBit-switch.
Moet ik in dit geval mijn Deco instellen als AP of krijg ik dan alsnog problemen met de wifi uit mijn t56?
Volgens mij kan ik de wifi op de t56 ook aan laten staan (met andere netwerknaam) en de deco's instellen met gewenste netwerknaam en wachtwoord, toch?
@Kekie Als je de Deco's achter de T56 zet, moet je ze als AP instellen. De wifi op de Zyxel kan dan uit, omdat dat geregeld wordt door de Deco's. Dan zit het elkaar ook niet in de weg. Die switch bij de Action (TP-Link LS1005G) is een gigabit-switch.
Inmiddels heb ik een aantal P7-deco's gekocht en geïnstalleerd. Even wat zweet gehad omdat ik de Wifi van mijn T56 te vroeg had uitgezet (reset T56 en opnieuw beginnen)…
Uiteindelijk is het geluk! De Deco's staan in AP-modus en de wifi van de T56 heb ik uitgezet. Even afwachten wat de stabiliteit van de T56 gaat zijn. Het lijkt nu goed te gaan.
Blijkt het later toch instabiel, dan koop ik inderdaad zo'n TP-Link LS005GB, zoals @TMTV aangeeft.
Dank voor jullie hulp allemaal!!
@Simmersnie
Je kan kijken of je de Deco met een langere internetkabel kan verplaatsen naar buiten de meterkast, mesiaconverter > Deco zonder Zyxel.
Voor het instellen ga je in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300, prioriteit 0, klik op toepassen en herstart de mediaconverter.
@Kekie dit ook nog geprobeerd?
@ Waqqas, Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik kan mijn T56 goed gebruiken, omdat ik daarop mijn tv en Tado bedraad heb aangesloten. Als de wifi-signalen toch instabiel worden, is dit inderdaad ook een optie.
Het verplaatsen van de deco naar de woonkamer kan wel via een gat in de muur. Daar loopt momenteel de LAN-kabel voor de tv door. Ik krijg daar helaas niet 2 LAN-kabels door, dus dan moet ik ook in de woonkamer een losse router toevoegen. Liefst houd ik zo veel mogelijk in de meterkast (lekker uit het zicht) en zie ik alleen op enkele plekken de Deco's staan.