Hi @bertarp, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Zou je mij iets meer informatie kunnen geven?
- Is er iets veranderd sinds eind januari?
- Heeft de omvormer een nieuwe update gehad?
- Over welke omvormer gaat het precies?
- Ik neem aan, uit je verhaal, dat de omvormer alleen op de 2,4 GHz frequentie werkt?
- Heb je met andere apparaten hier ook last van of alleen de omvormer?
- Ik zie dat je je Guest netwerk aan hebt staan. Kun je deze uitschakelen en opnieuw proberen een verbinding tot stand te krijgen? Zowel de 2,4 GHz als de 5 GHz Guest.
Alvast bedankt voor de moeite.
Hallo Tommie,
Allereerst dank voor je reactie, je stelt een aantal vragen die ik zal beantwoorden:
- De door ODIDO aangepaste specificatie in mijn router Zyxel T50 is vermoedelijk gedaan op 24 januari 2024, sindsdien had ik geen communicatie meer met de omvormer.
- Er heeft geen update van de omvormer plaats gevonden
- Het gaat om een SE 3000 H enkelvoudige fase (zoals eerder genoemd)
- In de datasheet van deze omvormer staat dat er een frequentieband gebruikt wordt van 2412 - 2472 MHz oftewel alleen 2,4Ghz !
- Dit is het enige apparaat waar ik dit probleem mee heb.
- Het gebruik van het Guest netwerk is expres gedaan omdat er een repeater aanwezig is die ook uitzend op mijn gebruikelijke Wifi netwerk, maar een veel lagere power heeft.
- Inmiddels heb ik met veel moeite en vele telefoontjes naar mijn installateur van de zonnepanelen/omvormer het eea toch kunnen oplossen, ppppfffffff. Gelukkig heb ik de kosten van een monteur kunnen besparen.
- Indien ik van te voren was ingelicht door Odido dat dit gedaan zou worden was dit allemaal niet nodig geweest, regel svp dat dit niet meer gedaan wordt.
- Mogelijke kosten (bij herhaling) zullen bij Odido in rekening gebracht worden.
- Mvrgr Bert Arp
- Het gaat om een SE 3000 H enkelvoudige fase
-
- Inmiddels heb ik met veel moeite en vele telefoontjes naar mijn installateur van de zonnepanelen/omvormer het eea toch kunnen oplossen, ppppfffffff. Gelukkig heb ik de kosten van een monteur kunnen besparen.
-
Is er een kans dat je mede gebruikers van dit forum kan mededelen wat er gedaan is om het op te lossen? Alleen de MESH uitschakelen en aparte 2.4 en 5 Ghz wifi netwerken aanmaken?
Persoonlijk geloof ik niet dat er instellingen zomaar gewijzigd worden, maar met soft- en firmware in apparaten is van alles mogelijk, een stroomuitval, zelfs kortstondig, kan een 1 of een 0 verkeerd zetten. Het ergste is de “update” mogelijkheid van die apparaten en dan benoem ik hier de T50 maar ook de SE 3000H die op afstand van gewijzigde programmatuur kunnen worden voorzien.
Wist je dat de mooiste en betrouwbaarste registratie van de opbrengst van je zonnepanelen te doen is door een kWh meter in het circuit op te nemen? Dat werkt hier al van 2017 tot volle tevredenheid met een doorgeef naar pvoutput.org Na de ombouw, vorig jaar, naar grotere, panelen is mijn registratie op die website gewoon doorgegaan. En de display op die kWh meter kan á la minute bekeken worden.
Hi,
Wat er gedaan is
In de Router de mesh uitschakelen en de WiFi splitsen in 2.4 en 5.0 Ghz
De Router en de Omvormer resetten, plus in de telefoon het wifi kanaal uit zetten, dus met 4G aan de slag.
Hierna de monitor app openen en de gevraagde acties uitvoeren, nadat gezien is dat de Wifi verbinding via het eigen netwerk van SE gemaakt is de eigen Wifi van 2.4Ghz aan zetten.
Volg de stappen op de telefoon , de verwerking heeft even tijd nodig, zie ook deze link
https://www.solaredge.com/nl/support/system-owner/verifying-inverter-status