Skip to main content

Hallo allemaal, sinds gister Odido glasvezel klant en heb een vraag over de zyxel wifi extenders geleverd bij het wifi plus abbonement.

Mijn huis heeft 3 verdiepingen en overweeg dus om er twee te bestellen om zo mijn oude tplink m4 mesh netwerk te vervangen. Wifi beneden via de t-56 en een extender op de overige twee verdiepingen. Ik lees alleen op de website dat bij het aansluiten van twee extenders er 1 bekabeld moet blijven en dat er maximaal twee extra aangesloten kunnen worden (faq onderop). 

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Eerste vraag is of dit klopt, dan lijkt de tweede extender me namelijk zinloos en ga ik naar een nieuw pakket van tp link kijken.

Mocht het wel werken zoals ik hoop: ik zie ook dat bekabeld vs niet-bekabeld verschillende modus zijn (rp en ap). Moet ik me hier nog iets van aantrekken?

Mijn doel is op elke verdieping goeie draadloze verbinding te hebben met controle en inzicht over het netwerk (erg fijn met tp link en hun app nu), maar ook dat ik niet steeds hoef te switchen van access point (wat geloof ik wordt bedoeld met “Mesh”)

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen. 

Hallo @JimmyVD 

Het is mogelijk om beide extenders draadloos aan te sluiten maar houdt er rekening mee dat ze onderling verbinden via de WiFi dus de sterkte van het WiFi signaal is erg belangrijk.

Positioneer de versterkers dan zo dat de verbinding onderling goed is.

@Waqqas bedankt voor je hulp. Het staat dus verkeerd op de website of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?

Logisch wat signaal sterkte betreft, maar ik neem aan dat dit niet anders zal zijn dan wat ik nu heb met de tp link apparaten. Dit werkt prima voor zo ver.

Is er in het geval van allebei draadloos verbinden verder  nog iets waar ik rekening mee moet houden? Bijv. de verschillende modus? Denk dat het onderste voorbeeld laat zien dat de versterker als router kan fungeren, iets wat niet hoeft met al die t-56 router. Als ik het goed begrijp is de router ook automatisch de “hoofd pod” van mijn huidige tp-link hoofd pod, maar hoop dat iemand dit kan bevestigen ;) 

@JimmyVD 

Zoals ik al zij kan het bekabeld en draadloos  als eerst moet je de versterker bedraad aansluiten aan de router zodat hij verbinding kan maken dit duurt circa 15 minuten. Daarna kan je hem loskoppelen en ergens anders aansluiten (draadloos).

@Waqqas ik heb begrepen wat je zegt, maar ik wil dus weten of kiezen voor alleen draadloos invloed heeft op de functionaliteit. Geen rare vraag denk ik als zyxel zelf zegt dat 1x draadloos + 1x met draad vs compleet draadloos een andere modus is.

Dit is misschien vanzelfsprekend voor iemand met meer netwerk kennis, maar ben ook maar een leek.

@JimmyVD 

Het zal geen invloed hebben op de finctionaliteiten.

Via de kabel hem je gegarandeerd wel een snellere verbinding maar als de WiFi sterkte ook goed is dan moet er geen probleem zijn.

@Waqqas Helder, dank je wel! :)

Heb jij toevallig ervaring met de bijbehorende app? Op basis van wat ik lees functioneert die niet naar behoren. 

@JimmyVD 

Ik heb zelf geen versterkers van Odido maar wat ik wel weet is dat er een bug zit in de router firmware waardoor de verbinding met de versterkers niet goed wordt weergegeven op de topologie pagina van de router.

Alles werkt echter wel naar behoren.

Of het in de app wel allemaal goed wordt weergegeven weet ik niet zeker.

@Waqqas thanks, goed om te weten!

Zo lang het werkt is die paar euro per maand in ieder geval prima om het uit te proberen. Als ik me ga irriteren aan de app of andere problemen krijg pak ik iets anders.

Reageer