maximale aantal regels in MAC filter van het modem Zyxel T 54

  • 1 March 2024
  • 9 reacties
  • 98 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 11 reacties

Hi,

Het betreft een T56 modem. 

Wanneer ik mijn Wifi MAC filter(2,4 GHz) vul krijg ik de volgende melding:
Je hebt het maximaal aantal regels (12) bereikt.
Echter er staan maar 10 MAC adressen in de lijst.

Bij de MAC filter van 5GHZ staan er maar 9 in de lijst. Maar krijg dezelfde melding.

Firmware issue? of ligt de oorzaak ergens anders?

Ik was in de veronderstelling dat ik maximaal 20 MAC adressen per frequentie kon instellen.

Teresa van Odido 1 maand geleden

Welkom op onze Community! @EddyH0 

Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik help je graag verder. 

Het maximaal aantal regels is inderdaad 12. We zijn er mee bezig om deze restrictie er af te halen, maar wanneer dit precies is, durf ik niet te zeggen.

Om dit issue voor nu te omzeilen, kun je proberen om de lijst helemaal leeg te maken en alles er opnieuw in te zetten. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @EddyH0 

Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik help je graag verder. 

Het maximaal aantal regels is inderdaad 12. We zijn er mee bezig om deze restrictie er af te halen, maar wanneer dit precies is, durf ik niet te zeggen.

Om dit issue voor nu te omzeilen, kun je proberen om de lijst helemaal leeg te maken en alles er opnieuw in te zetten. 

Hoi Teresa,

Dank voor je antwoord.

Alleen is het wel gek als er maximaal 12 regel per Frequentie zijn toegestaan waarom het systeem dan al een fout geeft bij 10 regels en bij 5 GHz al een fout geeft bij 9 regels ?????

Ik denk dat er een firmware probleem is want jullie hanteren een eigen firmware die afwijkt van de standaard zyxel firmware.

Het probleem moet gewoon snel opgelost worden! Het is zogezegd een Bug!


Als het niet snel wordt opgelost ben ik genoodzaakt om een eigen modem/router te kiezen die wel meerdere MAC adressen aankan. 

Reputatie 6
Badge +2

@EddyH0 Ik begrijp goed dat je dit graag snel ziet gebeuren, ik ook. Gelukkig zijn we er mee bezig! 

Echter zoals ik eerder al aangaf, durf ik niet met zekerheid te zeggen op welk termijn dit is. 

Hoi Teresa,

Dank voor je bericht.  
 

Hallo,

 

ook ik loop tegen dit probleem aan. Is er al meer bekend wanneer dit firmware probleem verholpen zal gaan worden? Ik ben nu genoodzaakt om de filter uit te zetten, omdat ik meer dan 12 apparaten heb die aangesloten zijn middels de mac filter. 

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Reputatie 7
Badge +3

Toch maar even iets meer achtergrond bij het gebruik van MAC filtering, want de gedachte dat je dan ‘veilig’ bent voor een ieder die je netwerk ongeautoriseerd binnen komt … even uitleg.

Does MAC Address Filtering Really Protect Your WiFi?

 

 

MAC spoofing gebeurt elke dat op heel veel netwerken, dus is dat gewoonweg niet voldoende om ‘ongewenste gasten’ buiten te houden.

Het meest belangrijke is het gebruik van sterke paswoorden, dus geen ‘1234567’ of ‘qwerty1’ o.i.d.

Of wachtwoorden die gerelateerd kunnen worden aan jouw hebben en doen, want nee, de naam van je dochter is ook niet veilig.

Een wachtwoord zou minimaal uit 8 tot 12 characters moeten bestaan, met HOOFD- & kleine letters - Cijfers - Symbolen.

Je zult dan zeggen, dat kan ik dan toch niet eenvoudig onthouden? Daar komt een gedegen paswoord manager om de hoek kijken, maar a.u.b. geen Lastpass (al diverse keren gehackt).

Zelf gebruik ik Bitwarden opensource paswoord manager, freeware en op elk device te installeren .. dus geen beperkingen op aantal devices zoals velen dus wel hebben.

 

EDIT: En nog iets extra’s, voorkom dat je je wachtwoorden opslaat binnen je browser!

Belangrijkste wat ik mee wil geven, waan je niet veilig achter alleen maar een MAC filter!

Beste Pieter,

In mijn geval heb ik dit moeten doen omdat mijn playstation 5 zonder de toevoeging in de MAC filtering heel veel last had van lag spikes. Nu, afkloppend, sinds de toevoeging is dit probleem voor mij volledig verholpen. Resulteert er wel in dat ik ieder ander product dat gebruik wil maken van mijn netwerk, moet toevoegen. Ik kom in totaliteit 2 slots tekort om alles toe te kunnen voegen wat dagelijks gebruik/ ingezet wordt.

Hoop dus dat snel deze firmware geupdate wordt zodat ik mijn laatste 2 producten kan toevoegen.

Groet, Jeroen

Reputatie 7
Badge +3

@Trimmah 

Duidelijk verhaal voor mij, het is dus niet om ‘ongewenste’ devices te weren.

Het lijkt erop dat je negotiation hierdoor verbeterd, wat in dit geval dus positief uitpakt. Nadeel, maar dat geef jezelf ook al aan, dat je dan elk device moet toevoegen … vanuit netwerk beheer voor mij ondoenlijk 😉

Toch maar even iets meer achtergrond bij het gebruik van MAC filtering, want de gedachte dat je dan ‘veilig’ bent voor een ieder die je netwerk ongeautoriseerd binnen komt … even uitleg.

Does MAC Address Filtering Really Protect Your WiFi?

 

 

MAC spoofing gebeurt elke dat op heel veel netwerken, dus is dat gewoonweg niet voldoende om ‘ongewenste gasten’ buiten te houden.

Het meest belangrijke is het gebruik van sterke paswoorden, dus geen ‘1234567’ of ‘qwerty1’ o.i.d.

Of wachtwoorden die gerelateerd kunnen worden aan jouw hebben en doen, want nee, de naam van je dochter is ook niet veilig.

Een wachtwoord zou minimaal uit 8 tot 12 characters moeten bestaan, met HOOFD- & kleine letters - Cijfers - Symbolen.

Je zult dan zeggen, dat kan ik dan toch niet eenvoudig onthouden? Daar komt een gedegen paswoord manager om de hoek kijken, maar a.u.b. geen Lastpass (al diverse keren gehackt).

Zelf gebruik ik Bitwarden opensource paswoord manager, freeware en op elk device te installeren .. dus geen beperkingen op aantal devices zoals velen dus wel hebben.

 

EDIT: En nog iets extra’s, voorkom dat je je wachtwoorden opslaat binnen je browser!

Belangrijkste wat ik mee wil geven, waan je niet veilig achter alleen maar een MAC filter!

hoi Pieter , dank.. maar ik ben mij bewust van MAC spoofing.
Het gaat om de eerste drempel….Zeker... sterke wachtwoorden is het beste.

Reageer