Beantwoord

Lage downloadsnelheid Xbox sinds overstap

  • 4 May 2024
  • 4 reacties
  • 43 Bekeken

Ik ben sinds gisteren overgestapt naar Odido en heb opeens een stuk lagere downloadsnelheid op mijn Xbox One X, ook al heb ik een “in theorie” 20x sneller abonnement afgesloten dan bij mijn vorige ISP (beiden glasvezel). Ik heb maar een klein appartement dus ik doe alles op wifi via 5GHz, de Xbox staat direct achter de muur waar de modem aan hangt. De nieuwe modem hangt op dezelfde plek, en dezelfde CAT6-kabel is gebruikt om de modem met de ONT te verbinden. Ter vergelijking:

Vorige ISP

  • 100 Mbps
    • IPv6
  • Gemiddelde downloadsnelheid
    • Xbox: 100 Mbps
    • Laptop: 80+ Mbps

Odido (Zyxel T-56 modem, Huawei XGS-PON)

  • 2 Gbps (maar feitelijk 1 Gbps door de CAT6)
    • IPv4
  • Gemiddelde downloadsnelheid
    • Xbox: 50 Mbps
      Netwerktest op Xbox
      Speedtest op Xbox

       

    • Laptop:

       

Ik heb de 2 Gbps alleen vanwege een aanbieding, daarna was ik van plan om weer terug te gaan naar 100 Mbps. Ik vind het echter bizar dat ik nu dus nog maar de HELFT van mijn oude downloadsnelheid heb op mijn Xbox ondanks dat ik van 100 Mbps naar ruim 1 Gbps ben gegaan, en maak me daarnaast ook wel zorgen of ik straks niet een nog veel lagere snelheid ga halen op 100 Mbps.

Op mijn laptop heb ik dus wel een hogere snelheid. Om het nog gekker te maken, direct nadat de monteur vertrokken was heb ik eerst wel een game met 230+ Mbps gedownload:

De Xbox kán dus sneller: 230+ Mbps ipv 50 Mbps

Daarna was het echter dus altijd maar max 50 Mbps, ook dezelfde game, ook na een factory reset van de modem, en na het volledig ontkoppelen en opnieuw aansluiten van alle apparatuur incl. de ONT.

Heb het internet al afgestruind, maar daar vond ik vooral mensen die juist wel een snelle speedtest hadden, maar een trage downloadsnelheid wat met andere DNS-instellingen opgelost kon worden omdat het aan de Xbox-server lag. Daar is hier geen sprake van.

Ik weet dat bekabeling sowieso de voorkeur heeft, maar het is wel weer een hoop extra gedoe wat bij mijn vorige ISP niet nodig was. Weet iemand misschien hoe ik mijn Xbox weer tenminste de oude snelheid kan laten krijgen? Het is helaas al langer dan 14 dagen geleden dat ik het abonnement heb afgesloten, anders overwoog ik om het te laten ontbinden.

icon

Beste antwoord door Feralll 4 May 2024, 22:02

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 3

ik zou toch echt even kijken of ik niet een gaatje in die muur kon boren voor een kabeltje, in 1 keer van al je problemen af.

ik zou toch echt even kijken of ik niet een gaatje in die muur kon boren voor een kabeltje, in 1 keer van al je problemen af.

Ik vind het onzin om door een muur heen te gaan moeten zitten boren terwijl het draadloos perfect werkte bij een andere provider met nota bene een lagere snelheid.

Daarnaast heb ik al loze leidingen liggen. Dus als ik toch een bekabeld thuisnetwerk aan zou leggen dan kan ik het op een nette manier doen, maar daar moet ik dan weer allemaal benodigdheden voor gaan aanschaffen... en daar heb ik allemaal niet zo'n zin in, zeker niet als ik over een jaar weer terug ga naar mijn oude provider waar het niet eens nodig was. 🙂

Reputatie 3

Tsja, blijkbaar is het niet zo belangrijk, een beetje snelheid. Als je na een dag al best veel heisa maakt, dan zou ik verwachten dat je een oplossing zoekt, maar blijkbaar had ik mis, prima, maakt mij natuurlijk verder niks uit, het is aan jou. 

Tsja, blijkbaar is het niet zo belangrijk, een beetje snelheid. Als je na een dag al best veel heisa maakt, dan zou ik verwachten dat je een oplossing zoekt, maar blijkbaar had ik mis, prima, maakt mij natuurlijk verder niks uit, het is aan jou. 

"Best veel heisa na een dag" 😂 alsof de snelheid morgen magisch omhoog zou schieten. Ja tuurlijk, sluit een abonnement af waar je zonder aanbieding gruwelijk meer voor zou betalen dan iets lagers en lever gewoon de helft van de snelheid in, wat loop je nou te klagen! Boor gewoon een groot gat in je puntgave nieuwbouwmuur!

Maar goed ik heb inmiddels zelf al achterhaald welke instelling in de router verantwoordelijk was voor deze puinhoop dus nu ik draadloos eindelijk een prima 280 Mbps heb ga ik met mijn muur intact weer lekker mijn show verder streamen. Heb wel wat beters te doen dan in mijn vrije tijd op een forum van een bedrijf als hobby onbetaalde klantenservice zitten spelen.

Reageer