Ik ben sinds gisteren overgestapt naar Odido en heb opeens een stuk lagere downloadsnelheid op mijn Xbox One X, ook al heb ik een “in theorie” 20x sneller abonnement afgesloten dan bij mijn vorige ISP (beiden glasvezel). Ik heb maar een klein appartement dus ik doe alles op wifi via 5GHz, de Xbox staat direct achter de muur waar de modem aan hangt. De nieuwe modem hangt op dezelfde plek, en dezelfde CAT6-kabel is gebruikt om de modem met de ONT te verbinden. Ter vergelijking:
Vorige ISP
- 100 Mbps
- IPv6
- Gemiddelde downloadsnelheid
- Xbox: 100 Mbps
- Laptop: 80+ Mbps
Odido (Zyxel T-56 modem, Huawei XGS-PON)
- 2 Gbps (maar feitelijk 1 Gbps door de CAT6)
- IPv4
- Gemiddelde downloadsnelheid
- Xbox: 50 Mbps
- Laptop:
- Xbox: 50 Mbps
Ik heb de 2 Gbps alleen vanwege een aanbieding, daarna was ik van plan om weer terug te gaan naar 100 Mbps. Ik vind het echter bizar dat ik nu dus nog maar de HELFT van mijn oude downloadsnelheid heb op mijn Xbox ondanks dat ik van 100 Mbps naar ruim 1 Gbps ben gegaan, en maak me daarnaast ook wel zorgen of ik straks niet een nog veel lagere snelheid ga halen op 100 Mbps.
Op mijn laptop heb ik dus wel een hogere snelheid. Om het nog gekker te maken, direct nadat de monteur vertrokken was heb ik eerst wel een game met 230+ Mbps gedownload:
Daarna was het echter dus altijd maar max 50 Mbps, ook dezelfde game, ook na een factory reset van de modem, en na het volledig ontkoppelen en opnieuw aansluiten van alle apparatuur incl. de ONT.
Heb het internet al afgestruind, maar daar vond ik vooral mensen die juist wel een snelle speedtest hadden, maar een trage downloadsnelheid wat met andere DNS-instellingen opgelost kon worden omdat het aan de Xbox-server lag. Daar is hier geen sprake van.
Ik weet dat bekabeling sowieso de voorkeur heeft, maar het is wel weer een hoop extra gedoe wat bij mijn vorige ISP niet nodig was. Weet iemand misschien hoe ik mijn Xbox weer tenminste de oude snelheid kan laten krijgen? Het is helaas al langer dan 14 dagen geleden dat ik het abonnement heb afgesloten, anders overwoog ik om het te laten ontbinden.