Skip to main content

Ik heb eerder vandaag mijn Odido internet aangesloten gekregen en bij het testen van de verbinding bleek de downloadsnelheid veel trager dan het zou moeten zijn. Dit is door zowel mij als de Guidion monteur geconstateerd (downloadsnelheden van 150-250mbit).

De uploadsnelheid ligt wel rond de 900 mbit wat acceptabel is voor een gigabit verbinding.

Wat echter vreemd is, is dat de download snelheid wél bijna 900mbit haalt als ik de speedtest instel op Odido Amsterdam. Geen enkele andere server locatie heeft goede snelheden, enkel Odido.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Dit is nu mijn eerste ervaring met Odido en ik vind het jammer dat ik meteen met dit probleem zit. Het lijkt haast of de download snelheid wordt afgeknepen behalve via de Odido server zelf.

Ik heb de Router al een herstart gegeven maar dit heeft geen verbetering opgeleverd.

Hopelijk heeft iemand hier de oplossing voor, ik wil toch graag de afgesproken snelheid ontvangen!

Bijgevoegd een overzicht van mijn speedtests van vandaag, de tests waarbij de download snelheid wel goed is zijn gedaan met Odido Amsterdam als testserver.

Hallo @Jruiter29 

Dit is via de WiFi maar als je een laptop aansluit op de router met minimaal een CAT5e internetkabel en een speedtest doet met de Ookla speedtest app, wat is dan het resultaat?

Ik heb net verschillende tests gedaan met mijn laptop direct aangesloten op de Zyxel T56 router met een cat 5E kabel. De download snelheid is hierbij beter maar opnieuw wordt er enkel bij de Odido testserver de volledige snelheid bereikt. Ik heb gekozen voor enkele betrouwbare server locaties van onder andere KPN en Ziggo. Het is ook alleen de download die zwaar achter blijft, de upload blijft goed.

een provider kan nooit  garanties afgeven voor 'het internet'. de aansluiting zal aan de specs moeten voldoen, min of meer, en dat doet het als ik je resultaten zie. Dat PQ hosting in meppel andere, en veel slechtere, waarden geeft kun je niet toerekenen aan je provider

Sorry maar de helft van de geadverteerde downloadsnelheid is niet "min of meer voldoen aan de specs". Odido zelf geeft ook aan dat je minimaal 75% van de afgesproken snelheid moet kunnen halen. 

Negeer die meting uit Meppel, geen enkele meting met een serverlocatie anders dan Odido zelf haalt die minimale 75%.

ik zie prima resultaten naar een odido locatie, maar laten we maar de reactie van idido afwachten

Maar dat is juist het probleem, de snelheid wordt alleen maar bereikt met tests naar de Odido server. De download snelheid zou ook bij andere server locaties op gelijke hoogte moeten zitten mits de test servers hier niet de bottleneck zijn.

i3Dnet, KPN en ZiggoVodafone behalen allemaal gewoon 980/980 via de Delta verbinding van mijn ouders, aan de testservers ligt het niet. Het is ook alleen maar de download die inzakt de uploadsnelheid blijft prima.

Ik heb ondertussen besloten om mijn contract op te zeggen en het elders te proberen. Ik heb een mail ontvangen met de apparatuur die ik retour moet sturen, hier wordt enkel de Modem genoemd (Zyxel T56?).

Is het niet de bedoeling dat ik ook het ONT terug stuur nu? (Zyxel FMG3005-R20A).

Hoi @Jruiter29, ik heb het direct nagekeken! Je hoeft inderdaad alleen je modem terug te sturen. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een mooie dag! Groetjes, Ishana

Hoi @Ishana van Odido ,

Bedankt voor je reactie! Ik heb ondertussen alles al terug gestuurd, inclusief de Zyxel FMG3005-R20A maar dit was dus eigenlijk niet nodig geweest dus.

Hi @Jruiter29, dat is inderdaad niet verplicht maar het mag wel. Je krijgt een bevestiging als wij het ontvangen hebben. Dankjewel!

Reageer