Ik heb sinds 23 januari glasvezel internet (1 Gbit/s) van Odido.
Nu is het zo dat ik tijdens het gamen (call of duty) erg veel lag ervaar, vaak ook nog precies op de momenten die “belangrijk” zijn (dus wanneer je iemand tegen komt).
UPnP is uitgezet, want anders werkte het gamen al helemaal niet. Ook heb ik de wifi frequentie op de ps5 standaard ingesteld op 5ghz ipv 2.4ghz omdat bij 2.4ghz ik de 20mbps nog niet eens haalde.
Als ik een speedtest doe via het playstation menu zelf, dan is de download snelheid tussen de 300 en 400 mbps, upload snelheid is rond de 10mbps maar ik had ergens gelezen dat sony dat wat tegenhoudt in hun eigen speed test. De game geeft aan dat ik een ping rond de 30 heb, gaat er vrijwel niet boven en dat er 0 packet loss is. In de omgeving van de router staat er ook dat het signaal van mijn ps5 goed is.
Ik heb niet heel veel zin om een kabel te leggen naar m’n kamer, want het lijkt me dat dit gewoon moet werken. De kamer zit namelijk recht tegen over de router kamer. Mensen waarmee ik weleens speel hebben namelijk ook geen kabel, rond de 20mbps download snelheid en een hogere ping en die hebben er nooit last van.
Mijn vraag is dan ook of er iemand tips heeft om dit te verbeteren, zijn er bepaalde router instellingen die dit mogelijk kunnen verhelpen?
PS: Andere apparaten (mobiel, macbook, switch) daar merk ik niks, maar goed dat gebruik zal ook wel minder intensief zijn dan een game.