Skip to main content

Afgelopen maandag is K&K geïntroduceerd. Direct besteld en geïnstalleerd. Uiteraard nadat ik op de netwerkkaart van Odido de verwachte kwaliteit van het 5G-signaal voor mijn locatie had gecheckt: snel. Je kan nog een stapje hoger: razendsnel. Maar in vergelijking met wat ik nu heb (4G voor thuis extra snel wat zwaar onder het gewenste niveau presteert) leek me dat een mooie stap voorwaarts. Helaas: er wordt überhaupt géén 5G-signaal gedetecteerd door de meegestuurde router: het tweede lampje van boven blijft groen (ipv blauw). Na inloggen op het apparaat zie je onder systeeminformatie bij LTE 2 van de 5 streepjes groen; bij 5G is alles grijs. De speciale K&K-app is het daarmee eens: ZWAK signaal. De logische verbeteropties helpen niets. Op antennekaart.nl staat de dichtstbijzijnde 5G-mast van Odido op 2,4 km. met hoofdzakelijk weiland en wat lage boerderijen ertussen.

PS Ik weet dat ik het abonnement binnen 14 dagen gratis kan annuleren etc. Maar daarmee heb ik geen internet

Tja, 2.4/km. is te ver voor 5G.

Geen beter resultaat als je hem voor een raam zet?

Anders pech gehad.

Hi @FraCo, dan is plaatsing erg belangrijk.

Waar heb je het modem staan? Heb je het kompas gebruikt in de app voor de juiste plaatsing? Ook is nieuwbouw een issue voor het netwerk. Het kan zijn dat je huis “te goed” geïsoleerd is voor het netwerk. 

Dag Tommie,

Het modem staat pal voor het raam. De locatie is bepaald door op diverse plekken snelheidsmetingen te doen. De richting van de achterzijde van het modem is conform het kompaspijltje uit de app. Er is géén verschil tussen binnen en buiten. 

Ik herhaal: er is geen mast op passende afstand. Jullie geven zelf aan dat 1 km het wel zo ongeveer is. Op de betreffende mast zitten overigens 3 antennes van het type n28 die volgens mij zijn uitgeschakeld en 1 van het type n78 die een volstrekt andere richting op straalt. 

Frans

Tja, 2.4/km. is te ver voor 5G.

Dat klopt. Maar dan moet je als Odido met je kaart etc. niet doen alsof er wel “snelle verbinding” is met 5G. En dat van die mast zag ik pas later (nadat een medewerker beweerde dat er een mast stond op 1 km). Dat laatste klopt maar daar zitten geen 5G-antennes op.  

Reageer