Skip to main content

Net een dag glasvezel 2gbs .

Guidion monteur kreeg het niet opgelost.

internet snelheid varieert zeer sterk van enkele  seconden tot seconden tussen 1200 en 300mbs.

bekabeld haal ik slechts 300 mbs. Kwaliteit meting op MacBook tussen 60 en 50.

grafiek bijgevoegd.

er is dus wat mis!

Hallo ​@Visguus 

Kan je de stappen die in dit topic staan beschreven eens uitvoeren en de screenshots hier plaatsen?

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-snelheid-te-laag-en-veel-last-van-latency-356575?postid=1736097#post1736097

Is de verbinding verder wel stabiel?

Haal slecht 100 Mbps bekabeld

Nee niet stabiel zoals op allereerste screenshot te zien is. Nauwelijks 100 Mbps bekabeld!

Je ziet in de meegeleverde afbeelding dat je een 100 mb verbinding hebt op je LAN. Zit je rechtstreeks op het modem aangesloten met een Cat5E kabel?

Ja rechtstreeks op modem en wifi springt van 1200 naar 300 Mbps, vreemd.

cat 6

@Visguus 

Kan je de kabel tussen router en laptop eens vervangen? Het fluctueren van de WiFi snelheid kan misschien komen doordat je soms met 2,4 GHz verbinding maakt en dan weer met 5 GHz.

Ja ga ik doen, bekabeld ook van 2,5 naar 5ghz?

kan ze ook splitsen en mesh functie dus uitzetten.

wat mooi zo’n snelle reactie👍

@Visguus 

Je kan kijken of de 2 banden splitsen voor een betere WiFi zorgt maar heb je de snelheid op de laptop nog getest met een andere kabel?

Nee wordt morgenochtend, als ik de banden splits ben ik dan niet de verbinding met deurbel, camera’s, Sonos etc. kwijt.

guidion heeft gisteren dat met een andere kabel ook gedaan net zelfde slechte resultaat.

Met andere cat6 kabel op alle lan poorten nauwelijks 100 Mbs.

Wifi 800 Mbs

Lees op forum dat glasvezelkabel ont naar router blauw blauw dient te zijn. In doos zat groen/groen  gele kabel.

bij zyxel ook blauw- blauw kabel ?

Patch kabel heeft in dit geval niet heel veel invloed op de snelheid zoals je m meet omdat je wifi wél hoger komt. Houd er overigens rekening mee dat je met 99% van je devices geen 2000 mbps kan meten. 

Je LAN verbinding is maximaal 100 mb. Dat kan aan 2 dingen liggen als de kabel al reeds is vervangen en je daadwerkelijk rechtstreeks meet op het modem. 

1. je laptop heeft een netwerk adapter die niet meer dan 100 mb aankan. 

2. De LAN poort van de modem is defect. Maar dat lijkt mij eerlijk gezegd stug. 

Dit is ook de moeite om nog even te proberen:

1. Kies op je Mac Apple-menu 

> 'Systeeminstellingen' en klik op 'Netwerk' in de navigatiekolom. (Mogelijk moet je omlaag scrollen.)

2. Klik op je ethernetvoorziening en klik vervolgens op 'Details'.

3. Klik op 'Hardware'.

4. Klik op het pop‑upmenu 'Configureer' en kies 'Handmatig'.

5. Klik op het pop‑upmenu 'Snelheid' en kies een snelheid.

Zowel bekabeld als via wifi blijft de snelheid veel te laag. ( 100 en 800 Mbs) Er is een ticket aangemaakt dat behandeld wordt door technische dienst Odido  maar verneem nog geen reactie met een oplossing.

kan het modem niet is gemeten en gecheckt worden op afstand?

Nogmaals, je hoeft geen 2000 mb over wifi te verwachten met een 1000 mb netwerk kaart.
Als je een 10.000 mb netwerk kaart hebt, garandeert dat alsnog niet dat je 2000 mb haalt, dit valt namelijk niet te garanderen over wifi. Er zijn te veel variabelen, Odido garandeert hier ook niks in. 
En bekabeld ga je niet hoger krijgen dan 1000, laat staan dat je netwerk kaart aangeeft dat je 100 mb LAN hebt. 

Heb je bovenstaande stappen al reeds uitgevoerd?

cat 6

Niet belangrjik. Cat5e kan 2,5Gbit/s aan. De vraag is simpelweg: is de kabel kapot, ja of nee. Als dat ee nmogelijkheid is, moet je de kabel vervangen door een ander kabeltje.

Zowel bekabeld als via wifi blijft de snelheid veel te laag. ( 100 en 800 Mbs) Er is een ticket aangemaakt dat behandeld wordt door technische dienst Odido  maar verneem nog geen reactie met een oplossing.

kan het modem niet is gemeten en gecheckt worden op afstand?

800mbps over wifi is prima. Als je meer dan 800 mbps wil, moet je niet wifi maar kabel gebruiken, niet zeuren, no offense.

100mbps over kabel betekent dat dat de kabel stuk is. Loop naar een dichtbijzijnde Action of Mediamarkt, en koop 2 van de kortste, goedkoopste netwerkkabels (cat type maakt niks uit) en probeer het daar mee, direct op de router aangesloten.

Als je dan nog steeds niet meer dan 100mbit haalt, dan is je computer het probleem.

Heb met laptop van mijn dochter de snelheid getest. 600Mbps bekabeld bij 2Gb abonnement

Week geleden is er door Guideon monteur ticket voor td Odido aangemaakt.
Nog steeds niks vernomen.

Reageer