Skip to main content

Onze iPhones en iPads geven netwerkverbindingsproblemen (bijv. bij het streamen van Apple Music: ). Dat is ook in andere draadjes hier al eens vermeld. Onze Macbooks, iMac en Apple TV doen het gewoon zonder problemen, óók het streamen vanaf Apple Music.

 

Wij hebben alleen de Zyxel-modem/router van Odido. Ik ben bang dat het zit in de beveiliging van Odido Veilig Thuis: die blokkeert poorten waardoor iOS-apparaten music streamen (en misschien nog wel andere poorten ook). Op 4/5G werken de telefoons correct. Op de wifi op mijn werk en bijv. in de koffieshop op de hoek van de straat ook. Alleen op de wifi via ons Odido Zyxel-modem niet. Het beveiligingsniveau verlagen (naar WPS2) helpt niet.

Iemand een idee welke poorten dat zijn en hoe je die poorten openzet op de Zyxel?

Of is het nog iets anders? Firmwarefout? Ik lees ook veel over verbindingsproblemen met diverse draadloze speakers en met Remarkables.

@BartMichiel welkom binnen de community waar klanten andere klanten proberen te voorzien van advies.

Ten eerst, om een goed werkende wifi te kunnen hebben van welke normale service dan ook, is het nooit nodig om poorten open te zetten.

Heb je al eens geprobeerd om de wifi connectie eens te vergeten en opnieuw aan te maken, dat is zeker nodig als je schakelt tussen security levels.

Dus wijzig je iets in je wifi settings, dan is het aan te raden om de connectie eerst te vergeten en daarna opnieuw aan te melden met de veranderde gegevens.


@BartMichiel welkom binnen de community waar klanten andere klanten proberen te voorzien van advies.

Ten eerst, om een goed werkende wifi te kunnen hebben van welke normale service dan ook, is het nooit nodig om poorten open te zetten.

Heb je al eens geprobeerd om de wifi connectie eens te vergeten en opnieuw aan te maken, dat is zeker nodig als je schakelt tussen security levels.

Dus wijzig je iets in je wifi settings, dan is het aan te raden om de connectie eerst te vergeten en daarna opnieuw aan te melden met de veranderde gegevens.

Dankjewel voor je reactie, Pieter.

Dat is dus allemaal al meerdere malen geprobeerd, evenals alle andere voor de hand liggende zaken (wifi opnieuw definiëren, WPA-settings veranderen, en dan weer alles opnieuw installeren en opstarten, alls opnieuw installeren, enz enz.)

Het zou niet moeten, nee, poorten open moeten zetten, maar (Apple) Music streamen naar een iOS-device komt dus niet door de router heen. Vandaar die gedachte. Kan ook nog wel wat zijn met de DUID's, en hoe die in de Zyxel firmware worden afgehandeld, als ik de vergelijkbare draadjes over allerlei wifi-luidsprekers en Remarkables die het ook niet doen op de Odido-wifi (en wel overal elders in de wereld).

Hiervoor (XS4ALL-internet met een modem/router waar je WEL zelf alles ook kon regelen, ook nieuwe firmware installeren, enz) nog nooit dit soort problemen gehad.


Hi @BartMichiel, het kan zijn dat er iets in Apple Music zit wat TVO niet accepteerd, Kan je eens spotify proberen om te kijken of het daarmee wel lukt? 


Hi Tommie. Spotify doet het wel op de iOS-apparaten. Apple Music gedeeltelijk (zoeken/vinden van muziek gaat bijv. goed, maar streamen dus niet). Op Apple MacOS en TVOS is er geen probleem. Alleen op de iOS-apparaten (iPhones en iPads).

Dat is alleen hier op de Zyxel/Odido wifi zo: alle wifi elders waar ik het heb kunnen proberen werkt het, en op onze vorige (XS4ALL/Fritz) werkte alles ook gewoon.

De Remarkables komen ook niet door de Odido/Zyxel-wifi heen. 

Ik heb in andere draadjes (over draadloze speakers en ook over Remarkables) iets gelezen over 15- (Zyxel) en 19-karakter (sommige apparaten/toepassingen) DUIDs. Kan het daar mee te maken hebben?


Dat zou kunnen @BartMichiel, echter heb ik niet de systemen om dit te controleren en moet dit echt door de technische dienst opgepakt worden. Kan je mij de volgende informatie doorgeven zodat ik het kan doorzetten? Alvast bedankt.

  • Kan je mij het type iPhone en iPad doorgeven met de geïnstalleerde OS versie?
  • Bedoel je streamen naar een box of gewoon afspelen van de muziek? 

Hi Tommie,

Het gaat om een iPhone SE3, een iPhone 13, beiden met iOS 17.5.1 (= laatste versie), iPads 6e generatie met iPadOS 17.5.1 (= laatste versie).

Al deze devices kunnen gestreamde muziek van Apple Music niet binnenhalen en afspelen; zoeken en vinden en albumillustraties tonen werkt allemaal over de wifi, maar zodra je zo'n album gestreamd wilt afspelen op één van de devices krijg je 'de netwerkverbinding is verbroken' zoals boven getoond.

De devices zelf kunnen prima over de wifi naar de AppleTV streamen, zowel muziek als video, ze kunnen alleen niets van Apple Music gestreamd binnenhalen.

Daarnaast hebben we een Remarkable die niet met de Zyxel wil verbinden over wifi. Dat hebben zo te lezen ook meer klanten.


Ik heb een ticket voor je aangemaakt @BartMichiel, hopelijk kan de technische dienst de oorzaak vinden! 


Tommie, dankjewel!


Het ticket is aangemaakt op 5/8, ik zou wat horen binnen drie dagen, het is nu 9/8, nog niks gehoord…

MAAR….: het werkt nu wel! 🤗 Is er een geüpdatete firmware naar ons modem gepushed of zo? 

(Nee, het heeft niet te maken met de update van iOS van deze week: ook onze iOS-apparaten met nog de oude iOS-versie doen het nu!)


Hoi @BartMichiel, heel fijn om te horen dat al je apparaten weer helemaal kunnen verbinden! De technische dienst heeft geen aanpassingen gedaan aan je modem en daardoor is het voor mij ook een mysterie wat precies de oplossing is geweest. Ik verwacht niet dat het nog een keer zal voorkomen, maar mocht je toch weer een probleem ondervinden dan zal het ons zeker helpen als je na kan gaan wat er precies met je netwerk is gebeurd op het moment dat je iOS apparaten problemen begonnen te geven.

Voor nu wens ik je nog heel veel plezier met al je apparaten toe! 😃


Ik heb nog wel een observatie. Het valt me op dat de iOS-apparaten die problemen hadden in de console van Thuis Veilig Online nu allemaal een tweede, nieuwe registratie hebben… 

Een nieuwe registratie, met het IP-adres dat ze nu idd actueel hebben, en dan ook met een uitgebreidere aanduiding dan ze eerst hadden (o.a. generatie-aanduiding). De oude registraties, met een IP-adres dat ze nu dus níet meer hebben en met een oude aanduiding, staan er ook nog steeds in… En die laten zich niet verwijderen.

Er is dus toch wel iets veranderd: die registratie op de Zyxel kan ik helemaal niet doen (alleen aanpassen als ie er eenmaal is - en nu dus ook niet verwijderen). Misschien is er een nieuwe versie van Thuis Veilig Online uitgerold die het probleem heeft opgelost? Dat er toch een blokkade in zat van de streams van Apple Music??


@BartMichiel Oeh ik durf niet te zeggen of er een nieuwe update is uitgerold. Maar super fijn als het in ieder geval is opgelost! Ik vraag het in ieder geval voor de zekerheid na bij ons netwerkteam of dit het geval was.


Reageer