Skip to main content

Hallo allen,

Sinds een tijdje zijn wij (tevreden) klant bij Odido. Ik heb echter 1 probleem. In onze keuken staat een internetradio die op willekeurige momenten ‘crasht'. Hij loopt niet vast, maar verliest de wifiverbinding en deze is met geen mogelijkheid meer terug te krijgen. Alleen door de stekker eruit te halen, even te wachten, en weer terug te doen, vindt hij ons wifinetwerk weer. We hebben een Zyxel model met 2 extra wifipunten.

Ik ben een beetje aan het troubleshooten wat er aan de hand kan zijn, behalve natuurlijk een defecte internetradio, en ik zou graag eens willen testen of de radio ook crasht als hij niet op het meshnetwerk zit. Een van mijn hypotheses is dat als er in dat meshnetwerk iets gebeurt (bijvoorbeeld als de radio wordt verwisseld van wifipunt ofzo) dat hij dat niet goed aankan en daarom crasht. Is het mogelijk om voor 1 apparaat specifiek aan te geven dat deze verbonden moet blijven met hetzelfde wifipunt? Of moet ik dan het hele mesh systeem uitzetten op de een of andere manier?

Mogelijk is dit overigens complete onzin en dan hoor ik het ook graag, ik ben wel enigszins technisch onderlegd maar weet niet zo veel van wifi netwerken dus daarom probeer ik het eens hier 😁

Hi ​@janger12, dat kunnen we eens samen gaan onderzoeken!

Kan je mij vertellen wat voor radio het precies is? Het kan natuurlijk zijn dat deze niet om kan gaan met de wifistandaarden van het modem. Dat kunnen we testen door wat instellingen aan te passen en om de specificaties van de radio op te zoeken. Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan kan ik je verbinding ook controleren. Alvast bedankt.

Hoi Tommie,

Het betreft een Majority Peterhouse Graduate internetradio - ik heb de gevraagde gegevens aan mijn profiel toegevoegd (dacht dat ik dat al eens eerder had gedaan, maar blijkbaar toch niet want de velden waren leeg).

Hey ​@janger12, bedankt voor de informatie. Ik kan niet heel veel specificaties vinden van de radio. Ik heb Wifi 6 op Wifi 5 gezet. Kan je het modem eens rebooten en kijken of de radio nu wel goed werkt? 

Hoi,

Dat zal ik doen. Gaat wel even duren voordat ik me weer meld, want ik kan pas na het weekend het modem resetten en dan is het ook nog maar de vraag hoe lang het duurt voordat de radio "crasht". Soms gebeurt dat wel een paar keer per dag en soms gaat het dagen achtereen goed. Ik laat sowieso nog wat weten.

Geen probleem, ik heb alle tijd ​@janger12! Ik hoor het wel. 

Dag Tommie,

Het uitzetten van Wifi-6 heeft helaas niet geholpen. Volgens mij is dat uitzetten wel gelukt, want ik zie op mijn telefoon geen klein zesje meer bij het wifi-icoon, waar die er voorheen wel stond. Maar de radio is zojuist weer gecrasht helaas… Heb je nog andere ideeën die met de wifi te maken kunnen hebben? (Ik heb bij Majority ook een support ticket aangemaakt omdat het natuurlijk ook kan dat het een hardware of software issue is...)

Bedankt voor het testen ​@janger12, ik heb Wifi 6 weer ingeschakeld en nu WPA-3 op WPA-2 gezet, wellicht lost dit het op. Het kan zijn dat andere apparaten nu geen verbinding meer kunnen maken, geen zorgen, dan hoef je alleen het netwerk volledig te vergeten en opnieuw verbinding mee te maken. 

Als dit ook niet werkt dan denk ik dat we eerst het support ticket bij Majority moeten afwachten. 

Hoi Tommie,

Dank. De support van Majority is al in actie gekomen en ze vermoeden een defecte radio; ik kan ‘m gratis terugsturen en het geld terugkrijgen. Dus in die zin is het probleem opgelost :)

Misschien kun je de WPA-3 weer terugzetten? We hebben een aantal apparaten in huis (“slimme”  keukenapparatuur) waarbij het niet eenvoudig is om het netwerk opnieuw in te stellen… Mogelijk blijven die wel werken, dat weet ik nu uiteraard nog niet.

Hi ​@janger12, het is in ieder geval fijn om te zien dat je het geld van de radio weer terug kan krijgen! Ik heb direct de WPA-3 weer voor je aangezet, zodat de apparaten weer verbinding moeten kunnen maken! 

Reageer