Skip to main content
Beantwoord

internet verbinding valt steeds weg

• is een King Poster
  • 31 reacties

Hallo,

Mijn modem verliest telkens de internetverbinding.

Als ik hem herstart dan is de verbinding weer terug.

Is hij aan vervanging toe?

Beste antwoord door GebruikersnaamRandomTekst

Voor de zekerheid kan je nog even wachten met de back up uploaden om te kijken hoe het met de default instellingen gaat.

Precies, dat was het idee. :)

1. Backup maken van instellingen
  2. Factory reset
  3. Een tijdje op deze manier draaien, totdat je met redelijke zekerheid weet of het probleem is opgelost, of er nog steeds is.
  4. Dan pas de backup terugzetten.

Dan zijn je instellingen alleen tijdelijk weg, tijdens het testen. Niet permanent verloren. :)

Bekijk origineel

27 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 28 januari 2025

Hallo ​@Wicher 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Maak je enkel gebruik van de Odido router of heb je hier nog eigen apparatuur achter?

Welke router heb je van Odido?

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 28 januari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Wicher 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Maak je enkel gebruik van de Odido router of heb je hier nog eigen apparatuur achter?

Welke router heb je van Odido?

DSL verbinding.

Zyxel t-54

Het ligt zowiezo niet aan eigen apparatuur.

De buitenkabel gaat rechtstreeks naar het modem.

Het internetlampje is dan uit, als ik de stekker van het modem er uit en er weer in doe start hij weer op en is internet ook weer terug. Zo lang het duurt. 

Het probleem bestaat sinds een paar weken.

Voor die tijd heb ik niets gewijzigd.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 28 januari 2025

@Wicher 

Hmm, als het internet lampje uit is dan is er mogelijk geen signaal meer. Kan je eens een foto maken van het aansluitpunt waarop het modem is aangesloten?

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 28 januari 2025
Waqqas schreef:

@Wicher 

Hmm, als het internet lampje uit is dan is er mogelijk geen signaal meer. Kan je eens een foto maken van het aansluitpunt waarop het modem is aangesloten?

Er is wel signaal want anders zou het internetlampje ook niet branden nadat het modem opnieuw opgestart is lijkt me.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 28 januari 2025

@Wicher 

Je geeft zelf aan dat het internet lampje uit is en na een herstart doet internet het weer. Dan lijkt het signaal onderbroken te worden.

Kan je eens een foto delen van het aansluitpunt waarop het modem is aangesloten?

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 28 januari 2025
Waqqas schreef:

@Wicher 

Je geeft zelf aan dat het internet lampje uit is en na een herstart doet internet het weer. Dan lijkt het signaal onderbroken te worden.

Kan je eens een foto delen van het aansluitpunt waarop het modem is aangesloten?

Ik zie het nut er niet van maar hier een paar fotos.

Naar mijn logica zit er wel signaal op tot aan het modem maar iets in het modem onderbreekt het. 

Als er geen signaal op de kabel zou zitten vanaf het aansluitpunt naar het modem dan zou het modem het signaal na het opstarten ook niet oppikken. Lijkt mij.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 28 januari 2025

@Wicher 

Het is niet helemaal duidelijk maar dit is mogelijk een bridge tap, het modem dient aangesloten te worden op het KPN ISRA punt.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 29 januari 2025
Waqqas schreef:

@Wicher 

Het is niet helemaal duidelijk maar dit is mogelijk een bridge tap, het modem dient aangesloten te worden op het KPN ISRA punt.

Waarom moet dat na jaren goed gewerkt te hebben ineens anders? 

GebruikersnaamRandomTekst

@Wicher Je schrijft:

De buitenkabel gaat rechtstreeks naar het modem.

Weet je zeker dat er geen vertakkingen zijn? Dus niet dat vanaf het ISRA punt (vanaf waar de kabel naar buiten gaan, en vanaf waar het de verantwoordelijkheid van de KPN is) er een splitsing is naar meerdere telefoonaansluitingen in de woning?

Dat is wat een bridge tap is. Een vertakking, dat er vanaf het enkele aansluitpunt van de “buitenkabel” meerdere aansluitpunten zijn, en dat kan “echos” opleveren, en ja, dat kan plotseling gaan spelen, vooral omdat de T-54 een el-cheapo rotding is.

Zie hier voor info over “bridge taps”, oftewel vertakkingen/splitsingen tussen ISRA punt en modem:

Dat gezegd, als er mogelijk alleen een “verlengkabel” is vanaf het ISRA punt, dan zou er geen probleem moeten zijn. Dus ISRA punt ↔ kabel (ongeacht of het 1m of 5m is, en ongeacht of deze door een muur gaat of niet) ↔ modem, dan is “bridge tap” niet van toepassing.

Lang verhaal kort: weet je zeker dat er geen vertakking/splitsing in de telefoniekabel zit tussen buitenlijn en modem?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 29 januari 2025

@Wicher 

Een foto van wat verder weg zodat alles zichtbaar is zal meer duidelijkheid geven ✅

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 29 januari 2025

Ik weet heel zeker dat er geen vertakkingen zijn.

Dat buisvormige ding kan ik niet op de foto zetten want dat heeft de woningbouw weggetimmert.

Ik heb maar 1 telefoonaansluiting in huis.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 29 januari 2025

@Wicher 

Bedoel je de eerste van rechts met dat buisvormige ding op de foto met ISRA punten?

Van daaruit zou een kabel naar het modem moeten gaan, eventueel kan je het aansluitdoosje geleverd door Odido daar tussen plaatsen.

Een oude KPN wandcontactdoos in de meterkast. Bridge tap kunnen we afschrijven als waarschijnlijke kandidaat.

Dit klinkt alsof de Zyxel niet goed werkt.

@Wicher Als je (na reboot) verbinding hebt, is de snelheid dan wel normaal? Kan je een speedtestje doen op www.speedtest.net? (Bekabeld of niet maakt niet uit, wifi zal hier niet de zwakste schakel zijn, zolang je maar enigszins in de buurt bent, zoals in de kamer naast de meterkast.)

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 29 januari 2025

Ja, dat maakt een andere kandidaat (slecht signaal, net-wel/net-niet verbinding) ook onwaarschijnlijk.

Zyxel stuk, lijkt me.

@Waqqas wat denk jij? Factory reset, omdat Odido daar anders toch om vraagt, maar anders lijkt het dat de Zyxel crasht?

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 29 januari 2025

Met een factoryreset moet ik daarna een en ander weer opnieuw instellen?

Ik heb namelijk 2 netwerken ingesteld omdat sommige van mijn wifi apparatuur niet op 5g werkt maar alleen op 2.4

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 29 januari 2025

@Wicher 

Je kan het proberen om te kijken of het voor verbetering zorgt.

Nadat je een fabrieksreset hebt uitgevoerd gaan alle instellingen naar hun originele waarden dus alles wat je hebt gewijzigd moet opnieuw worden gewijzigd.

Een fabriekreset voer je uit door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 29 januari 2025
Waqqas schreef:

@Wicher 

Je kan het proberen om te kijken of het voor verbetering zorgt.

Nadat je een fabrieksreset hebt uitgevoerd gaan alle instellingen naar hun originele waarden dus alles wat je hebt gewijzigd moet opnieuw worden gewijzigd.

Een fabriekreset voer je uit door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Mocht het ding wéér uitvallen ga ik dat proberen.

Bedankt allebei. 👍

Als het euvel blijft dan moet ik met odido klantenservice bellen denk ik?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 29 januari 2025

@Wicher 

Je kan ook alle privé velden in je community profiel invullen en het hier melden zodat een moderator eea kan regelen.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 29 januari 2025
Waqqas schreef:

@Wicher 

Je kan ook alle privé velden in je community profiel invullen en het hier melden zodat een moderator eea kan regelen.

Bedankt. Dat is idd veel makkelijker

En ik vraag me af of je in de router je instellingen kan backuppenb voor de factory reset. Zodat je naderhand (als de router lang genoeg blanco is geweest voor resultaat) de instellingen weer terug kan zetten.

(Ik heb mijn Zyxel op het moment niet aangekoppeld, ik gebruik een eigen router)

• Auteur
  • is een King Poster
  • 31 reacties
  • 29 januari 2025

Ik zal even kijken of dat kan voordat ik reset.

Maar is dat verstandig? Als ik de oude instellingen terug zet heeft een fabrieksreset dan zin?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 29 januari 2025
Wicher schreef:

Maar is dat verstandig? Als ik de oude instellingen terug zet heeft een fabrieksreset dan zin?

Het is in iedergeval mogelijk om een backup te maken en terug te zetten. Dat doe je op deze pagina.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20998 reacties
  • 29 januari 2025
Wicher schreef:

@Wicher 

Dat is geen probleem hoor. Eerst een back up maken, dan een factory reset uitvoeren en je back up weer uploaden.

Voor de zekerheid kan je nog even wachten met de back up uploaden om te kijken hoe het met de default instellingen gaat.

Precies, dat was het idee. :)

1. Backup maken van instellingen
  2. Factory reset
  3. Een tijdje op deze manier draaien, totdat je met redelijke zekerheid weet of het probleem is opgelost, of er nog steeds is.
  4. Dan pas de backup terugzetten.

Dan zijn je instellingen alleen tijdelijk weg, tijdens het testen. Niet permanent verloren. :)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen