Sinds enkele maanden valt internet regelmatig helemaal weg. Meestal kortdurend, een paar seconden en komt vanzelf terug. Echter dit zorgt wel voor wegvallende telefoongesprekken, teams calls, uploads die mislukken, pagina’s die niet openen etc. Heel vervelend.
Gisteren viel het langere tijd weg. Eerst bleef het lampje groen - en dat blijft het ook - als het internet maar snel genoeg terugkomt. Alleen als langere tijd (minuten) het niet werkt, Dan wordt het lampje rood.
Via twitter de helpdesk benaderd. Daar heb je niet veel aan: “ja meneer, zet alles maar uit en weer aan”. Als het dan werkt is het “fijne zondag!” Oftewel: een echte oplossing voor de oorzaak komt er niet. Rest van de dag en ook vandaag viel het weer paar keer kort weg.
Heb met laptop op modem gekoppeld met kabel. Ook dan geen internet.
In de logs viel me dit op dat de lease niet vernieuwd werd. hij bleef proberen, maar lukte niet.
No modem reset werkte het weer….tijdelijk dan. Daarna kwamen de haperingen weer.
Valt me op de de lease heel vaak vernieuwd wordt...zie onder.
19:36:51 vernieuwd voor 1800s=30min.
Waarom Dan weer een renew op 19:51:51??
5 | Jun 3 19:51:51 | daemon | info | dhcpc | udhcpc: Lease of 143.177.176.XXX obtained, lease time 1800 |
6 | Jun 3 19:51:51 | daemon | debug | dhcpc | udhcpc: Sending renew... |
14 | Jun 3 19:36:51 | daemon | info | dhcpc | udhcpc: Lease of 143.177.176.XXX obtained, lease time 1800 |
15 | Jun 3 19:36:51 | daemon | debug | dhcpc | udhcpc: Sending renew... |
Wat nu?
Als ik de topics doorlees, zie ik veel soortgelijke problemen - maar nooit even oplossing. Een beetje standaard dingen proberen: kabels, reset, opnieuw registreren. Zelfs iemand langssturen heeft green zin. Ook als je modem vervangt met eigen hardware (wat niet nodig zou moeten zijn) - blijven de problemen lijkt.