Skip to main content

internet connectie via wifi verliest

  • 14 March 2024
  • 91 reacties
  • 907 Bekeken

Beste Odido, We ervaren problemen met de wifi. het wifi signaal is perfect alleen verliest de wifi de verbinding met het internet op een draadloos device. dit gebeurd meerdere keren op een dag en is ook niet echt een patroon in te zien wanneer het zich voordoet. vaak naar een aantal secondes wachten laad de pagina dan weer verder. zouden jullie het modem is uit kunnen lezen en kijken of daar iets vreemds in te zien is?

Met vriendelijke groet, Erik

 Kan je de T-56 aansluiten en wat MAC-adressen van apparaten doorgeven die hier last van hebben @Erik35? Dan kan ik het na laten kijken! 


Hoi @Tommie van Odido,

Ik heb de T-56 weer aangesloten, wat mij opvalt is dat ik de DHCP range heb ingesteld op ip adressen uitgeven vanaf 192.168.1.25. Het blijkt dat dit niet gebeurd ook niet als ik een device een reboot geef krijgt hij weer hetzelfde ip adres wat onder de 25 ligt terwijl dat dit device geen vast ip adres ingesteld heeft.

uitval van internet gebeurd ook op apparaten die verbonden zijn met een ethernetkabel hieronder een lijst:

4K-TV-Box Mac: d4🇨🇫f9:e9:49:1d verbonden via ethernetkabel(krijgt ook iedere keer een ip adres onder de 25 wat niet zou moeten vanwege DHCP pas vanaf 25 staat in gesteld)

SonosZP Mac: 34:7e:5c:31:68:0c verbonden via ethernetkabel

SonosZP Mac: 34:7e:5c:31:63:74 verbonden via ethernetkabel

Samsung a54 Mac: 56:f2:f6:f3:6d:e4 verbonden via wifi (krijgt ook iedere keer een ip adres onder de 25 wat niet zou moeten vanwege DHCP pas vanaf 25 staat in gesteld)

Wellicht is deze lijst niet compleet maar hiervan weet ik het zeker.

 

Het uitgeven van de DHCP doet het modem gewoon niet goed. Ook al een keer alle 4 de ethernetkabels uit het modem gehaald heel het modem opnieuw laten opstarten en daarna pas de ethernetkabels verbonden met het modem, maar ook dit maakt geen verschil uit.

Mocht je nog meer info nodig hebben dan hoor ik het graag.


Bedankt @Erik35, ik heb het na laten kijken en het lijkt erop dat er in je netwerk nog een andere DHCP-server aanwezig is. Deze blijft om een .4 IP-address vragen maar die is niet beschikbaar omdat je .25 hebt ingesteld. Ook zien we een ander device die vraagt om een andere DHCP-server. Ik heb je de logging verstuurd via een privébericht. In de tussentijd hebben wij een logging aangezet om het een en ander te monitoren. 


Hoi @Tommie van Odido,

Idd er stond nog een DHCP server aan om onbekende reden. Is niet met opzet aangezet in ieders geval. Nu geeft alleen het modem ip adressen uit en het ziet op dat gebied er een heel stuk beter uit. Ben benieuwd hoe het nu met de internet uitval gaat. En wat er nog eventueel uit de loggin komt van jullie uit. Groetjes Erik


Houd het voor nu in de gaten, als je iets opmerkt laat het dan gerust weten @Erik35


@Erik35 en hoe is het de uitval? 

 

Hier nog steeds een drama met uitval. Vooral 's nachts k*t. Als wij naar de wc willen en Google aanroepen, is het internet uitgevallen. Kan ik weer naar beneden om de router te rebooten.


@GoofyBaars, ik moet zeggen tot nu toe gaat het prima. Is echt stukken beter. Even afwachten nog. 


@Tommie van Odido @Cheyenne van Odido , Helaas na de aanpassingen en het vervangen van alle hardware door Guidion in huis speelt het probleem nog steeds. Nu las ik dat er toch best veel meer klanten zijn die dit probleem ervaren op verschillende topic. Zo lees ik ook dat er problemen zijn op het door jullie gebruikte netwerk van KPN/NetwerkNL (WBA netwerk) en laten ook wij hier nu gebruikt van maken. Kun je ons ook op deze lijst laten zetten? En zijn er nog acties die ik zelf kan uitvoeren?

Het probleem is dat de internetverbinding bevriest als je pagina;s aan het lade bent of tv kijkt bijvoorbeeld. Dit is zowel bedraad als via wifi. terwijl de verbinding goed lijkt.

Hoor graag van jullie.

Gr Erik


@Erik35 Dank je wel voor je terugkoppeling. Ik vermoed dat dit inderdaad te maken kan hebben met het probleem wat speelt op het WBA netwerk.

Ik adviseer je om je aan te melden in dit topic. Op die manier kunnen we je gelijk op de lijst zetten en ontvang je updates in dit topic: Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk) | Odido community

PS: Maak je thuis gebruik van een Genexis ONT en speelt dit alleen in de avonduren of ook overdag? 


@Teresa van Odido, we hebben een witte Huawei ONT, altijd ook gehad.

Het is overdag, maar ook vaak savonds.


@Erik35 Ik vermoed dat het bij jou anders in mekaar steekt dan het WBA issue dat we momenteel hebben. Jij zit namelijk op ons ODF GPON netwerk. Dit is wel onder beheer van KPN Netwerk NL, maar je bent aangesloten op onze eigen apparatuur. Ook de ONT die je hebt is anders dan de klanten die hier issues mee ervaren. Ook ervaar je het overdag en niet alleen in de avond.

Ik heb dan ook meteen opnieuw met je meegekeken in je verbinding en de verbinding zelf ziet er goed uit. Wel op de LAN-poorten 1 en 3 zie ik nog steeds een aantal IP-lease errors en daarbij ook een aantal error packets. De melding daarbij geeft aan om de bekabeling ook langs te lopen. Zou je dit voor de zekerheid nog willen doen? 

Verder zie ik ook dat de ping response tijd veel te hoog is. Maak je wel gebruik van de jusite kabel (LAN kabel, Cat.6 met RJ-45 connector)? 

Als laatste viel mij ook nog op dat de uptime van de ONT 33 dagen is, zou je deze samen in combinatie met het modem van de stroom willen halen voor minimaal 30 seconden en kijken of je dan verschil merkt? 


@Demi van Odido Ik heb even je gevraagde info nagekeken. op LAN poort 1 en 3 zitten ook 3 access points van TP-Link aangesloten die waarschijnlijk de IP-lease errors en daarbij ook een aantal error packets veroorzaken. Heb je voor mij hier een tip voor om dit op te kunnen lossen? de bekabeling heb ik nagemeten en dat ziet er allemaal goed uit (cat 6 kabels)

De bekabeling vanaf het Huawei ONT kastje naar het modem gaat met de bijgeleverde gele Cat 6 STP patch cable met RJ-45  connector zoals te zien is op de foto.

Ik heb een aantal weken geleden een nieuw modem gekregen toen is ook deze kabel vervangen, er is daarna ook nog een monteur langs geweest voor het vervangen van het ONT kastje plus glasvezelkabeltje als verbinding blokjes.

 

Op verzoek heb ik ook de reboot uitgevoerd van het ONT kastje als ook het modem. Na deze reboot bleven de problemen aanwezig, en de ping snelheid is ook niet veranderd in positieve zin.

 

Mocht je meer informatie willen dan hoor ik dat graag. hopende op een betere verbindingen.


@Erik35 Dank je wel voor jouw duidelijke terugkoppeling en de genomen moeite. 

Zoals je zelf aangeeft, zijn het waarschijnlijk de TP-access points die de IP-lease errors en daarbij ook de error packets veroorzaken. Heb je al geprobeerd (indien mogelijk) om dit te testen zonder access points, ervaar je dan hetzelfde?

@Waqqas of @eric Hebben jullie misschien tips om dit te voorkomen? Alvast bedankt voor het meekijken! 


@Teresa van Odido @Demi van Odido, Ik kan niet zonder de access points vanwege anders te weinig dekking. Ik lees echt heel veel problemen ook met de huidige firmware van het modem b10.

Mijn vraag is nog wel of jullie een bericht naar de technische afdeling willen sturen voor de ping responstijd die erg hoog is. 


Hallo @Erik35 

Je kan toch wel voor eventjes je eigen apparatuur verwijderen en kijken of het beter gaat?


@Waqqas, Nee dat is echt last gezien de situatie hier. Vindt het vreemd dat het ook gewoon heel goed gewerkt heeft tot eind 2023. Dezelfde opstelling met dezelfde apparatuur.

Als ik hier verder topic over lees hebben hier meer klanten last van. Weet jij zo wat nu de laaste firmware versie van een t-54 modem is? Tenopzichte van de t-56.

@Teresa van Odido @Demi van Odido kan er door de technische afdeling naar de ping verder gekeken worden?


@Erik35 Ik wil dit heel graag voor je doorzetten naar de technische dienst. Echter moet ik daar wel een lijnmeting voor aanleveren zonder randapparatuur. Het is daarnaast ook belangrijk dat dit is losgekoppeld tijdens het onderzoek, zodat mijn collega’s zo gericht mogelijk op zoek kunnen gaan naar de oorzaak van de IP-lease errors en error packets. 

 


@Teresa van Odido, over wat voor tijds bestek praten we dan dat er niks aangelosten mag zitten?

Morgen in de ochtend zou dat eventueel wel kunnen.


@Erik35 Morgenochtend is sowieso prima voor de lijnmeting, ik ben dan ook aanwezig. Wil je mij in een privébericht de tijd sturen die jou uitkomt? Dan zorg ik ervoor dat ik dan paraat sta. 

Betreft hoelang de apparatuur moet worden losgekoppeld voor het onderzoek, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik weet namelijk niet hoelang dit gaat duren, omdat dit verschilt per issue. Laten we afspreken dat ik het ticket gewoon aanmaak, met de bekabelde test zonder randapparatuur. Ik zal dan duidelijk uitleggen waarom de randapparatuur niet het hele onderzoek losgekoppeld kan zijn.

Houd er wel rekening mee dat ik misschien een terugkoppeling terug krijg met de vraag om dit alsnog los te koppelen. Ik hoop dan in ieder geval meer duidelijkheid te hebben over de eventuele duur van het onderzoek.  


@Teresa van Odido

De lankabels zijn losgekoppeld voor de meting.

Mvg Erik 


@Erik35 Ik ga gelijk aan de slag, heel erg bedankt voor de samenwerking! 


@Teresa van Odido, krijg ik van je een berichtje als ik alles weer kan aansluiten?

Mvg Erik 


@Erik35 De lijnmeting is afgerond. Stuur je mij nog wel de bekabelde speedtesten voor je de apparatuur aansluit? Alvast bedankt! 😊


@Teresa van Odido, ga ik meteen voor je maken. Wil je deze in een prive bericht?

Mvg Erik 


@Erik35 Je mag dit in een privébericht sturen, maar dit is wel extra werk, omdat het dan via een WeTransfer link moet. Je mag de foto’s ook in dit topic plaatsen.


Reageer