Hoi,
Ik heb soms te maken met een inconsistente snelheid bij het gebruik van Wifi Plus (WX5600) en ik zal proberen om zoveel mogelijk context te geven om het zo duidelijk mogelijk te maken.
Het vreemde is dat ik in de voorafgaande 8 maanden helemaal geen problemen heb gehad met het gebruik van het wifi-punt. Het is alleen sinds rond de 3de week van april dat ik problemen ervaarde, toen heeft de klantenservice het wifi-punt ook opgezegd en een nieuwe ter vervanging gestuurd. Want de snelheid was toen wel heel slecht. Als ik het wifi-punt aanzette, dan werkte alles prima voor ongeveer 2, 3 uur. Daarna ging het echt bergafwaarts. Het bereik was prima en ik kon gewoon verbinding maken, maar de snelheid kelderde echt na 2, 3 uur. Het was zo slecht, dat ik zelfs hogere snelheden kreeg door het wifi-punt uit te zetten en gewoon verbinding maakte met het modem die in de meterkast hangt. Resetten en aan/uitzetten heeft niet geholpen.
Beneden in de woonkamer is de snelheid consistent snel en stabiel, dus het ligt niet aan het modem (T-56). Ik kan niet zo gauw bedenken waar het aan kan liggen, want qua eventuele stoorzenders tussen het modem en het wifi-punt is er niets veranderd. Via de klantenservice heb ik dus inmiddels een nieuw wifi-punt als vervanging gekregen, die ik vandaag heb geïnstalleerd.
Het is de eerste dag met het nieuwe wifi-punt en over het algemeen is het vrij stabiel qua snelheid. Ik heb tot nu toe ook nog niet gemerkt dat het wifi-punt gaat haperen na een paar uur. Maar wat ik wel merk is dat, voorbeeld van vandaag, er wel af en toe momenten zijn geweest waarop de snelheid bleef hangen rond 7/3 Mbps, dit merkte ik op verschillende apparaten (iPhone, Pixel, laptop). Maar nu op dit moment (01:28) is de snelheid 148/58 Mbps. Het wifi-punt heb ik 1 of 2x aan- en uitgezet toen ik de lage snelheden merkte. Dat lijkt te hebben geholpen, maar ik weet het niet zeker.
Wat ik mij afvraag:
- Wat zou de reden kunnen zijn van het haperen van het wifi-punt?
- is er misschien een firmware-update geweest die wat heeft veroorzaakt?
- Is er iets wat ik kan doen om de situatie te verbeteren?