Skip to main content

Ik haal niet de volledige snelheid

  • 13 May 2024
  • 3 reacties
  • 117 Bekeken

Sinds 24 april ben ik aangesloten op glasvezel van Odido. Ik heb het 1Gbit abonnement afgesloten, echter heb ik nogal wisselende resultaten met de snelheid.

Allereerst heb ik gewoon de router geprobeerd. Deze laten installeren in de meterkast, waar ook mijn Ziggo router stond. Dit werkte best aardig in de woonkamer, maar een verdieping omhoog ging dat al minder. Daarom heb ik de router van de meterkast naar de kast onder de trap verhuisd. Wat weg van de andere elektrische kabels en de buizen die daar het huis in komen. Als ik mijn telefoon naast de router houd en een Speedtest doe, dan haal ik daar up/down met gemak 950Mbps. Prima!

Maar ook hier: in de woonkamer is dat nog maar 450mbps en als ik op de 1e verdieping met met eigen computer of de laptop van het werk een test doe, dan blijft dat steken op ergens tussen de 50 en 150Mbps en dat is helemaal niet prima. Met de video-vergaderingen van het werk blijft mijn beeld nu zelfs geregeld hangen.

Dus heb ik de TP-Link Deco routers weer van stal gehaald. Dat zijn M4R modellen en die moeten volgens mij 1200Mbps kunnen halen. Voor de zekerheid zijn ze aangesloten op Cat-8 netwerk kabels. Dus van de router (aansluitingen 1 en 2) tot en met de TP-Link Deco’s mag daar totaal geen probleem zijn.

In de woonkamer haal ik tussen de 350en 480Mbps en boven is het nog altijd niet meer dan 200Mbps. Dit terwijl de TP-Link router van boven op anderhalve meter van mijn laptop staat. Het is me niet duidelijk hoe ik hier de snelheid kan verbeteren. Het hoeft echt niet altijd 950 tot 1000Mbps te zijn, maar het moet toch zeker zonder problemen de 500 tot 750 kunnen halen?

Ik heb op moment van testen verder niets lopen. De telefoons in het huis zijn aangesloten, maar ik kan wel in de Deco app zien dat daar niets aan grote up- of downloads loopt, dus ten tijde van de Speedtest is er niets wat die test in de weg zit.

Ik heb al meerdere malen de router en andere onderdelen gereset, het Wifi stuk van de router staat uit zodat dat het signaal van de Deco’s niet in de weg zit (ook al met aan geprobeerd) ik heb in de Deco app al gekeken of er geoptimaliseerd kan worden. Alle zo voor de hand liggende zaken heb ik al nagelopen. Ik weet zo niet wat ik er verder nog in door kan zoeken? 

Het betreft een Zyxel T-56 model en 2 stuks TP-link Deco M4R

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Klaas Guchelaar 

Zou je eens 1 Deco als router ipv de Zyxel aan kunnen sluiten en kijken of het dan beter gaat?

In de Deco app ga je dan naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0, klik op opslaan en herstart de ONT.

Omdat de Deco's geen WiFi 6 hebben, zal de WiFi snelheid altijd tussen de ~100 en ~400 Mbps liggen.

Zit er een switch tussen de router en Deco boven? Misschien kan je eens testen zonder switch indien mogelijk.

Hallo @Klaas Guchelaar 

Zou je eens 1 Deco als router ipv de Zyxel aan kunnen sluiten en kijken of het dan beter gaat?

In de Deco app ga je dan naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0, klik op opslaan en herstart de ONT.

Omdat de Deco's geen WiFi 6 hebben, zal de WiFi snelheid altijd tussen de ~100 en ~400 Mbps liggen.

Zit er een switch tussen de router en Deco boven? Misschien kan je eens testen zonder switch indien mogelijk.

Helaas, dank voor het idee. Echter na deze aanpassing was mijn hele Deco-netwerk kaduuk. Niet meer te benaderen totdat ik de units volledig gereset had en een nieuw netwerk heb aangemaakt. Dat was dus niet de beste oplossing voor mij. 

Reputatie 7
Badge +15

@Klaas Guchelaar 

Werkte internet wel via de TP-LINK Deco?

Je kan ook WiFi Plus overwegen die een mesh netwerk met de Zyxel vormt en ook nog eens WiFi 6 ondersteuning heeft.

Reageer