Haperende verbinding bij online gamen

  • 23 February 2024
  • 6 reacties
  • 71 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 3 reacties

Ik heb meerdere topics al voorbij zien komen over haperende internet bij online gamen op een PlayStation console. Helaas heb ik voor mijzelf nog niet het antwoord gevonden wat mijn probleem zou kunnen oplossen.

Ik maak gebruik van Odido glasvezel, maar op mijn PlayStation maak ik gebruik van WIFI. Een vaste aansluiting is voor mij helaas ook geen optie.

Bij het online gamen (bijv FIFA) hapert de verbinding continu als ik online tegen iemand anders speel. Zeer frustrerend en ben hierdoor aan het overwegen om naar een ander provider over te stappen.

Het probleem doet zich niet voor als ik een versterker gebruik van een ander merk (bijv Fritz), dus het moet toch echt aan de instellingen van de modem en/of WIFI te maken hebben.  

Heeft iemand voor mij de oplossing om zonder haperingen online te kunnen gamen met een Odido abonnement (Zyxel T56 router icm zyxel wifi punt)?


Bedankt!

 

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @NASO321, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt gamen. Zou je toevallig het MAC-adres van de playstation kunnen doorgeven? Dan kan ik hopelijk uitzoeken waar het precies mis gaat. Ik zie dat je het wifipunt niet bekabeld hebt aangesloten en ik neem aan dat dit niet mogelijk is? Heb je hier alleen met de playstation last van of ook andere apparaten? Wat heb je aangesloten op poort 1 en poort 5 van het modem?

Het enige wat me opvalt is dat de 2,4 GHz frequentie erg overbelast wordt waardoor je onderbrekingen kan ervaren.

Bekijk origineel

6 reacties

Nog een toevoeging op bovenstaande. In verschillende topics las ik dat je in de instellingen van modem “UPnP” dient uit te vinken.

Dit heb ik ook gedaan, maar heeft helaas het probleem niet opgelost.

WiFI punt staat precies naast de PlayStation en bij een Speedtest zie je ook dat de verbinding meer dan goed is om online te kunnen gamen.

Hoop dat iemand voor mij de oplossing heeft 🙏🏼

 

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @NASO321, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt gamen. Zou je toevallig het MAC-adres van de playstation kunnen doorgeven? Dan kan ik hopelijk uitzoeken waar het precies mis gaat. Ik zie dat je het wifipunt niet bekabeld hebt aangesloten en ik neem aan dat dit niet mogelijk is? Heb je hier alleen met de playstation last van of ook andere apparaten? Wat heb je aangesloten op poort 1 en poort 5 van het modem?

Het enige wat me opvalt is dat de 2,4 GHz frequentie erg overbelast wordt waardoor je onderbrekingen kan ervaren.

Hi @Tommie van Odido,

 

Bedankt voor je reactie!

 

MAC van mijn PlayStation is: 28:3a:4d:cd:7f:4d

Misschien goed om te melden dat ik 2 consoles (ps4 en ps5) heb en bij beide hetzelfde probleem.


Wifi punt kan helaas niet bekabeld worden aangesloten. Het probleem doet zich alleen voor met het online gamen op beide PS consoles.
Voor de rest werkt alles prima en is de verbinding stabiel.

Wat betreft de poorten. De T56 heeft 4 poorten waarvan ik alleen poort 1 en 2 gebruik.

De overige kabels zijn aangesloten op een netwerk switch (poort 2), dus dat zou eventueel de overbelasting op de 2.4 frequentie kunnen verklaren?

 

Nogmaals dank voor je hulp. 

Reputatie 7
Badge +9

Thanks voor het MAC-adres @NASO321. Ik zie dat de PS 99% van de tijd met het wifipunt verbind en een gemiddelde snelheid van 195 Mbit/s behaald. Dat is opzich netjes voor een onbekabeld aangesloten wifipunt. Hoe ver staat het wifipunt van het modem en PS van het wifipunt? Is er echt geen mogelijkheid om het wifipunt of PS bekabeld aan te sluiten? 

Wel zie ik een apparaat genaamd Fritz aangesloten op poort 4, is dit een Fritzbox? Ik zal de nieuwe firmware naar het modem laten pushen in de hoop dat het ietwat verbetering geeft maar ik ben bang dat het niet heel veel zal doen. Wifi is altijd een lastig punt om te tackelen.

Hi @Tommie van Odido,

 

Wifipunt staat ongeveer 0,5m naast de PS, maar de modem is een verdieping lager.

Op de begane grond heb ik inderdaad een Fritzbox die bekabeld is aangesloten. Deze heb ik speciaal voor de PS (de 2e) gebruikt, omdat het alleen op deze manier werkt.

Digitale tv, YouTube en andere apps op de tv werken wel gewoon probleemloos met de standaard wifi. Het probleem doet zich alleen voor, zodra je gaat online gamen. Met de Fritzbox heb ik dat dus met 1 van de 2 PS opgelost.

 

Op de eerste verdieping waar de andere PS staat heb ik helaas geen mogelijkheid om wifi punt bekabeld aan te sluiten. Of ik zou een ethernet kabel moeten trekken door de loze leiding.

Ik had alleen gehoopt dat het niet nodig zou moeten zijn, aangezien de snelheid via de wifipunt al meer dan genoeg is.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor je geduld! Het is momenteel superdruk en we doen ons best. Geen zorgen! We zijn je niet vergeten en pakken jouw topic op zodra daar gelegenheid voor is. Om ervoor te zorgen dat we jouw topic niet pas in een nieuwe moderatieronde tegenkomen, willen we je vragen om ons morgen een reminder in dit topic te sturen. Enorm bedankt voor de samenwerking; dit is waar onze Community voor staat!

Reageer