Skip to main content

Hi Odido,

Ik wil graag mijn ervaring met de glasvezelverbinding die eergisteren bij ons is geïnstalleerd delen. Ik had hoge verwachtingen van het razendsnelle en stabiele internet met een snelheid van 1 Gbit/s, maar tot nu toe ben ik niet helemaal tevreden.

Hier zijn de problemen die ik heb ondervonden:

  1. De beloofde snelheid wordt niet gehaald: Ik begrijp dat 1000 Mb/s alleen onder ideale omstandigheden wordt bereikt, maar zelfs wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op het modem aansluit met een kabel, behaal ik slechts ongeveer 260 Mbps downloadsnelheid en ongeveer 470 Mbps uploadsnelheid. Op wifi haal ik maximaal 300 Mbps download en 250 Mbps upload. Mijn PS5, die zich op slechts 5 meter afstand van het modem bevindt, haalt meestal niet meer dan 150 Mbps download en 30 Mbps upload.

  2. Instabiliteit: De bovengenoemde snelheden worden zelden bereikt. Meestal schommelt de snelheid tussen 100-200 Mbps en het gebeurt regelmatig dat de snelheid voor enkele minuten blijft steken op 50-70 Mbps of zelfs lager. Dit is vooral onhandig tijdens het gamen.

Wat ik heb geprobeerd om het probleem op te lossen:

  • Kruistest: Ik heb de snelheidsproblemen ervaren op verschillende apparaten, dus het lijkt geen apparaatgebonden kwestie te zijn.

  • Reset: Ik heb zowel het modem als de converter gereset, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

  • Bekabelde verbinding: De snelheid lijkt iets stabieler te zijn wanneer ik een bekabelde verbinding gebruik, maar zelfs dan wordt de beloofde snelheid niet gehaald.

  • Zyxel Mesh Optimalisatie: Ik heb twee extenders en verschillende configuraties geprobeerd, waaronder zonder extender, met één extender, met twee extenders en met één access point en één extender. Helaas blijft het resultaat hetzelfde.

Uiteindelijk is mijn voornaamste doel om snel en stabiel wifi te hebben, aangezien de meeste van onze apparaten draadloos verbonden zijn.

 

Ik hoop dat dit kan worden onderzocht en kan worden opgelost.

 

Met vriendelijke groet,

Daniel

 

Hoi @DanDan, allereerst welkom bij Odido! 😊 Ik sta voor je klaar en ik wil graag ervoor zorgen dat jij zorgeloos kunt genieten van je internet. We ontvangen graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links: Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/6470cde47c/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/34d729b6bd/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana


 Hi @Ishana van Odido,

 

Thanks voor je reactie. Hierbij de screenshots.

 

 

Speedtest bekabeld
Task Manager
IPConfig

​​​​​​

Ik heb een nieuwe kabel gehaald en deze direct op het modem aangesloten. Bekabeld ziet alles er prima uit.

 

Ik heb de Speedtest ook op Wifi gedaan, dan zie je een groot verschil. Dit is op ongeveer 3 meter afstand van het modem. Ik merk enorme variatie in de snelheid van de Wifi.

Speedtest Wifi
 

Daarnaast ook een pingtest gedaan. Hier zie je ook een groot verschil. Bekabeld is ie stabiel maar op wifi is er een enorme variatie. 

Pingtest Bekabeld
Pingtest Wifi

 

Mogelijk het modem? 🤔


Hey @DanDan, bekabeld ziet alles er goed uit!

Ik heb je wifi netwerk onderzocht en je wifi punt (MAC-adres: 50:E0:39:BC:7B:60) staat te ver weg. Ook raad ik je aan om je wifi punten bekabeld aan te sluiten. Op dit moment zorgt dit wifi punt voor de verstoring. Als je ze bekabeld aansluit zul je al snel een verbetering zien!


Hey @Tommie van Odido

Thanks voor het uitzoeken en de tips. Ik heb het wifi punt wat te ver stond nu bekabeld aangesloten en op een centraler punt geplaatst. 

 

Helaas blijft de wifi in huis waardeloos. Ik merk enorme verschillen in snelheid en stabiliteit. Het ene moment gaat alles prima, het andere moment haal ik een maximale snelheid van 30Mbps. 

 

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om dit te verbeteren? 


Hey @DanDan, het wifi punt met het MAC-adres: 56:E0:39:BC:7B:63, staat nog steeds niet goed. Ook valt het me op dat je een eigen router/siwtch aangesloten hebt. Ook zie ik dat dit apparaat geen signaal binnen krijgt; 52:E0:39:BC:7B:63. Dit lijkt ook op een acces point, Zyxel ondersteunt maximaal drie acces points, dit is inclusief het modem. Dit kan voor de verstoring zorgen. Ik raad je aan om je apparatuur volledig opnieuw in te stellen en te plaatsen.  


Hey @Tommie van Odido,

 

Ik heb weer het één en ander geprobeerd. De 2 apparaten die je benoemde kan ik niet vinden 🤔

 

In de setup had ik:

  • Zyxel modem
  • 1 Wifi-punt bekabeld op het modem (dit was het wifi-punt dat eerst te ver stond)
  • 1 Wifi-punt draadloos
  • 1 Hub voor aansturing smartlampen bekabeld op het modem (mogelijk dat je deze ziet als router/switch)
  • ± 10-15 apparaten via verbonden via wifi

Ik heb zojuist alles ontkoppeld, alle wifi apparaten uitgezet en het modem (+converter) opnieuw opgestart. Ik heb nu slechts 2 apparaten verbonden met het modem: een laptop en de thermostaat:

 

Snelheidsmeting is wel al beter, maar zelfs nu vind ik het tegenvallen. De eerste 3 metingen waren op zo'n 2 meter afstand van het modem, de laatste is op 10cm afstand van het modem.

 

Vragen:

  1. Je gaf aan dat Zyxel maximaal 3 accesspoints ondersteunt, waaronder het modem zelf. Wanneer ik een wifipunt bekabeld aansluit, fungeert het modem zelf dan nog als accesspoint?
  2. Kan het zo zijn dat de Hub voor de smartlampen wordt gezien als een accesspoint waardoor het modem van slag raakt?
  3. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? 🙃

Hey @DanDan, bedankt voor je update.

Om antwoord te geven op je vragen:  

  1. Je gaf aan dat Zyxel maximaal 3 accesspoints ondersteunt, waaronder het modem zelf. Wanneer ik een wifipunt bekabeld aansluit, fungeert het modem zelf dan nog als accesspoint?
    Ja. Het modem zal in elke toestand als één AP worden gezien.
  2. Kan het zo zijn dat de Hub voor de smartlampen wordt gezien als een accesspoint waardoor het modem van slag raakt?
    Dat zou inderdaad kunnen maar durf ik niet 100% toe te zeggen. Als je deze loskoppelt en uitschakeld, zie je dan een verbetering?
  3. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? 🙃
    Als je helemaal geen apparaten verbonden hebt met het modem, hoe is de snelheid op dat moment? Bedraad ziet het er namelijk goed uit dus het ligt niet aan de hoeveelheid wat naar binnenkomt. 
     

Hier heb ik nu zelfde probleem. Normaal gaat het goed en haal ik de snelheden wel. 

Maar vandaag is het totale bagger. Van de 1 Gbps is net zo'n 450 mbps over download dan. upload gaat goed. 

Dan bel je met Odido krijg je te horen dat je handleiding moet volgen om snelheden te sturen aan hun. Nou het is een mail met “stuur je snelheden” meer niet. 

Dus speedtest.net gebruikt, verschillenden servers gebruikt en screen shot gestuurd. 

Nu is het wachten. 

Maar ik weet wel waar het aan ligt. De aanvoer naar de wijkcentrale is te klein voor het aantal aangesloten glasvezel users. Als je 20 mensen met 1 Gbps hebt op je centrale dan moet je ook je aanvoer nadien maken, dus minimaal 20 Gbps als invoer op je switches wil je aan de snelheid komen wat je mensen laat betalen. Dan kan je niet hopen op het feit dat niet iedereen gelijktijdig online is en vol gebruik maakt van die snelheid. 

Je moet over dimensioneren, zodat je er zeker van bent dat je ook kan leveren wat je bedoelt.

 

Dat is naar mijn mening (35+ jaar ict ervaring) wat je moet doen. 

 


2 x 1 gbps = 20 gbps.Zo werkt dat natuurlijk niet. 

Alleen bij hele dure zakelijke aansluitingen kun je een 1:1 verbinding afnemen. Maar bij consumenten en goedkopere zakelijke aansluitingen is er altijd een overboeking. 


als het normaal wel goed gaat maar vandaag niet, waarom denk je dan dat het aan de aanvoer/upload snelheid ligt? Dan had het gisteren ook niet goed moeten gaan. En wanneer denk je dat de hele wijk, gelijktijdig 1Gbps gebruikt? gaat nooit en te nimmer gebeuren. 

En normaal (ICT) gesproken dimensioneer je nooit over, puur omdat niemand altijd de maximale bandbreedte gebruikt. Even de snelwegen erbij halen, die zijn ook niet gedimensioneerd op alle auto's in nederland. Fair use is de ICT kreet hierbij, maar dat wist je natuurlijk wel. 


2 x 1 gbps = 20 gbps.Zo werkt dat natuurlijk niet. 

Alleen bij hele dure zakelijke aansluitingen kun je een 1:1 verbinding afnemen. Maar bij consumenten en goedkopere zakelijke aansluitingen is er altijd een overboeking. 

Nou een superuser, maar wil dit zeggen dat jij ICT waardig bent? Heb je certificaten die dat aantonen? Maar goed meneer de superuser. Je verkoopt 1 Gbps, nergens staat dat het een shared connection is, dat er dus bandbreedte wordt gesnoept op het moment dat het druk is. 1 Gbps is 1 Gbps. En dan hou ik altijd rekening met de bandbreedte die men nog heeft voor de IPTV dus zo'n 100 Mbps. En dat is meer dan voldoende. En ja het is nu voorgekomen. Een snelheid die elke seconde anders is. Hoe denk je dat het zich manifesteert als je aan het gamen bent? Een grote bagger zooi dus. En ga wel zien of Odido de afspraken nakomt of doet alsof ze dom zijn. Moet geen Ziggo worden he. Dat is te erg voor woorden. 

 


die 1 Gbps moet je kunnen halen tussen jou aansluitpunt en het eerste Pop van Odido, dat is wat je commercieel afneemt en ook mag verwachten van Odido. Met Speedtest kun je dat testen en als dat substantieel minder is dan waar je voor betaalt kun je gewoon de Odido bellen. 

Na dat eerste Pop van Odido is het natuurlijk wildwest en gaat shared/fair use tellen. En aangezien we niet in NL met z’n allen gelijktijdig 1 Gbps willen, past dat prima. 

En volgens mij werkt elk (niet point-to-point) netwerk al sinds X25, dus dit moet niet nieuw zijn ;-) 

 

ps. Eric hierboven is geen Odido medewerker maar probeert klanten te helpen met hun vragen, net als vele anderen hier. Odido medewerkers reageren ook wel eens en zijn herken aan hun naam. 


Reageer