Skip to main content
Beantwoord

Geregeld traag internet

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Goedenavond,

Afgelopen week merkte ik dat het internet erg traag was, met een up en down van rond de 90 mbit waar ik een 1 gbit abonnement heb. Voor de zekerheid alles even een herstart gegeven (zowel Zyxel T-50 als mijn eigen Deco Mesh). Daarna had ik weer normale snelheden op wifi van rond de 900 tot 950 mbit.

Echter nu vanavond merk ik wederom dat de snelheid van wifi rond de 95 mbit blijft hangen. Ook nu weer een reboot van alles gedaan maar dit maal helaas zonder succes. De snelheid van wifi blijft rond de 95 mbit hangen.

Om mijn eigen Mesh set te kunnen uitsluiten, heb ik wifi op het modem zelf aangezet en daarmee verbonden. Maar in dat geval komt de snelheid zelfs niet boven de 70 mbit uit.

Dit probleem lijkt ook niet aan mijn eigen apparatuur of netwerk te liggen, immers ik haal normaal ook snelheden van 900+ mbit up en down. Bekabeld heb ik nog niet kunnen testen, maar het probleem lijkt algemener te zijn.

Is dit herkenbaar en wat zijn eventuele oplossingen hiervoor?

Beste antwoord door Waqqas

@FSmeets 

Voor beneden is het dus Zyxel > wallplug > switch > Deco.

Mochten alle kabels en apparatuur goed zijn, dan kan het ook nog de wallplug zijn. Sluit de switch en Deco dan eens rechtstreeks aan op de Zyxel.

Bekijk origineel

4 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 19 april 2025

Deze ochtend nogmaals een speedtest gedaan en nu zijn de snelheden weer in orde.

Het probleem lijkt zich dus voornamelijk in de avond en nachtelijke uren af te spelen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20995 reacties
  • 19 april 2025

Hallo ​@FSmeets 

Misschien kan je de internetkabel tussen mediaconverter en Zyxel en tussen Zyxel en Deco ook eens vervangen, een probleem met de kabel kan ook zorgen dat de max snelheid wordt beperkt tot 100 Mbps.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 20 april 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@FSmeets 

Misschien kan je de internetkabel tussen mediaconverter en Zyxel en tussen Zyxel en Deco ook eens vervangen, een probleem met de kabel kan ook zorgen dat de max snelheid wordt beperkt tot 100 Mbps.

Vandaag ben ik nog verder op onderzoek uitgegaan en nog eens alles in kaart gebracht.

Vanaf de mediaconverter loopt er een kabel naar het modem. Vervolgens lopen er twee kabels naar een wallplug beneden en één kabel naar boven. Beneden staat de main TP-Link Deco en boven de slave, het viel mij op dat alleen beneden de snelheid maximaal 100 mbit was en boven gewoon 1 gbit.

Dan kon ik in ieder geval de kabel vanaf de mediaconverter naar het modem uitsluiten. Anders had ik boven ook maximaal 100 mbit. Beneden had ik maar één kabel vanuit de muur gebruikt en die loopt naar een switch. Vervolgens zat de Deco weer achter de switch,

Nu had ik de Deco rechtstreeks op de andere wallplug aangesloten en voila, alles werkt nu prima. Het probleem lijkt dus ergens in de switch te zitten. Komende dagen nog maar even aankijken of daarmee het probleem nu echt is opgelost.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20995 reacties
  • Antwoord
  • 20 april 2025

@FSmeets 

Voor beneden is het dus Zyxel > wallplug > switch > Deco.

Mochten alle kabels en apparatuur goed zijn, dan kan het ook nog de wallplug zijn. Sluit de switch en Deco dan eens rechtstreeks aan op de Zyxel.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen