Skip to main content

De Bosch Easy Control thermostaat heeft sinds 2 weken geen connectie meer met de Zyxel T50 na 2 jaar prima functioneren. Daarmee  is alle connectie met de knoppen van de radiators verloren gegaan.

Bij zonder lastig met verwarmen.

Na overleg met Bosch Nefit, waarbij het e.e.a is nagekeken is het nodig de router instellingen te controleren en de blacklist in de router te checken op het MAC adres van de Easycontrol.

Maar nu, HELP: ik heb totaal geen verstand van al die termen en functies van de router. Ik wil graag geholpen worden door technische kennis hieromtrent.

Wat wordt aangegeven door Bosch Nefit is de volgend procedure te doorlopen:

________________________________________________

Vervelend dat u geen verbinding heeft met uw Easy/EasyControl-thermostaat. In veel gevallen schuilt de oplossing in het checken van de routerinstellingen. Wij adviseren u daarom onderstaande stappen te doorlopen op uw routerpagina.

Benodigde routerinstellingen:

- WiFi kanaal instellen op het minst gebruikte kanaal tussen 1-11 (scannen met gratis apps als WiFi Analyzer). Let op! Easy kent kanaal 12 en 13 niet!

- Hotspots deactiveren

- DHCP inschakelen

- WPA2/PSK wachtwoordencryptie selecteren

- SSID zichtbaar maken

- 802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz 1. ModuLine Easy MAC-adres als vertrouwd apparaten toevoegen in de router 2. Router poort 5222 en 5223 open zetten, indien mogelijk 3. Firewall op de router uitzetten

4. Router terugzetten naar fabrieksinstellingen i.v.m.:

- Mogelijke dubbele IP adressen in router

- ModuLine Easy/Bosch EasyControl staat in router op blacklist

- De router verstuurd geen berichten meer naar ModuLine Easy/Bosch Easycontrol terwijl er wel een wifi verbinding is.

___________________________________________________________

Welnu dit egt mij allemaal niets, ik hoop op de technische ondersteuning van Odido experts.

groet,

Frans van Weeren

 

Misschien een simpele gedachte, maar als het 2 jaar prima gewerkt heeft is de wifi module in de thermostaat misschien defect.

In dat geval zou het simpeler zijn om een verwarmingsspecialist met de mogelijkheid om een andere thermostaat te plaatsen en testen een mogelijkheid zijn.

Dit advies bovenal omdat je zelf al aangeeft dat er veel acabadabra in de tekst gebruikt is dat jouw begrip te boven gaat.

Wat makkelijke testjes die zelf uit te voeren zijn.

  1. Haal de Zyxel T50 even van de stroom zodat deze een frisse start maakt
  2. Maak de thermostaat even stroomloos zodat er een nieuwe start geforceerd wordt. Als er een backup batterij inzit gaat dat waarschijnlijk niet helemaal lukken maar zit er soms een reset knopje achterop?

succes


Dank je wel. 
Jouw suggesties voor de testjes zijn prima, maar had ik al gedaan. 
Ik snap je idee over de storing, maar een test in de router gegevens (black list; Mac adres thermostaat) zou het duidelijker kunnen maken m.i.

I


Zomaar nog wat overdenkingen.

De wifi is wel actief? Achterzijde van de router bevind zich een schakelaar waarmee de wifi is uit te schakelen. Te hard met een poetsdoek erover gegaan?

Andere apparaten in huis geven geen problemen met wifi?

En de thermostaat opnieuw aanmelden op het wifi netwerk?

filmpje over installatie

 


Dank. Ja alle andere zaken doen het op Wifi. Opmerkelijk dat smartphone met hotspot wel goed verbinding maakt. Dus toch instelling in router is niet goed, maar bij  Odido krijg ik geen techneut aan de lijn en moet ik op de community hopen.

ik vind dit wel een reden om bij Odido weg te gaan als ik geen oplossing kan krijgen.


Dank. Ja alle andere zaken doen het op Wifi. Opmerkelijk dat smartphone met hotspot wel goed verbinding maakt. Dus toch instelling in router is niet goed, maar bij  Odido krijg ik geen techneut aan de lijn en moet ik op de community hopen.

ik vind dit wel een reden om bij Odido weg te gaan als ik geen oplossing kan krijgen.

Ja de veronderstelling dat het Odido netwerk of router de boosdoener kan zijn is met de uitleg dat de verbinding via een hotspot en GSM wel werkt aanwezig.

Staren in het koffiedik van mijn espresso apparaat levert me op dit moment geen verdere gedachten om te verklaren waarom het na 2 jaar einde verbinding was.
Heeft Bosch/Nefit soms een white of blacklist op hun servers draaien waar jouw IP adres geblocked is?

Verder vind ik het onbegrijpelijk dat een verwarmings temperatuur regeling niet meer mogelijk is als de externe internet verbinding problemen ondervind, maar dat terzijde.
Verder ben ik onbekend met de werking van het Nefit/Bosch systeem.


De nieuwe firmware van de T-56 geeft problemen met o.a. Harman kardon speakers. Wellicht heb jij ook een nieuwe firmware gehad? Dat kun je checken op jouw modem. 


Fragiele klantenservice Odido!!!: Toch een aanpassing an de router! Opgelost.

Na 2 weken gedoe nu eindelijk een terzake kundige persoon op de klantenservice. Wat een verademing!!

Alles opgelost: de 2 wifi netwerken uit elkaar gehaald en gefixeerd. DeBosch thermostaat werkt alleen op 2,4 GHz. Door het zoeken wat de beste freq. over 2,4 EN 5 kan er dus storing ontstaan voor apparatuur die alleen op 2,4 werkt. Nog vreemd dat het 2 jaar is goed gegaan.

Klantenservice is dus erg gevoelig voor of er kennis zit als je belt. De ene dag wordt je verwezen naar de community, alwaar we als goedbedoelde gebruikers elkaar proberen te helpen. Maar geen directe technische oplossing, na 2 weken voor mij een reden om weg te gaan bij Odido. De andere dag een vrolijke ter zake kundige man, die vanaf afstand alles in orde maakt en met mij procedures doorloopt om alles te controleren. Zo moet het ! en het is nu een verademing in een omgeving waar je als leek volkomen afhankelijk bent van de juiste kennis, die bij een provider behoort te zijn.


Fijn dat het weer werkt, maar waardoor is de kink in de kabel ontstaan dat het na 2 jaar functioneren niet meer werkte? 
Programma update in de router of thermostaat software?

Nieuwe buren die jouw wifi verstoren en jouw signaal verstoren?

Ander apparaat in huis erbij zoals zonnepanelen met wifi in de converter?

Nou ja. Het werkt dus geen verdere acties, reacties nodig

 


Dank. Ja alle andere zaken doen het op Wifi. Opmerkelijk dat smartphone met hotspot wel goed verbinding maakt. Dus toch instelling in router is niet goed, maar bij  Odido krijg ik geen techneut aan de lijn en moet ik op de community hopen.

ik vind dit wel een reden om bij Odido weg te gaan als ik geen oplossing kan krijgen.

Sinds enige tijd dezelfde symptonen(ongeveer een half jaar). Ik zit bij Ziggo en niet bij Odido. Conclusie: het gemeenschappelijke apparaat is de thermostaat zelf. Als een update naar deze software versie dit veroorzaakt heeft(02.22.00) dan lijkt mij dat waarschijnlijker. Het heeft mij wel getriggerd toen ik jouw oplossing had gelezen om ook een aparte wifi te maken op 2,4GHz voor de Nefit Moduline Easy. De toekomst moet uitwijzen of de problemen dan inderdaad zijn opgelost.

De support van Ziggo is soortgelijk aan die van Odido als ik het zo hoor. Als het inderdaad de oplossing is dan vind ik dat je redelijk goed geholpen bent. Bij support moet je meestal een beetje aandringen om een kundig persoon er naar te laten kijken.


@yalerta Het lijkt er op dat @hoekbrwr het antwoord heeft. Fijn om te weten waar dit aan heeft gelegen en dat er nu een oplossing is! 


@yalerta Het lijkt er op dat @hoekbrwr het antwoord heeft. Fijn om te weten waar dit aan heeft gelegen en dat er nu een oplossing is! 

Na enige dagen werken met de separate Wifi toegang heb ik de ervaring dat het probleem niet een probleem met de verbinding binnenshuis is, maar dat de verbinding op het internet niet stabiel blijft. Dit ligt aan de software van mijn Thermostaat van Bosch of de server van Bosch.

Er zijn perioden dat de verbinding vele keren achter elkaar wegvalt en weer automatisch herstelt. Ga weer terug naar de oude situatie. Gewoon verbinden naar mijn hoofd AP van Ziggo.


Reageer