geen verbinding met Toon

  • 13 January 2024
  • 50 reacties
  • 669 Bekeken

Beste community leden, Ik heb sinds kort een nieuw router, de Zyxelt56. Met alle apparaten kan ik zonder problemen verbinding krijgen met het router, echter met mijn Toon van Eneco lukt dit niet.

Voorheen met mijn oude router hadden wij nooit problemen met de verbinding tussen router en Toon. Nu krijg ik continu de storingscode D01, de toon blijft alleen maar in het verbinding opbouwen.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

-easymesh uitgeschakeld, er zijn nu 2 netwerken: 2,4G en 5G, de instellingen staan op WPA2-PSK en beide netwerken hebben een vast kanaal.

-Een hotspot aangemaakt, op deze manier kreeg ik wel verbinding met de Toon.

-Een kabel aangesloten tussen Toon en router, ook dan is er verbinding.

Na vele telefoontjes, en een paar uur verder met frustratie door onder andere houding van klantenservice kreeg ik de tip om mijn probleem bij deze community te stellen. Ik hoop dat er een oplossing is, aangezien ik het geen optie vind om de Toon via een kabel aangesloten te houden. Het probleem moet hem in het router zitten aangezien ik wel verbinding kan opbouwen via hotspot.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten, Daniel

 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @DanieldB, welkom op onze Community!

Op dit moment zit er een bug in onze firware op de Zyxel, hierdoor kunnen verschillende apparaten geen verbinding maken met het modem. We zijn druk bezig om dit op te lossen met een nieuwe firmware. Ik zag nog wel dat wifi 6 nog aanstond, deze heb ik voor je uitgeschakeld. Zou je het modem kunnen herstarten en kijken of je verbinding krijgt? Lukt het hierna nog niet, dan ben ik bang dat het met diezelfde bug te maken heeft.  

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DanieldB, welkom op onze Community!

Op dit moment zit er een bug in onze firware op de Zyxel, hierdoor kunnen verschillende apparaten geen verbinding maken met het modem. We zijn druk bezig om dit op te lossen met een nieuwe firmware. Ik zag nog wel dat wifi 6 nog aanstond, deze heb ik voor je uitgeschakeld. Zou je het modem kunnen herstarten en kijken of je verbinding krijgt? Lukt het hierna nog niet, dan ben ik bang dat het met diezelfde bug te maken heeft.  

Hoi Tommie,

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat deze bug het probleem is.

Ik heb zojuist het modem uitgezet, en na een halve minuut weer aangezet, helaas heeft mijn toon nog steeds geen verbinding. Ik ben er net wel achter gekomen dat ik met al mijn apparaten geen verbinding met het 2,4G kan maken. Ik twijfel nu sterk nu ik je reactie lees of dit al die tijd al is sinds het nieuwe modem, angezien ik alle apparaten behalve de toon heb gekoppeld aan de 5G Heb je enig idee wanneer deze bug verholpen is?

Reputatie 6
Badge +2

@DanieldB Ik had graag gelezen dat dit de oplossing was geweest. Vermoedelijk gaat het hier toch om de bug. Echter is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de update zal plaats vinden. Weet in ieder geval dat mijn collega’s druk bezig zijn met de oplossing! 

@Teresa van Odido bedankt voor je berichtje. Ik wacht het af. Fijn om te weten dat het probleem waarschijnlijk hierin zit.

Reputatie 4
Badge

Of het deze bug is, kun je zien in de log van de Zyxel T-56.
Als daar regelmatig regels terugkomen van de vorm

dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.1 -- 192.168.1.200, lease time 1d en
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

(precieze getallen kunnen afwijken), is het de DHCP-bug.
Als deze regels er maar 1x staan, bij het opstarten van de Zyxel, is het iets anders.
De DHCP-bug trekt zich niets aan van 2.4 of 5 GHz, dus als hetzelfde apparaat wel verbinding maakt op 5 GHz maar niet op 2.4, dan is er waarschijnlijk nog iets anders aan de hand.

Ik heb het logboek geopend, en dit is het resultaat. Als ik het goed begrijp is dit dan de bewuste bug?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DanieldB, ik heb je toegevoegd aan de lijst. Zodra we klaar zijn met testen van de nieuwe firmware, zal deze ook uitgerold worden voor de rest van de klanten. Dit moet het oplossen!

Reputatie 4
Badge

Ik heb het logboek geopend, en dit is het resultaat. Als ik het goed begrijp is dit dan de bewuste bug?

Nee, helaas.
Hier staan wel veel dhcp-meldingen, maar dit zijn de normale meldingen, dat er ip-adressen worden uitgedeeld. De bewuste bug lijkt hier dus niet van toepassing.
Alleen als er

dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.1 -- 192.168.1.200, lease time 1d en
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

staat, is er sprake van de bewuste bug.

@henkdeleeuw, Ow dit klinkt niet heel hoopvol. Ik vraag me dan echt af wat er aan de hand is, ik kan voor zover ik nu kan zien met geen enkel apparaat verbinding maken met de 2.4G. Ik hoop op snel een oplossing zodat mijn Toon ook gewoon weer verbinding kan maken. 

Is er al wat bekend over de nieuwe firmware? Tot op heden kan ik nog steeds geen gebruik maken van het 2G netwerk. 

Reputatie 6
Badge +2

@DanieldB Ik wil je heel graag van meer informatie voorzien, maar op dit moment zijn de juiste experts niet aanwezig om deze vraag te beantwoorden. Ik heb dit genoteerd in mijn agenda en kom er op terug, zodra ik een antwoord heb. Dank je wel voor je geduld! 

 

Wanneer gaan jullie de nieuwe Firmware update uitrollen want het is wel irritant dat Toon geen verbinding kan maken?

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @frankvdwilt, welkom op onze Community!

De firmware wordt al uitgerold, echter zijn het 150.000 modems die geüpgraded moeten worden. Dat gebeurt in batchen van X aantal per keer. Geen zorgen, ik heb je op de versnelde lijst gezet. De firmware zal spoedig geüpgraded worden, tijdens het updaten zal je internet ongeveer drie minuten wegvallen. Daarna staat de nieuwe firmware op het modem.

Hoi @frankvdwilt, welkom op onze Community!

De firmware wordt al uitgerold, echter zijn het 150.000 modems die geüpgraded moeten worden. Dat gebeurt in batchen van X aantal per keer. Geen zorgen, ik heb je op de versnelde lijst gezet. De firmware zal spoedig geüpgraded worden, tijdens het updaten zal je internet ongeveer drie minuten wegvallen. Daarna staat de nieuwe firmware op het modem.

Goedemorgen, de versnelde lijst is dat een paar dagen een maand of????

Reputatie 4
Badge

Hoi @frankvdwilt, welkom op onze Community!

De firmware wordt al uitgerold, echter zijn het 150.000 modems die geüpgraded moeten worden. Dat gebeurt in batchen van X aantal per keer. Geen zorgen, ik heb je op de versnelde lijst gezet. De firmware zal spoedig geüpgraded worden, tijdens het updaten zal je internet ongeveer drie minuten wegvallen. Daarna staat de nieuwe firmware op het modem.

Goedemorgen, de versnelde lijst is dat een paar dagen een maand of????

Een of hooguit twee dagen

Voor degenen die niet weten dat ze zich hier moeten melden (alleen al tienduizend met Harman Kardon problemen naar ik hoorde) kan het nog wel een maand duren.

Kunnen jullie niet tijdelijk een andere router sturen die ik aan de zyxel kan hangen, dan kan ik mijn Toon (eneco) daarmee verbinden.

Ik ben bang dat die update nog wel even op zich laat wachten.

Reputatie 4
Badge

@Tommie van Odido heeft @frankvdwilt de update nog niet ontvangen?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @frankvdwilt ,

De b10 software is nu formally released. Alle routers gaan het krijgen en ze doen er duizenden per dag.  Vanwege de totale omvang is de verwachting dat binnen 14 dagen alles op de nieuwe versie zit.

😒

Reputatie 4
Badge

Hoi @frankvdwilt ,

De b10 software is nu formally released. Alle routers gaan het krijgen en ze doen er duizenden per dag.  Vanwege de totale omvang is de verwachting dat binnen 14 dagen alles op de nieuwe versie zit.

Als je met een thermostaat zit die het niet doet, en je hebt 4 dagen geleden van @Tommie van Odido de belofte gekregen dat je op de versnelde lijst gezet bent is dat niet direct een bemoedigend antwoord.

Reputatie 7
Badge +14

Kan Frank even in de router inloggen en kijken welke firmware hij nu heeft. Wellicht is het bij hem inderdaad al gebeurt. Maar iedereen komt nu sowieso automatisch aan de beurt.

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

 

Reputatie 4
Badge

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

 

Dan heb je de firmware update ontvangen.
Is het nog steeds niet mogelijk de thermostaat te verbinden?

nee kan nog steeds niet verbinden, heb de router al een reset gegeven

 

 

Maakt ook geen verbinding op 2.4 GHz

Reageer