Skip to main content

Ik ga van Tweak naar Odido. Ik heb 3 Fritz repeater voor de Tweak Fritzmodem. Kan ik deze Fritz repeaters ook koppelen aan de Odido Zyxel modem? Zo ja hoe? Of kan ik beter mijn Fritz modem houden (al weet ik niet hoe ik hem aansluiten moet).

Als dat niet kan, moet ik 3 dure nieuwe repeater huren of kopen, wat ik een geldverspilling vind. Kan het simpeler?

Zolang je geen huistelefoon gebruikt is het simpel met een Fritzbox.

Als je weinig van netwerk weet kun je beter een wifi punt van Odido nemen.

Fritzbox instelling zo gepiept.

 


Je hoeft gelukkig ook niet precies te weten wat een vlan is. Het blijft een keuze welke je gebruikt en een fritzbox is super simpel in te stellen (hoe dat te doen wanneer je geen box hebt waar odido in staat wordt ook in deze community beschreven). Als je kunt lezen dan kun je dit ook.

Geen idee waar die monteur het vandaan haalt maar als het met een fritz niet zou werken dan werkt het met die zyxel zeker niet.

Gewoon doen waar je jezelf prettig bij voelt. Of dat nu de deco's zijn of je pikt een fritz op via marktplaats of uit een winkel het gaat allemaal wel werken.


Dit hele topic begon met mensen die zeiden dat ik mijn Fritz repeaters niet kon koppelen aan mij Zyxel modem/wifi.

 

Ik heb deze korte handleiding doorgelopen zojuist (https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Repeater-3000/3488_FRITZ-Repeater-via-Wi-Fi-met-router-van-een-andere-fabrikant-verbinden?t_id=5991056), en daarmee heb ik mijn Fritz 2400 kunnen instellen als repeater van de Zyxel modem/Zyxel wifi. Speedtest geeft ruim 125 Mps download op plekken waar ik met alleen de Zyel moden net 15-20 Mbps haalde. Werkt dus weldegelijk….


Dit hele topic begon met mensen die zeiden dat ik mijn Fritz repeaters niet kon koppelen aan mij Zyxel modem/wifi.

 

Ik heb deze korte handleiding doorgelopen zojuist (https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Repeater-3000/3488_FRITZ-Repeater-via-Wi-Fi-met-router-van-een-andere-fabrikant-verbinden?t_id=5991056), en daarmee heb ik mijn Fritz 2400 kunnen instellen als repeater van de Zyxel modem/Zyxel wifi. Speedtest geeft ruim 125 Mps download op plekken waar ik met alleen de Zyel moden net 15-20 Mbps haalde. Werkt dus weldegelijk….

Wifi op pakken en door sturen ja dat kan.

En dat werkt ook met veel repeaters van andere merken.

Maar dat moet je echt niet willen.

De kans is dan groot dat het niet lekker werkt met overschakelen van de Zyxel wifi naar de Fritz wifi en andersom. (Zelfde ssid)

Het beste blijft ook dat je wifi punten ook bedraad aansluit.

En voorkeur van hetzelfde merk.


Dit hele topic begon met mensen die zeiden dat ik mijn Fritz repeaters niet kon koppelen aan mij Zyxel modem/wifi.

 

Ik heb deze korte handleiding doorgelopen zojuist (https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Repeater-3000/3488_FRITZ-Repeater-via-Wi-Fi-met-router-van-een-andere-fabrikant-verbinden?t_id=5991056), en daarmee heb ik mijn Fritz 2400 kunnen instellen als repeater van de Zyxel modem/Zyxel wifi. Speedtest geeft ruim 125 Mps download op plekken waar ik met alleen de Zyel moden net 15-20 Mbps haalde. Werkt dus weldegelijk….

Wel mooi dat je dingen probeert en dat het voor jouw doel naar behoren werkt. Je haalt inderdaad een hogere snelheid dan wat je met een slecht signaal haalt dus kan in sommige gevallen best een oplossing zijn.

Waarom de meeste mensen een hekel aan de repeater functie hebben is dat het enorm veel overhead in het netwerkverkeer levert. De zyxel modem gaat in dit geval met de fritz node babbelen en de fritz node gaat afzonderlijk met het apparaat babbelen waar jij internet op verbruikt. Een pakketje maakt daardoor twee afzonderlijke hops binnen hetzelfde wifi netwerk. Zeker op de scheidslijnen van de zyxel en de fritz zal je apparaat in de war raken en vaak wisselen tussen beide nodes wat vertraging oplevert.

Wanneer je een losse deco set, of de twee fritz “repeaters” op een fritzbox aansluit dan wordt er een zogeheten mesh netwerk opgezet. Dit netwerk praat onderling met elkaar op een eigen frequentie (anders dan je wifi netwerk) en zoekt ook uit met welke node je verbinding hebt en zal die daar ook houden tot je een betere verbinding met een andere node kunt maken, dan doet die een handover waardoor jij je verbinding niet verliest. De manier van pakketjes over de twee netwerken sturen is een stuk efficienter dan het hoppen tussen apparaten en daardoor zal in een mesh netwerk je verbinding én sneller én stabieler zijn.

Dat is dus de reden waarom de mensen hier de setup die je nu hebt niet aanraden omdat die voor veel mensen niet toereikend is. Werkt het voor jou wel? Dan rustig zo houden.

Overigens: Als je een fritz repeater kunt instellen om met een andere modem te babbelen dan hoef je je over je eigen kunnen ook geen zorgen te maken en ben je ook heel goed in staat om een fritzbox om te zetten naar een odido verbinding. Onderschat jezelf daarin niet.


Reageer