Skip to main content

Ik ga van Tweak naar Odido. Ik heb 3 Fritz repeater voor de Tweak Fritzmodem. Kan ik deze Fritz repeaters ook koppelen aan de Odido Zyxel modem? Zo ja hoe? Of kan ik beter mijn Fritz modem houden (al weet ik niet hoe ik hem aansluiten moet).

Als dat niet kan, moet ik 3 dure nieuwe repeater huren of kopen, wat ik een geldverspilling vind. Kan het simpeler?

Hoi @yassar 

De Fritz repeaters kun je niet koppelen aan de Zyxel.

Wat je wel kan doen een Fritzbox gebruiken i.p.v. de Zyxel.

Zodat je de repeaters kan blijven gebruiken.

Bij de meeste Fritzboxen kun je het T-Mobile/Odido profile in stellen.

Oke, en hoe doe ik dat dan? Ik ben niet al te bekend met modems instellen etc. Hoe stel ik een Odido profiel in, en hoeveel werk is dat?

dank.

En een oplossing zoals dit, zou dat niet werken: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Repeater-3000/3488_FRITZ-Repeater-via-Wi-Fi-met-router-van-een-andere-fabrikant-verbinden?t_id=5991056 ?

Hallo @yassar 

Welke Fritzbox heb je nu precies? Je kan hem aansluiten op de ONT en in de interface kies je bij internetaanbieder voor T-Mobile/Odido of je kiest voor andere, aansluiten op externe modem met VLAN ID 300.

Hallo @yassar 

Welke Fritzbox heb je nu precies? Je kan hem aansluiten op de ONT en in de interface kies je bij internetaanbieder voor T-Mobile/Odido of je kiest voor andere, aansluiten op externe modem met VLAN ID 300.

Fritzbox 5490 heb ik nu.

IK heb een leek hierin, Dus als je in lekentermen kunt uitleggen hoe ik die Fritzbox kan aanlsuiten op mijn Odido glasvezel, zodat ik gewoon internet en tv heb, dan kan ik je bijna wel zoenen.

@yassar 

Zie dit topic.

Hmmm, ik kies er mogelijk toch voor mijn Fritzbox in te leveren en de nieuwe Zyxel van Odido te houden. Dat wil zeggen dat ik mijn Fritz repeaters niet meer kan gebruiken. Ik heb er 1 in de keuken, slaapkaner en onder de overkapping buiten.

Welke repeater /versterker etc adviseren jullie ter vervanging?ik wil er liever geen 200 euro aan uitgeven, dus een oplossing tot 100/150 euro voor die 3 wifi repeaters zou top zijn. Wie heeft een gouden tip?

Hallo @yassar 

Odid biedt WiFi plis punten aan voor €2,50 per maand en die werken dan in een mesh netwerk met de Zyxel router.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Hallo @yassar 

Odid biedt WiFi plis punten aan voor €2,50 per maand en die werken dan in een mesh netwerk met de Zyxel router.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Ik heb een hekel aan dingen huren. Ik wil mijn spullen graag bezitten, kopen dus. 3 punten kopen onder 100 euro heb ik er na een jaar al weer uit. Vandaar de vraag wat ik als beste kan kopen hiervoor.

@yassar

Een TP-LINK Deco set kan je denk ik wel kopen voor maximaal €150, eventueel tweedehands op marktplaats.

Je hebt dan de opties om WiFi uit te zetten op de Zyxel en WiFi van de TP-LINK Deco's gebruiken of 1 unit als router inzetten ipv de Zyxel router.

@yassar 

Waarom niet een Fritzbox 7590 (ax) aanschaffen.? (Fritzbox achter het glasvezelkastje)

Dan kun je je eigen Fritz wifi punten blijven gebruiken en ben je goedkoper uit.

Eventueel een 7590 aanschaffen op een 2e hands site zoals bv marktplaats.

@yassar

Waarom niet een Fritzbox 7590 (ax) aanschaffen.? (Fritzbox achter het glasvezelkastje)

Dan kun je je eigen Fritz wifi punten blijven gebruiken en ben je goedkoper uit.

Eventueel een 7590 aanschaffen op een 2e hands site zoals bv marktplaats.

oke, maar het installeren van die Fritzbox 7590 ipv de Zyxel modem lijkt me gewoon nog altijd erg lastig. Ik ben hier geen expert in.

Als ik jou was zou ik toch even de moeite doen om de fritzbox te installeren, die dingen zijn zo verschrikkelijk veel beter dan de zyxel die je krijgt.

Als je nooit iets veranderd hebt is je adres van je fritzbox https://192.168.178.1 (kun je gewoon met je browser heen gaan door dat in te typen in plaats van een www.fritz.de url bijvoorbeeld of op de link hierboven klikken).

Inloggen doe je door middel van het wachtwoord wat achterop je fritzbox staat (tenzij je die gewijzigd hebt, dan je eigen gekozen wachtwoord).

Onder internet ga naar Toeganggegevens. Bij internettoegang kies je voor Odido (of als deze nog niet bestaat kies je andere internetprovider.
Had je odido al in het menu staan ben je direct klaar en klik je op toepassen, bij andere internetprovider moet je wat dingen invullen en selecteren:

Naam: Odido
Bij aansluiting selecteer je: Aansluiting op externe modem of router
Bij bedrijfsmodus selecteer je: Internetverbinding zelf tot stand brengen
Bij toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist: Nee
Bij verbindingsinstellingen: Klik de blauwe tekst: Verbindingsinstellingen wijzigen aan, hierdoor wordt het menu uitgeklapt.
Bij downstream en upstream vul je de waarde in van je abonnement (dit komt niet heel nauw, is alleen voor de weergave van je verbruik in het modem menu dus ook met 0 doet hij het prima).
Bij VLAN instellingen: Vink VLAN voor de internettoegang gebruiken aan
VLAN-ID: 300
Ip-instellingen: IP-Adres automatisch via DHCP laten toewijzen
Mac adres laat je met rust
Vinkje bij Aangesloten netwerkapparaten mogen bijkomend hun eigen internetverbinding tot stand brengen staat uit

Vinkje bij: Internettoegang controleren na het “Toepassen” heeft alleen zin wanneer je al over bent, dan wordt er direct gekeken of het apparaat kan babbelen met internet. 

Alles ingevuld zoals hierboven staat? Klik dan op toepassen en je hebt je Fritzbox ingesteld op odido. Je hoeft dan ook niet met je mesh apparatuur te gaan prutsen want daar veranderd niets.

Als je ook nog telefoon hebt via odido of een andere voip provider dan moet je nog wat meer instellen, daar heb ik al eens een handleiding voor op dit forum gezet maar laat het gerust weten.

@yassar 

Als je geen huistelefoon gebruikt is het heel simpel.

Je selecteert T-Mobile of als Odido er tussen staat Odido als aanbieder.

Een Fritzbox 7590 kost 239 euro. Terwijl als ik de Zyxel van Odido hou en ik een merkonafhankelijk setje zoals de TP Link Deco X20 aanschaf, ik voor 165 euro klaar ben. En nooit meer Fritbox-afhankelijk ben. IS dat dan niet simpeler en beter (en toekomstbestendiger)?

Als ik jou was zou ik die paar tientjes extra uitgeven om de fritz repeaters te blijven gebruiken. Die zyxel van odido is wel serieus een brak apparaat. Toekomstbestendig ben je natuurlijk nooit, we zijn nu naar wifi 6 en wifi 7 is al in aantocht dus je blijft bezig. Die fritzbox gaat echt nog jaren mee zonder ellende.

Het blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur, die deco aanschaffen kan natuurlijk ook prima.

Als ik jou was zou ik die paar tientjes extra uitgeven om de fritz repeaters te blijven gebruiken. Die zyxel van odido is wel serieus een brak apparaat. Toekomstbestendig ben je natuurlijk nooit, we zijn nu naar wifi 6 en wifi 7 is al in aantocht dus je blijft bezig. Die fritzbox gaat echt nog jaren mee zonder ellende.

Het blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur, die deco aanschaffen kan natuurlijk ook prima.

Die Fritzbox kost 239 euro. Die TP Link X20 165 euro. En daar komt bij dat ik mijn 3 Fritz repeaters ook nog kan verkopen op marktplaats voor samen pak em beet 100 euro. Dan is die TP link oplossing én modemonafhankelijk en dus altijd mee te nemen naar mijn volgende provider (ik wil max 1 jaar Odido) én 75% goedkoper. Terwijl de wifidekking prima zou moeten zijn daarmee.

Een Fritzbox 7590 kost 239 euro. Terwijl als ik de Zyxel van Odido hou en ik een merkonafhankelijk setje zoals de TP Link Deco X20 aanschaf, ik voor 165 euro klaar ben. En nooit meer Fritbox-afhankelijk ben. IS dat dan niet simpeler en beter (en toekomstbestendiger)?

Een gewone versie zonder ax is goedkoper.

Als het echt om het geld te doen is ff op bijvoorbeeld marktplaats kijken.

Advies is als je (wifi) netwerk nu goed werkt dan zal ik de Fritz spulletjes aanhouden.

https://tweakers.net/pricewatch/999367/avm-fritzbox-7590-internationale-versie.html

Een gewone versie zonder ax is goedkoper.

Als het echt om het geld te doen is ff op bijvoorbeeld marktplaats kijken.

Advies is als je (wifi) netwerk nu goed werkt dan zal ik de Fritz spulletjes aanhouden.

https://tweakers.net/pricewatch/999367/avm-fritzbox-7590-internationale-versie.html

De Zyxel draait sinds 2 dagen. Zonder repeaters/versterker heb ik overal in huis wel wifi, maar op sommige plekken te traag voor bv Netflix.

Als het allemaal goed werkt maar je zou een beter signaal op een bepaald deel van je huis willen, dan zou je een wifi plus punt kunnen toevoegen.

Die Fritzbox kost 239 euro. Die TP Link X20 165 euro. En daar komt bij dat ik mijn 3 Fritz repeaters ook nog kan verkopen op marktplaats voor samen pak em beet 100 euro. Dan is die TP link oplossing én modemonafhankelijk en dus altijd mee te nemen naar mijn volgende provider (ik wil max 1 jaar Odido) én 75% goedkoper. Terwijl de wifidekking prima zou moeten zijn daarmee.

Eens alleen ben je dan altijd afhankelijk van de apparatuur die de provider levert. Wat ik al zei: Het is voorkeur. Als bij jou de zyxel prima werkt dan kun je er heel goed een deco achter zetten of voor dat jaar voor een paar euro per maand een wifi plus punt erbij huren.

Ik begreep van de monteur die kwam installeren dat als ik zelf een Fritz modem plaats (of ieder andere) en die instel op Odido/t mobile thuis instellingen, dan met name TV een groot probleem zou opleveren. Geen idee hoe ik dat moet instellen.

Als ik een TP linkje setje koop dan krijg ik die altijd werkend. Ook als ik over 1 jaar van Odido wegga naar bv Multifiber, die veel goedkoper zijn maar weer andere modems leveren. Dan neem ik die TP link mee en klaar. 

Ik heb geen ervaring met modems instellen voor internet en TV, heb geen zin om jaarlijks een week aan het rommelen te zijn tot het werkt. Dus TP Link lijkt me het simpelste.

Ik begreep van de monteur die kwam installeren dat als ik zelf een Fritz modem plaats (of ieder andere) en die instel op Odido/t mobile thuis instellingen, dan met name TV een groot probleem zou opleveren. Geen idee hoe ik dat moet instellen.

Als ik een TP linkje setje koop dan krijg ik die altijd werkend. Ook als ik over 1 jaar van Odido wegga naar bv Multifiber, die veel goedkoper zijn maar weer andere modems leveren. Dan neem ik die TP link mee en klaar. 

Ik heb geen ervaring met modems instellen voor internet en TV, heb geen zin om jaarlijks een week aan het rommelen te zijn tot het werkt. Dus TP Link lijkt me het simpelste.

Geen enkel probleem met de Fritzbox.

Sterker nog hoe simpel kan het zijn.

Je pakt gewoon je aanbieder en klaar.

Met TV juist geen probleem.

Ik gebruikte deze Fritzbox ook bij Kpn met hun TV diensten die via een andere vlan lopen.

Bij Odido gaan alle diensten via een vlan (300).

Waardoor eigen apparatuur makkelijker is.

Geen enkel probleem met de Fritzbox.

Sterker nog hoe simpel kan het zijn.

Je pakt gewoon je aanbieder en klaar.

Met TV juist geen probleem.

Ik gebruikte deze Fritzbox ook bij Kpn met hun TV diensten die via een andere vlan lopen.

Bij Odido gaan alle diensten via een vlan (300).

Waardoor eigen apparatuur makkelijker is.

VLan (300), ik heb werkelijk geen idee wat dat is….

Als je niet weet wat VLAN300 is, dan kun je beter geen eigen router nemen en puur de dekking verbeteren thuis met een TPlink wifi Mesh set of een wifi extra punt van Odido.

Reageer