Extra router voor boven voor sterker Wi-Fi signaal.

  • 13 September 2023
  • 2 reacties
  • 373 Bekeken

Hallo mijn situatie is als volgt.

Glasvezel punt is in de meterkast, waarop TP Link modem is aangesloten die ook voor het WiFi netwerk zorgt. 

Vanuit de modem een kabel getrokken door loze leiding naar de woonkamer voor mijn ps5. En op de tweede verdieping een range extender van TP Link.


Op dit moment werkt alles naar behoren maar is het WiFi boven erg slecht.

Daarnaast maak ik gebruik van IPTV waardoor er continu gestreamd wordt. Heel vaak valt mijn verbinding weg van de tv omdat de afstand net iets te ver is tot de meterkast. 
 

Wat ik graag zou willen is het volgende:

Modem/router uit de meterkast halen, want dit is een best prijzig ding. En die wil ik dan het liefst in de woonkamer zetten. Dus ik dacht laat ik de kabel van mijn PS5 in de modem stoppen. En de uiteinde kan dan in het glasvezel punt. 
 

Voor boven zou ik dan het liefst nog een extra kabel willen trekken vanuit een loze leiding zodat ik hier een wat simpeler extra router kan plaatsen die de range extender gaat vervangen. 
 

Zou ik bovenstaande kunnen realiseren als ik een splitter voeg aan de getrokken kabel in de meterkast? Zodat een kabel met de glasvezel punt verbind en het andere punt naar boven getrokken kan worden? Of werkt dat niet zo? 

Waqqas 7 maanden geleden

Hallo @LuckySEVEN 

De internetkabel tussen de mediaconverter en router kan je vervangen door een langere CAT6 internetkabel die tot wel 100 meter lang mag zijn dus de router uit de meterkast halen is geen probleem 🙂

Gezien jouw situatie lijkt mij het beste om de router in de meterkast te laten (zet hierop WiFi uit), schaf een switch aan en sluit deze op de kabel in de woonkamer aan, sluit hierop de PS5 bekabeld aan en koop een Acces Point voor in de woonkamer en boven die de WiFi regelen.

De kabels die naar boven gaan kan je aansluiten op de router in de meterkast.

Je mag je TP-LINK extender natuurlijk ook ergens inzetten.

De oplossing van mediaconverter > switch > router en andere apparaten is niet aan te raden.

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 5

Hi!

Het beste advies is om altijd de afstand tussen de NTU (glasvezelkastje) en je modem zo kort mogelijk te houden. Daarom zou ik je aanraden om in je woonkamer een netwerk switch te plaatsen, zodoende kan je je PS5 bekabeld aansluiten en een WiFi punt bekabeld aansluiten om het WiFi bereik in je woonkamer te verbeteren.

Voor de bovenverdieping raad ik ook een bekabeld WiFi punt aan. Een slecht WiFi bereik “repeaten” heeft namelijk weinig nut en is ook minder stabiel.

Misschien een beetje een kostbaar advies, maar wel eentje die stabiel zal zijn. Nog een kleine tip, koop WiFi punten die kunnen praten met je modem, het liefst middels een Mesh setup. Succes!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @LuckySEVEN 

De internetkabel tussen de mediaconverter en router kan je vervangen door een langere CAT6 internetkabel die tot wel 100 meter lang mag zijn dus de router uit de meterkast halen is geen probleem 🙂

Gezien jouw situatie lijkt mij het beste om de router in de meterkast te laten (zet hierop WiFi uit), schaf een switch aan en sluit deze op de kabel in de woonkamer aan, sluit hierop de PS5 bekabeld aan en koop een Acces Point voor in de woonkamer en boven die de WiFi regelen.

De kabels die naar boven gaan kan je aansluiten op de router in de meterkast.

Je mag je TP-LINK extender natuurlijk ook ergens inzetten.

De oplossing van mediaconverter > switch > router en andere apparaten is niet aan te raden.

Reageer