Skip to main content

Eigen WX5600 i.p.v. WIFI Plus

Hoi,

Ik ben net nieuwe klant bij Odido.

Ik had bij mijn vorige provider een Box v14 met twee SuperWifi 2 punten, bijde in eigendom.

Ik lees dat die niet aan EasyMesh gekoppeld kunnen worden.

De 2.5Gbit aansluiting op de Zyxel T-56 gebruik ik al voor m'n PC, dus de SuperWifi 2 koppelen via een LAN kabel zorgt voor een trager netwerk dan de apparatuur ondersteunt.

Dus ik heb andere extenders nodig die EasyMesh van de T-56 ondersteunen.

Ik heb liever geen huur apparaten dus vroeg ik me af of ik zelf twee Zyxel WX5600 kan kopen - zelfde type als die Odido via WIFI Plus aanbiedt - en deze dan zonder kabel aan de T-56 kan koppelen en dan met z'n 3-en (T-56 + 2x WX5600) samen kan laten werken als mesh.

Zit er verschil tussen een zelf gekochte en een van Odido gehuurde Zyxel WX5600? Zo ja, kan ik de Odido software/firmware ook draaien op de gekochte versie (aangezien het dezelfde hardware is).

Is er een manier om de Box v14 in combinatie met de twee SuperWifi 2 punten te gebruiken op de Odido internetverbinding?

Ik kan T-56 of Zyxel T-56 niet als tag toevoegen.

Ik kan WX5600 of Zyxel WX5600 niet als tag toevoegen.

https://community.odido.nl/algemeen-538/zyxel-t-56-hoe-werkt-het-350643

https://community.odido.nl/wifi-535/alles-over-het-nieuwe-zyxel-wx5600-wifipunt-349875

10 juni 2025

Hey ​@Nieuwkomer, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Wij maken namelijk gebruik van een eigen (custom) firmware. Je kunt inderdaad eigen wifipunten van Zyxel aanschaffen maar die moet je ook zien als 3e partij wifipunten. Hierdoor zal Mesh ook niet werken om de gekochte punten van Zyxel. Dit werkt echt alleen op onze eigen verhuurde wifipunten. Deze firmware is niet te draaien op eigen gekochte wifipunten.

Ik weet niet of de Box v14 zal werken maar je kunt het altijd proberen om het direct in de vezel te prikken. Ik weet wel dat de super wifipunten van KPN niet werken in combinatie met ons modem. Hopelijk heb je wat aan deze informatie, als je verder nog vragen hebt, laat het dan gerust weten!

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11

Hey ​@Nieuwkomer, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Wij maken namelijk gebruik van een eigen (custom) firmware. Je kunt inderdaad eigen wifipunten van Zyxel aanschaffen maar die moet je ook zien als 3e partij wifipunten. Hierdoor zal Mesh ook niet werken om de gekochte punten van Zyxel. Dit werkt echt alleen op onze eigen verhuurde wifipunten. Deze firmware is niet te draaien op eigen gekochte wifipunten.

Ik weet niet of de Box v14 zal werken maar je kunt het altijd proberen om het direct in de vezel te prikken. Ik weet wel dat de super wifipunten van KPN niet werken in combinatie met ons modem. Hopelijk heb je wat aan deze informatie, als je verder nog vragen hebt, laat het dan gerust weten!

• is een Master Poster
  • 10 juni 2025

@Tommie van Odido dank je wel voor de uitleg. De box v14 werkt inderdaad niet als ik hem direct in de ont stop, dus helaas.

Zit het wel in de planning dat ik een of twee eigen WX5600 of SuperWIFI 2 op de Odido mesh kan aansluiten? En zo ja, wanneer kan ik dat verwachten?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 10 juni 2025
Nieuwkomer schreef:

Ik denk dat de wetgever in de gedachte van vrije modemkeuze ook hierin zal besluiten dat het mogelijk moet worden gemaakt.

Sterker nog EasyMesh wordt af fabriek op de T-56 geleverd en op de WX5600, dus er moet wel een heel sterk argument worden aangevoerd wil een rechtbank accepteren dat een Odido klant verplicht wordt op apparatuur te huren bij Odido die hij ook zelf kan kopen, omdat de gekochte variant niet op dezelfde manier kan samenwerken.

Je kunt gewoon je eigen router kopen en die aansluiten. Veel mensen hebben bv Deco set direct aangesloten op de ONT. Dus hier is juridisch helemaal niets mis mee. Je wordt helemaal niet verplicht om iets te huren.

Overigens kun je wel WX5600's kopen met Odido firmware maar volgens mij is dat niet helemaal legaal en zal uiteraard door Odido helemaal niet ondersteund worden. Je loopt ook het risico dat dat op een gegeven moment niet meer werkt.

Maar als je dus de router van Odido gebruikt dan hoort daar ook de gehuurde plus punten bij. Dat is helemaal niet tegen de wet. Wil je je eigen router gebruiken dan kan dat dus ook (zoals juridisch voorgeschreven).

• is een Master Poster
  • 10 juni 2025
rvk01 schreef:
Nieuwkomer schreef:

Ik denk dat de wetgever in de gedachte van vrije modemkeuze ook hierin zal besluiten dat het mogelijk moet worden gemaakt.

Sterker nog EasyMesh wordt af fabriek op de T-56 geleverd en op de WX5600, dus er moet wel een heel sterk argument worden aangevoerd wil een rechtbank accepteren dat een Odido klant verplicht wordt op apparatuur te huren bij Odido die hij ook zelf kan kopen, omdat de gekochte variant niet op dezelfde manier kan samenwerken.

Je kunt gewoon je eigen router kopen en die aansluiten. Veel mensen hebben bv Deco set direct aangesloten op de ONT. Dus hier is juridisch helemaal niets mis mee. Je wordt helemaal niet verplicht om iets te huren.

Overigens kun je wel WX5600's kopen met Odido firmware maar volgens mij is dat niet helemaal legaal en zal uiteraard door Odido helemaal niet ondersteund worden. Je loopt ook het risico dat dat op een gegeven moment niet meer werkt.

Maar als je dus de router van Odido gebruikt dan hoort daar ook de gehuurde plus punten bij. Dat is helemaal niet tegen de wet. Wil je je eigen router gebruiken dan kan dat dus ook (zoals juridisch voorgeschreven).

Opvallend u reageert op het deel dat ik verwijderd had voordat er een andere reactie geplaatst was door iemand anders. Ik heb dat stuk verwijderd omdat het mij om de vraag die u niet beantwoord ging.

Ik zei niet dat het tegen de wet is, maar dat het naar mijn idee indruist tegen de gedachte achter de wet; de verbinding van de provider gebruiken met je eigen hardware. Of het nu een bekabelde UTP (XPON) of draadloos Mesh WIFI netwerk is maakt daarbij natuurlijk niets uit. Providers leveren bij glas immers ook niet een modem maar een router.

Ik ga er nog van uit dat Odido.mijn onbeantwoorde vraag zal beantwoorden.

In de context van uw antwoord:

Waarom ontwikkelt Odido firmware voor een modem en Extender die er voor zorgt dat het open source protocol EasyMesh dat op beide aanwezig is om een mesh te maken niet meer werkt als je die zelfde hardware elders koopt?

Waarom maakt Odido in mijn huis een wifi netwerk mesh waar ik geen ander apparaat op kan aansluiten dan hun eigen huur apparaat. En ondersteunt hun apparaat geen enkel andere mesh. Gevolg is dat als ik een mesh wifi netwerk wil ik of apparaten bij Odido moet huren of een eigen modem moet plaatsen.

Ododo zegt Mesh te ondersteunen.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Ze laten apparaten zien zowel modem als extender die beide EasyMesh ondersteunen, en adverteren / prijzen dit aan door als eerste twee plus punten te zeggen dat de Mesh

"Makkelijk aansluiten" (= easy to connect)

"Eenvoudig uitbreiden" (= easy to extend)

is. Twee keer een Nederlandse vertaling van het Engelse woord "Easy" uit EasyMesh.

Dus is het logisch dat een consument verwacht dat het om het open source EasyMesh protocol gaat.

In de modem configurator staat EasyMesh standaard aan en moet dit ook aan staan als je de Odido.huur extenders wilt gebruiken. Het is dan ook onverwacht en ondoorzichtig voor mij als consument dat dit niet werkt met de hardware afgebeeld in de advertentie als ik die zelf koop, die ook EasyMesh ondersteund.

Waarom ondersteunt Odido niet dat als ik EasyMesh hardware koop, zelfs dezelfde als dat ze verhuren, dat het simpelweg werkt? Het kost Odido niks extra om hun firmware ook op mijn hardware te plaatsen op mijn verzoek. Immers dat doen ze ook met hun eigen verhuur producten.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 10 juni 2025

Daarom zei ik dat er ook WX5600 te koop zijn met Odido firmware erop. Die worden dacht ik ook automatisch geüpdatet (want volgens mij halen die zelf hun firmware op). Het wordt alleen niet ondersteund door Odido. Alleen eigen apparatuur wordt ondersteund (wat volgens mij bij alle providers zo is).

Er zijn verhalen dat gekochte WX5600 (tot max. 2) gewoon werken. Zie bv https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80432114#80432114

Ps. De firmware wordt gewoon door Zyxel ontwikkeld maar uitgebracht als custom provider firmware. Dit is echt niet Odido zelf die de firmware schrijft.

• is een Master Poster
  • 10 juni 2025
rvk01 schreef:

Daarom zei ik dat er ook WX5600 te koop zijn met Odido firmware erop. Die worden dacht ik ook automatisch geüpdatet (want volgens mij halen die zelf hun firmware op). Het wordt alleen niet ondersteund door Odido. Alleen eigen apparatuur wordt ondersteund (wat volgens mij bij alle providers zo is).

Er zijn verhalen dat gekochte WX5600 (tot max. 2) gewoon werken. Zie bv https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80432114#80432114

Ps. De firmware wordt gewoon door Zyxel ontwikkeld maar uitgebracht als custom provider firmware. Dit is echt niet Odido zelf die de firmware schrijft.

Je spreekt de medewerker van Odido tegen die zegt:

Tommie van Odido schreef:

Je kunt inderdaad eigen wifipunten van Zyxel aanschaffen maar die moet je ook zien als 3e partij wifipunten. Hierdoor zal Mesh ook niet werken om de gekochte punten van Zyxel. Dit werkt echt alleen op onze eigen verhuurde wifipunten. Deze firmware is niet te draaien op eigen gekochte wifipunten.

Ik geloof wel dat als je de juiste firmware hebt het werkt, en zolang de firmware geen trucjes uithaalt alles blijft werken. Maar de medewerker beweerd juist dat het niet kan. Vandaar dus de vervolg vraag: wanneer gaat Odido dit wel ondersteunen, en de (verwijderde) juridische kijk er op: gedwongen winkelnering door een open protocol dicht te zetten, terwijl je vrije hardware keuze moet hebben.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 10 juni 2025

Tommie heeft het ook niet over EasyMesh maar mesh. En er zijn heel wat incompatibiliteit problemen tussen mesh systemen. Zelfs tussen merken die claimen EasyMesh zelf te ondersteunen kunnen vaak niet overweg met elkaar. Dat is gewoon praktijk. Vandaar dat Odido ook niet zomaar zou zeggen dat ze het ondersteunen (want dan krijgen ze heel veel problemen).

Maar goed... ik denk dat je weinig kans maakt om waar dan ook een klacht in te dienen als er wel gewoon eigen hardware toegestaan wordt maar alleen eigen hardware "ondersteund" wordt. Odido heeft in ieder geval niet zelfs het EasyMesh 'dichtgezet'. Ze maken die firmware niet eens zelf. De custom firmware is gewoon zo gemaakt dat bepaalde settings niet toegankelijk zijn (omdat ze anders daar ook support op moeten geven en ze alles zo simpel mogelijk willen blijven houden plus dat het via hun backend "mijn Odido" ook te wijzigen moet zijn). Zo werkt de EasyMesh van TP-Link ook moeilijk samen met EasyMesh van Zyxel. Maar dat is bij de standaard firmware van Zyxel/TP-Link ook al zo. Dat heeft niets met Odido te maken. Dat is gewoon een algemeen feit (mesh systemen van verschillende merken werken niet makkelijk samen in de praktijk. Term is leuke marketing maar praktijk is anders).

Maar als je bv kijkt op wifilinks.nl dan zie je daar de WX5600 staan die de T-56 zou ondersteunen. Alleen zonder support van Odido.

Maar als je gaat voor eigen wifi punten dan zou ik persoonlijk ook gewoon gaan voor een compleet ander (beter) systeem (dus ook andere router met standaard firmware en punten).

• is een Master Poster
  • 11 juni 2025

@rvk01 Dank je. Welke betere hardware zou je aanraden? Ik heb nu 1Gbit (max van Odido op mijn locatie), had hiervoor 4Gbit bij vorige provider. Mijn PC heeft een 10Gbit kaart en ik heb 6ax wifi op devices. Gebruik typisch 2 extra punten voor de wifi naast de router. Tot nu toe werkte de Box v14 en twee SuperWifi 2 punten bij mij thuis goed.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 11 juni 2025

Hardware hangt erg veel af van je eisen. Als je op een gegeven moment naar 2Gbps wilt gaan zou je daar nu dus al rekening mee moeten houden (omdat de hoofd-router dat dan niet ondersteunen).

Is 1Gbps voldoende dan kun je denken aan een simpele TP-Link Deco set van 3. De X50 of X60 of als je hoger dan wifi 6 wilt (bv 6E of zelfs 7) de XE7 of BE serie. Die laatste 2 hebben ook de mogelijkheid van hoger WAN/LAN snelheid (2,5Gbps). Je moet wel ook kijken hoeveel vaste aansluitingen je nodig hebt. Elk model heeft zo weer zijn eigen specificaties.

Ook de FritzBoxen zouden een optie kunnen zijn. Maar die zijn dan weer meer gefocused op het tevens vervangen van de ONT en wat minder op het mesh verhaal (hoewel dit ook mesh opties heeft). Ook kunnen die wat prijziger zijn.

Ps. Werken de superwifi punten van KPN nu helemaal niet of nog wel? Als ze n.l wel werken als AP (standalone) en je toch een 1Gbps verbinding hebt, dan hoeven die natuurlijk niet op een 2,5Gbps aansluiting. Alleen weet ik niet of de mesh goed werkt bij die twee onderling of dat daar perse de box14 voor nodig is. En als standalone mis je natuurlijk het naadloos switchen op de mesh.

• is een Master Poster
  • 12 juni 2025

De SuperWifi 2 kan alleen bekabelt aangesloten worden (1Gbps) en is dan automatisch dus ook een ander WIFI netwerk dan de Odido router.

Normaal haalde ik 2Gbps tot 3Gbps op de SuperWifi 2 punten. Met 1Gbps kabel is dat denk ik niet haalbaar.

Ook kunnen ze geen updates krijgen als je niet op het KPN netwerk zit. Ook op het KPN netwerk was het al lastig updates te krijgen overigens.

Wifi 7 wil ik zeker in de toekomst.

Ik gebruik nu twee vaste aansluitingen, dat kunnen er hooguit 3 á 4 worden denk ik, heeft geen hoge prio. Een heeft de snelle aansluiting naar de PC nodig, de andere is slechts voor de TV of Wifi punt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 12 juni 2025
Nieuwkomer schreef:

De SuperWifi 2 kan alleen bekabelt aangesloten worden (1Gbps) en is dan automatisch dus ook een ander WIFI netwerk dan de Odido router.

Normaal haalde ik 2Gbps tot 3Gbps op de SuperWifi 2 punten. Met 1Gbps kabel is dat denk ik niet haalbaar.

Met een 1Gbps verbinding bij Odido zul je uiteraard ook niet hoger dan 1Gbps komen. Verder kun je wel dezelfde SSID instellen (met dezelfde wifi eigenschappen maar andere kanalen) op de Zyxel en de AP's. Je gaat er dan vanuit dat de clients zelf goed en slim genoeg zijn om de juiste sterkste te kiezen. Dat gaat meestal ook goed. Het is geen mesh maar dan heb je in ieder geval geen gedoe met zelf switchen. Of kun je op die punten verder niets instellen wat betreft SSID e.d.?

Wat haal je nu op de superwifi punten? 

• is een Master Poster
  • 12 juni 2025

Gaat ie niet met elkaar concurreren als je twee SSID dezelfde naam geeft, dat ze boven elkaar gaan schreeuwen? Er zijn hier in huis aan de achterzijde al meer dan 16 WIFI punten van buren en voor bijna 30.

Dus ik was best onder de indruk van KPN dat wifi zo snel was.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 12 juni 2025
Nieuwkomer schreef:

Gaat ie niet met elkaar concurreren als je twee SSID dezelfde naam geeft, dat ze boven elkaar gaan schreeuwen?

Nee, want je geeft ze wel verschillende kanalen. Op zich maakt het niet zoveel uit. Wanneer een device een ap niet meer ziet zal hij overgaan op de ander. Die kan dezelfde of andere naam hebben. Alleen als een device op een oud punt blijft zitten (omdat ie nog wel wat zwak overlappend bereik heeft) dan kan het zijn dat je bv de sterke van het wifi signaal naar beneden moet schroeven om een switch te forceren (je hebt dan te maken met een 'sticky client').

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen