Skip to main content

eigen appartuur, trager internet?

• is een Master Poster
  • 15 reacties

Hallo allemaal,

ik gebruikte in plaats van de Zyxel T56 router van Odido mijn eigen router van het merk TP Link type AX53. Dit in combinatie met twee TP link ArcherAir 5 in acces points (AP) modus. Één Ap in de woonkamer en één AP in de slaapkamer op de eerste etage. Internet slaapkamer werkt als een trein 700/800 mbit per seconde. Beneden in de woonkamer kom ik soms niet hoger dan 30 mbit met de AP en Tp plink Ax53 in de meterkast. Hoe is dit mogelijk? De Zyxel modum leek een groter bereik te hebben? AP beneden in woonkamer moet ik erbij hebben zodat ik smart lampen tuin kan blijven gebruiken. Graag jullie technische advies. 

Uitgelichte reactie

9 juni 2025

Hallo ​@Bosch12 

Heb je de AP in de woonkamer al eens voorzien van een fabrieksreset?

12 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21553 reacties
  • 9 juni 2025

Hallo ​@Bosch12 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 9 juni 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Bosch12 

Hallo Waqqas, ja meerdere malen. Zelfs een keer geruild met de AP van boven. Internet beneden bleef traag ondanks ruil met de snelle AP van boven.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21553 reacties
  • 9 juni 2025

@Bosch12 

Vervang de internetkabel vanaf de router naar de AP beneden eens of is deze draadloos verbonden?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 10 juni 2025
Waqqas schreef:

@Bosch12 

Vervang de internetkabel vanaf de router naar de AP beneden eens of is deze draadloos verbonden?

Heb een andere internet kabel gebruikt vanaf router naar ap, geen resultaat. Nog even sloom. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 10 juni 2025

Ik gebruikte overigens wel een cat 5e kabel. Maar de standaard kabel was cat6.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1457 reacties
  • 10 juni 2025

Tot 100m kun je makkelijk multi-gig snelheden halen met cat5e. Het is echter wel dat je moet zorgen dat de stekkers goed geknepen zijn. En dat je uiteraard de aders getest hebt met een tester.

Kun je inloggen op de router en onder systeem-informtie kijken waarop de poort van bedrade AX53 van de woonkamer 'linkt'. Is dat 1000M/Full of moeten zich maar 100M/Full?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 10 juni 2025

Er staat 1000m/full voor alle aangesloten kabels 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1457 reacties
  • 10 juni 2025

Ok, dan zou je wel de volledige snelheid moeten krijgen. Kun je op een LAN poort van de AX53 eens een computer bedraad aansluiten en dan kijken wat voor snelheid je krijgt. Als die wel goed is, dan moet het storing op de zender frequentie zijn. Je kunt dan voor proberen een andere frequentie te kiezen.

Ps. Als je de Zyxel en AX53 dicht bij elkaar hebt, dan is het verstandig de wifi van de Zyxel in ieder geval uit te schakelen want anders storen die ook op elkaar.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 10 juni 2025

Kabel die normaal in AP beneden zit direct aangesloten op pc. Resultaat: download 339 mbit en 708 upload. 
het gekke blijft dat de router in de meterkast wel goede wifisnelehden vertoont tot 800 mbit.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 10 juni 2025

Heb diverse kanalen getest. Kom niet boven de 400 met kabel direct in pc. Upload wel 900.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 15 reacties
  • 10 juni 2025

Mijn Odido router heeft dus draadloos meer signaal  (900 mbit) dan een kabel (diverse kabels geprobeerd) in diezelfde router. Hoe dan.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1457 reacties
  • 10 juni 2025
Bosch12 schreef:

Mijn Odido router heeft dus draadloos meer signaal  (900 mbit) dan een kabel (diverse kabels geprobeerd) in diezelfde router. Hoe dan.

Je zegt wel diverse kabels geprobeerd te hebben maar een korte kabel direct in de router (en ook de kabel naar boven) geeft dus wel de goede snelheid. Dan moet het toch de kabel(s) zijn (ondanks dat je er meerdere geprobeerd hebt).

Je kunt wifi buiten beschouwing laten zolang je op kabel de snelheid niet haalt.

.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen