Gisteren is de monteur langsgekomen om 100 mbit/s glasvezel van T-Mobile aan te leggen. Op de begane grond werkt alles perfect qua snelheid en stabiliteit. Op de eerste verdieping is bijna overal alles zoals het hoort. Behalve aan 1 kant van het huis. Daar is de verbinding ruim 10x zo slecht. Ik heb op elke kamer een speedtest gedaan met m'n telefoon. In de ene helft van het huis (de kant van de modem) werkt alles naar behoren en aan de andere kant niet. Een kabel naar beneden trekken en direct in de modem steken werkt goed. Alleen dat is niet heel fraai om naar te kijken.
Dit probleem wordt nu nog complexer. Om boven een goede verbinding te hebben is er al jarenlang een TP-Link AV500 V1 Powerline Adapter geïnstalleerd. Dit heeft altijd goed gewerkt tot de overstap naar T-Mobile. Ik gebruik altijd de “Remote” om een Ethernet-kabel naar m'n PC te leiden. Hier is een verbetering te zien ten opzichte van de testen op m'n telefoon, maar helaas nog lang niet zo snel als elders in het huis.
De modem is overigens een ZYXEL VMG8825-T50.
Ik hoop hierbij voldoende informatie te hebben geleverd om een oplossing te vinden.