Hallo,
Ik zit al jaren bij Odido op een 1 Gbps glasvezelaansluiting en merk de laatste tijd dat downloads aanzienlijk langzamer zijn dan ik zou verwachten. Na uitgebreid testen heb ik een opvallend patroon ontdekt dat ik hier wil delen.
Mijn situatie
Abonnement: Odido Glasvezel 1 Gbps
Aansluiting: bedraad via ethernet, Windows 11 PC direct op router
Het probleem: speedtest zegt iets heel anders dan de praktijk
De Ookla- én Google-speedtest geven consistent ~940 Mbps — het abonnement wordt op papier gehaald. Maar zodra ik een gewone HTTP/HTTPS-download doe naar een willekeurige server, is de snelheid een fractie daarvan. De speedtest en de dagelijkse praktijk spreken elkaar volledig tegen.
Om dit objectief te testen heb ik een eigen testbestand van 100MB geplaatst op een Nederlandse webserver. Ik heb de download herhaaldelijk gemeten via PowerShell:
curl -o NUL [testbestand URL]
Elke test twee keer uitgevoerd: eerst zonder VPN, daarna direct met Surfshark VPN op een Nederlandse server. De enige variabele is of Odido het verkeer kan identificeren.
Ter controle: de hostingserver zelf haalt 162 MB/s naar externe servers — de server is geen bottleneck. Mijn thuisnetwerk (switches, mesh-units) heb ik ook uitgesloten door direct bedraad op de router te testen.
**Resultaten over meerdere dagen en tijdstippen:**
| Tijdstip | Zonder VPN | Met VPN (Surfshark NL) | Verschil |
| Nacht (12/3) | ~1.2 MB/s | ~90 MB/s | 75x |
| Ochtend (13/3) | ~1.1 MB/s | ~74 MB/s | 66x |
| Middag (13/3) | ~1.8 MB/s | ~87 MB/s | 49x |
| Avond (13/3) | ~1.8 MB/s | ~91 MB/s | 51x |
| Nacht (15/3) | ~0.9 MB/s | ~85 MB/s | 90x |
De throttling zit er op elk tijdstip in — het is geen piekurenprobleem.
Waarom is de VPN zoveel sneller — en waarom is dat verdacht?
Een VPN versleutelt al het verkeer en stuurt het via een externe server. Odido ziet dan geen gewoon HTTP/HTTPS-verkeer meer, maar alleen een versleutelde tunnel naar een VPN-server. Odido kan dus niet meer zien wat voor verkeer het is.
Zodra dat het geval is, is de snelheid 50-90x hoger op exact dezelfde verbinding, hetzelfde moment, dezelfde kabel. Dat kan maar één ding betekenen: Odido behandelt HTTP/HTTPS-downloadverkeer anders dan ander verkeer. Speedtest-verkeer wordt klaarblijkelijk niet gethrotteld — gewone downloads wel.
Dit patroon is consistent over vijf meetmomenten verspreid over meerdere dagen en tijdstippen. Een storing of netwerkcapaciteitsprobleem fluctueert — dit niet. Traffic shaping wel.
Contact met klantenservice
Ik heb dit gemeld bij zowel eerste als tweede lijn. Beide gaven aan hier geen weet van te hebben. De standaardreactie: 'als de speedtest goed is, doen wij ons werk goed.' Maar een speedtest meet alleen het verkeer dat Odido zelf voortrekt — dat is geen objectieve meting van de werkelijke downloadsnelheid. Na aandringen werd mij geadviseerd een formele klacht in te dienen.
Mijn vragen:
1. Kunnen anderen dit reproduceren? Doe de test zelf via PowerShell:
curl -o NUL https://fsn1-speed.hetzner.com/100MB.bin Eerst zonder VPN, daarna met VPN op een NL-server. Wat zijn jullie resultaten?
De URL van mijn eigen testbestand op een Nederlandse server deel ik graag via PM voor wie dat wil vergelijken.
2. Mag Odido op deze manier ingrijpen in het downloadverkeer? Speedtest-verkeer voorrang geven boven gewone HTTP/HTTPS-downloads lijkt mij in strijd met de EU Netneutraliteitsverordening (2015/2120).
Benieuwd naar ervaringen en inzichten van anderen.