Skip to main content

Ik heb een Internet FAST abonnement (100 MB).
Wanneer ik een bestand van enige omvang op mijn pc wil downloaden bevriest het beeld op de tv als die ook aan staat op dat moment.

De router/modem van ODIDO staat rechtstreeks aangesloten, dus zonder iets er tussen.
Het modem is van Zyxel, VMG8825-T50. Zojuist gemeten snelheden, Zie afbeelding; dat lijkt dus het probleem niet te zijn.
 


Is hier een oplossing voor?

Hi @Abbenhuis, goed dat je dit aangeeft.

Kan je mij iets meer duidelijkheid geven? Gaat het om tv kijken via de TV Box of via iets anders? Ook ben ik benieuwd naar de download grootte van het bestand wanneer het beeld bevriest. Gaat het om een wifi verbinding of bekabeld?

Hoewel je een 100 Mbit/s snelheid hebt, kan het zijn dat het downloaden van een groot bestand bijna al je beschikbare bandbreedte in beslag neemt, waardoor er onvoldoende overblijft voor je tv-streaming. We reserveren standaard 8 Mbit/s voor de tv-stream dus het zou eigenlijk niet moeten gebeuren maar het komt wel eens voor.

Je kunt proberen om de download te beperken in snelheid. Veel downloadmanagers of browsers bieden de mogelijkheid om een maximum download snelheid in te stellen. Dit zorgt ervoor dat er voldoende bandbreedte beschikbaar blijft voor het streamen op je tv.


TV kijken gaat via de tv-box (Amino?).
Alles is bekabeld, pc en tv / tv-box. WiFi alleen voor mobiele telefoons.

 

De downloads zijn tussen 500 MB en 1,5 GB.

Maar zoals je zelf al zegt: het zou niet mogen gebeuren. Het is helaas niet ‘af en toe’: zo gauw iets groter is dan plm 100 of 150 MB gaat het mis.

De downloadsnelheid afknijpen lijkt me geen oplossing. Daar heb ik geen duur glasvezelabonnement voor genomen ...


Hoi @Abbenhuis 

Tja, je hebt glasvezel, maar dat betekend nog niet dat ALLES tegelijk kan. Als jouw download programma gewoon de maximale bandbreedte kan gebruiken, dan heb je dus ook een snelle server kant nodig, dan kan de 8 Mbit voor de TVbxo daar hinder van ondervinden.

100 Mbit is ook wel FAST t.o.v. een koperverbinding, maar nu, een paar jaar verder is het de instapsnelheid van een glasvezel verbinding. Odido levert inmiddels ook 8000 Mbit (8 Gbit) aan particulieren via netbeheerder ODF. Juist voor mensen die dingen graag tegelijk laten gebeuren kan 100 Mbit te weinig zijn.

Neem dus het advies van de moderator ter hand. Beperk de maixmale downloadsnelheid tot bijvoorbeeld 80 down/up. Dan blijft er altijd wat over voor TV en wat andere applicaties die je wellicht gebruikt. Beste is natuurlijk een step up te maken naar een hogere snelheid. 


Reageer