Skip to main content

Ik heb een Family abonnement bij OpenDNS zodat ik het nodige netwerkverkeer kan filteren voordat het de router en de apparaten this bereikt.

Daarom heb ik op de router (ZYXEL NR5307) van Klik & Klaar bij Netwerkinstelling/Thuisnetwerken/DNS Waarden een statisch DNS ingesteld met de primaire en secondaire IP addressen voor OpenDNS ingevuld en die instellingen toegepast.

Vervolgens zie ik in de home webpage van de router onder Mobiele Informatie nog gewoon als primaire DNS Server 84.241.227.82 staan (Default van Odido).

Is de door mij ingestelde primaire DNS server nu weekend of niet?
Als die weekend is waarom is de Informatie op de home webpage van de router Dan niet gewijzigd?

Is de door mij ingestelde primaire DNS server nu weekend of niet?
Als die weekend is waarom is de Informatie op de home webpage van de router Dan niet gewijzigd?

Dat moet je controleren op je eigen apparaten. Dat de DNS instellingen op de homepage niet wijzigen is verklaarbaar. Dat zullen de DNS instellingen zijn die de router zelf gebruikt. Bijvoorbeeld om op updates te controleren. Of om diagnostische gegevens door te sturen naar Odido. Deze worden ingesteld vanuit Odido en zijn waarschijnlijk niet te wijzigen door de klant. Want de klant zou ongeldige DNS instellingen in kunnen voeren waardoor deze processen niet meer goed zouden werken. 


Is de door mij ingestelde primaire DNS server nu weekend of niet?
Als die weekend is waarom is de Informatie op de home webpage van de router Dan niet gewijzigd?

Dat moet je controleren op je eigen apparaten. Dat de DNS instellingen op de homepage niet wijzigen is verklaarbaar. Dat zullen de DNS instellingen zijn die de router zelf gebruikt. Bijvoorbeeld om op updates te controleren. Of om diagnostische gegevens door te sturen naar Odido. Deze worden ingesteld vanuit Odido en zijn waarschijnlijk niet te wijzigen door de klant. Want de klant zou ongeldige DNS instellingen in kunnen voeren waardoor deze processen niet meer goed zouden werken. 

Gechecked op een Chromebook. Het blijkt dat deze inderdaad de primaire en secondaire DNS instellingen van de router (bij thuisnetwerken) overneemt als daar de instellingen op “auto” staat.

Bedankt.


Reageer