Deco M4 en het Zyxel 56 modem

  • 22 March 2024
  • 11 reacties
  • 103 Bekeken

 Ik krijg binnenkort Internet en Tv van Odido. Heb nu Ziggo en dat werkt prima, maar is duur. Nu lees ik dat Internet van Odido niet altijd even goed werkt. Ik heb momenteel drie Deco M4 in een mesh netwerk en ook dat werkt goed. Wat is de ervaring van het Zyxel 56 modem met Deco? 

Waqqas 1 maand geleden

Hallo @TonyCur 

De Zyxel-T56 is ook een prima router met WiFi 6 🙂

Als je de Deco op de ONT wilt aansluiten doe dan het volgende:

In de Deco app ga naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 prioriteit 0, sla dit op en herstart de ONT.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 4
Badge

Naar ik begrepen heb kun je de Deco zo instellen dat hij zijn internet via vlan 300 binnenhaalt. Zyxel ertussenuit, en je hebt probleemloss internet.

Zyxel ertussen is nog steeds voor veel mensen meer of minder problemateus.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TonyCur 

De Zyxel-T56 is ook een prima router met WiFi 6 🙂

Als je de Deco op de ONT wilt aansluiten doe dan het volgende:

In de Deco app ga naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 prioriteit 0, sla dit op en herstart de ONT.

Dank jullie wel. Ik maak een aantekening en geef het aan de monteur van Odido, want hij komt het installeren.

Reputatie 4
Badge

Dank jullie wel. Ik maak een aantekening en geef het aan de monteur van Odido, want hij komt het installeren.

Over het algemeen installeert die alleen de T-56, laat hij op zijn mobiel zien dat de snelheid daarop ongeveer gehaald wordt, en is hij daarna zo snel mogelijk maar de volgende klant. In een nacht daarna volgt dan de "upgrade" naar v8 van de firmware, en heb je kans dat bepaalde apparatuur niet meer wil verbinden.

Maar zelf de Deco instellen op vlan 300 valt wel mee en daarna draait het weer als een zonnetje.

Dank jullie wel. Ik maak een aantekening en geef het aan de monteur van Odido, want hij komt het installeren.

Over het algemeen installeert die alleen de T-56, laat hij op zijn mobiel zien dat de snelheid daarop ongeveer gehaald wordt, en is hij daarna zo snel mogelijk maar de volgende klant. In een nacht daarna volgt dan de "upgrade" naar v8 van de firmware, en heb je kans dat bepaalde apparatuur niet meer wil verbinden.

Maar zelf de Deco instellen op vlan 300 valt wel mee en daarna draait het weer als een zonnetje.

Aiiii, dat klinkt minder leuk. Toch maar een paar versterkers van Odido bestellen dan?

 

Reputatie 7
Badge +15

@TonyCur

Ik gebruik hier de Zyxel-T56 zonder versterkers en we hebben prima internet op alle apparaten 🙂

Je kan het beter even bekijken en als de WiFi niet voldoende is dan de Deco's inzetten of WiFi Plus van Odido huren.

@TonyCur

Ik gebruik hier de Zyxel-T56 zonder versterkers en we hebben prima internet op alle apparaten 🙂

Je kan het beter even bekijken en als de WiFi niet voldoende is dan de Deco's inzetten of WiFi Plus van Odido huren.

Dat is een goede suggestie. Dank je wel. Hoe groot is de ruimte waar jullie de T56 gebruiken en geen versterkers nodig hebben?

Reputatie 7
Badge +15

@TonyCur

Hij staat bij mij in de woonkamer en die is best wel groot, ik haal de volle snelheid via WiFi in de hele woonkamer en in mijn slaapkamer recht boven de router haal ik ook de volle snelheid. In andere ruimtes zakt het wat in maar dat begrijp ik wel.

Mocht je de Zyxel-T56 willen verplaatsen dan kan je eenvoudig een langere internetkabel tussen ONT en router plaatsen.

Dankjewel, bij mij moet hij een bereik hebben voor een oppervlakte, inclusief een stuk buiten, van zo'n 250 M2. Weliswaar allemaal gelijkvloers. Haalt hij dat denk je?

Reputatie 7
Badge +15

@TonyCur

Het is denk ik wel beter om WiFi Plus punten van Odido te nemen voor 250 m². Misschien kan je ook je Deco set inzetten.

Het WiFi signaal wordt verminderd door muren/electronica/meubels/vloeren dus als je de Acces Points bekabeld aan kan sluiten dan zal het WiFi signaal veel beter zijn.

Als het bij Ziggo goed gaat met de Deco set dan moet dat ook zo zijn bij Odido 🙂

Reputatie 4
Badge

Dank jullie wel. Ik maak een aantekening en geef het aan de monteur van Odido, want hij komt het installeren.

Over het algemeen installeert die alleen de T-56, laat hij op zijn mobiel zien dat de snelheid daarop ongeveer gehaald wordt, en is hij daarna zo snel mogelijk maar de volgende klant. In een nacht daarna volgt dan de "upgrade" naar v8 van de firmware, en heb je kans dat bepaalde apparatuur niet meer wil verbinden.

Maar zelf de Deco instellen op vlan 300 valt wel mee en daarna draait het weer als een zonnetje.

Aiiii, dat klinkt minder leuk. Toch maar een paar versterkers van Odido bestellen dan?

 

Van mensen die zelf hun Deco set hebben aangesloten (eventueel met hulp vanuit het forum) heb ik na afloop eigenlijk alleen goede verhalen gehoord.
Van mensen die de zet versterkers via Odido bestellen komen er nogal eens problemen voorbij die Odido niet op weet te lossen. Blader eens door de andere posts hier in het forum, en maak dan je keuze, zou ik zeggen 😉

 

Als je Deco set nu goed werkt en voldoende bereik geeft, zou ik persoonlijk die gewoon houden.
Hier is een link hoe ze in te stellen voor rechtstreekse verbinding met de glasvezel-ONT aansluiting (zonder Zyxel ertussen): https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Dat valt dus wel mee qua moeilijkheid.

 

En dit is waar ik op doel bij overstap naar de Wifi Plus punten van Odido:
 

Ook deze klant had bij de vorige provider een goed werkend systeem.
Gewoon bestaande systeem behouden!

Reageer