Skip to main content

Ik vroeg me af hoe ik mijn verbruik kan zien via Klik en Klaar internet. Ze geven wel aan onbeperkt maar noemen ook een zachte limiet van 2TB.

Ook staat er in de voorwaarden iets over verbindingen zonder menselijke tussenkomst. Vallen mijn 3 ring cameras daaronder? Die overigens alleen bij beweging opnemen? 

Op zich ben ik tevreden en wil ik over een week mijn vaste internet via tele 2 opzeggen. Maar wil voorkomen dat ik niet uit kom met Klik en Klaar voor wat betreft mijn gebruik. 

Ik kom er in ieder geval niet uit met de door Odido verstrekte informatie.

Nemen die camera's op in de cloud? Kan je in de cloud zien hoeveel data er per dag opgeslagen word?

Die paar ring cameras, die dan ook nog eens alleen opnemen bij beweging, zijn normaal gebruik wat je van een huishouden mag verwachten. Dit soort zaken staan mijn insziens meer in de voorwaarden om een stok achter de deur te houden wanneer iemand plotseling een stream van 20 camera's 24/7 open heeft staan.

Mensen al in de problemen brengen door gebruik van een paar ring camera's (of soortgelijk spul) zou het product voor zoveel mensen onbruikbaar maken en voor dusdanig veel slechte pers zorgen dat het wel een heel bijzondere keuze van Odido zou zijn. 

Die 2TB grens is geen data limiet. Je krijgt voor de rest van de maand een lager qos profiel als ik het zo lees in de voorwaarden, oftewel, mensen met klik en klaar bij jou in de buurt zullen op drukke momenten wat voorrang krijgen, waardoor je snelheid op drukke momenten dus lager uit kan vallen.

Tot slot, het is een maandabonnement. Persoonlijk zou ik het gewoon lekker proberen en me echt geen zorgen maken. Gaat Odido rare dingen doen dan ben je snel genoeg weer bij een ander aangesloten. 

Ik vroeg me af hoe ik mijn verbruik kan zien via Klik en Klaar internet. Ze geven wel aan onbeperkt maar noemen ook een zachte limiet van 2TB.

Ook staat er in de voorwaarden iets over verbindingen zonder menselijke tussenkomst. Vallen mijn 3 ring cameras daaronder? Die overigens alleen bij beweging opnemen? 

Op zich ben ik tevreden en wil ik over een week mijn vaste internet via tele 2 opzeggen. Maar wil voorkomen dat ik niet uit kom met Klik en Klaar voor wat betreft mijn gebruik. 

Je kan het daggebruik van de lopende betaalperiode en verbruik in afgelopen maanden terugzien in de Odido-app die je kunt downloaden. Zo doe ik dat voor mijn 4G voor thuis abonnement.  K&K kun je daaraan toegevoegen (zeggen ze). 

Mensen al in de problemen brengen door gebruik van een paar ring camera's (of soortgelijk spul) zou het product voor zoveel mensen onbruikbaar maken en voor dusdanig veel slechte pers zorgen dat het wel een heel bijzondere keuze van Odido zou zijn. 

Bedenk je wel dat Odido ook een glasvezelnetwerk heeft waar het ook geld mee wil verdienen. Als Odido Klik en Klaar zo goed maakt dat het voor enorm veel glasvezelklanten een goed en goedkoper alternatief is, dan gaat het Odido geld kosten. Waarom zou Odido dat doen? Dan zouden ze toch in hun eigen voet schieten? Spreekwoordelijk gezegt…

Het lijkt mij dat Odido er wel zeker voor zal zorgen dat Klik en Klaar een leuke optie is voor kleine verbruikers. Maar niet voor klanten die ietwat meer willen.

Je kan het daggebruik van de lopende betaalperiode en verbruik in afgelopen maanden terugzien in de Odido-app die je kunt downloaden. Zo doe ik dat voor mijn 4G voor thuis abonnement.  K&K kun je daaraan toegevoegen (zeggen ze). 

Ja dat las ik, ik kan het alleen niet vinden bij Klik en klaar. 

Nemen die camera's op in de cloud? Kan je in de cloud zien hoeveel data er per dag opgeslagen word?

Nee dat zie ik niet. Zelf vermoed ik ook niet dat ik bovengemiddeld veel data gebruik maar ik ben vooral nieuwsgierig :)

Die cloud betaal je toch voor? Dan moet je toch ook kunnen zien hoeveel je gebruikt?

Tot slot, het is een maandabonnement. Persoonlijk zou ik het gewoon lekker proberen en me echt geen zorgen maken. Gaat Odido rare dingen doen dan ben je snel genoeg weer bij een ander aangesloten. 

Ja door de vriendelijke voorwaarden probeer ik het nu ook. Het enige probleem wat ik heb als Odido besluit dat ik niet voldoe aan hun gebruikers voorwaarden ik niet meer terug kan naar ADSL. KPN blokkeert ons adres om nog adsl aan te vragen. Dus moet ik over naar glas. Dat ligt in mijn tuin maar nog niet binnen. In augustus kwamen ze hiervoor maar ze hadden geen spullen voor onder de vloer bij zich. Er zou snel weer een afspraak worden gemaakt. Maar bellen, emailen en de deur verkopers van KPN vertellen dat ik graag een nieuwe afspraak wil helpt niet. Ze reageren gewoon niet. 

Vandaar dat dit ideaal is, alleen wanneer ik mijn Tele2 ADSL abonnement opzeg moet ik over naar glas en maar afwachten wanneer KPN het glas naar binnen brengt. Dan ben ik het nog niet over de duurdere prijs voor glas. Terwijl voor ADSL prima voldoet :)

Die cloud betaal je toch voor? Dan moet je toch ook kunnen zien hoeveel je gebruikt?

Nee ik betaal daarvoor een vast bedrag aan Ring. Maar de cameras zijn niet mijn enige verbruik. 

Bedenk je wel dat Odido ook een glasvezelnetwerk heeft waar het ook geld mee wil verdienen. Als Odido Klik en Klaar zo goed maakt dat het voor enorm veel glasvezelklanten een goed en goedkoper alternatief is, dan gaat het Odido geld kosten. Waarom zou Odido dat doen? Dan zouden ze toch in hun eigen voet schieten? Spreekwoordelijk gezegt…

Het lijkt mij dat Odido er wel zeker voor zal zorgen dat Klik en Klaar een leuke optie is voor kleine verbruikers. Maar niet voor klanten die ietwat meer willen.

Dat glasvezel aanbod van Odido is wel duurder voor de klanten, maar ook voor odido zelf. Daar is odido veel meer afhankelijk van 3de partijen waar odido een dikke rekening van krijgt (denk aan KPN/delta/opendutchfiber), vaker monteurs vanwege gedoe met losgetrokken patches etc. 

Het 5G netwerk is van Odido zelf, dus daar hoeven ze geen marge af te staan aan een tussenpartij zoals bij glasvezel. 

Ik kan me dus zomaar voorstellen dat de uiteindelijke winst die gedraaid word op een glasvezelklant niet veel hoger is dan op een klik en klaar klant. Zeker niet als die glasvezelklant het goedkoopste pakket af zou nemen. 

Ja dat las ik, ik kan het alleen niet vinden bij Klik en klaar. 

Het zit in de gewone algemene app van Odido ("diensten").

Ik heb mijn eigen WiFi router weer gekoppeld. Dat geeft net iets betere prestaties. Waarschijnlijk doordat ik veel gelijktijdige apparaten heb die verbinding maken. Rond de 45 - 50. In mijn router kan ik ook mijn verbruik monitoren.

Reageer