Skip to main content

Al jaren klant bij t-mobile, nu Odido. Nu ben ik afgelopen week verhuisd en heb een nieuwe modem van Zyxel mogen ontvangen (T-56).

Ik probeer hier mijn Bluetooth smart bridge van het merk Hombli aan te koppelen, maar de koppeling mislukt de hele tijd. Bij mijn T-50 router in mijn oude huis doet deze bridge het prima.

Ik heb geprobeerd om de 5ghz band uit te zetten (deze bridge verbind via 2.4ghz band), maar dat mag niet baten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom.

Hallo @ivodejong 

Kan je eens inloggen op de Zyxel door in je browser naar 192.168.1.1 te gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, kies WPA2-PSK bij beveiligingsmodus en klik op toepassen.

Lukt het nu wel?


Allereerst dank voor je antwoord. Dit had ik inderdaad al ergens gelezen en derhalve geprobeerd. Sorry, had het even moeten vermelden.

Wanneer ik dit doe kan ik ineens niet meer met mijn netwerk verbinden. Er staat ‘Geen verbinding mogelijk met netwerk ‘mijn netwerk’’. Ook een poos (in mijn geval een nacht) wachten heeft geen zin. Een reset was nodig weer op mijn netwerk te komen.

Wat doe ik fout?


@ivodejong 

Kun je anders eens kijken of WiFi 6 uitschakelen helpt?

Wanneer je bent ingelogd in de router ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, andere en bij 802.11 modus kies b/g/n gemengd en klik op toepassen.


Helaas geen verschil @Waqqas.. nog meer tips?


Is hier inmiddels een oplossing voor?

Ik heb hetvolgende geprobeerd:

  • 5 GHz uitgezet
  • Security mode naar WPA2-PSK (voorheen WPA3-SAE/WPA2-PSK)
  • 802.11 b/g/n mixed (voorheen b/g/n/ax) 
  • Vervangende hombli bluetooth bridge

Op een andere access point werkt het wel prima (zoals telefoon hotspot of wifi extender), is voor mij helaas geen permanente oplossing.


Probeer eens de spaties uit de netwerknaam “mijn netwerk” weg te halen.
Sommige apparatuur is daar allergisch voor.

En kijk even of je in de logfile de regel

dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

regelmatig terug ziet komen.
In dat geval heb je een firmware-update nodig.
Maar in dit geval twijfel ik of dat de oplossing is, aangezien het probleem er al 4 maanden is en de problematische firmware pas 3 maanden geleden werd uitgerold.


Probeer eens de spaties uit de netwerknaam “mijn netwerk” weg te halen.
Sommige apparatuur is daar allergisch voor.

En kijk even of je in de logfile de regel

dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

regelmatig terug ziet komen.
In dat geval heb je een firmware-update nodig.
Maar in dit geval twijfel ik of dat de oplossing is, aangezien het probleem er al 4 maanden is en de problematische firmware pas 3 maanden geleden werd uitgerold.

Bedankt voor de suggestie Henk.

Ik heb de netwerk naam veranderd naar simelweg “netwerk”, helaas geen verbetering.

Die regel komt 3 keer voor na een reboot. Ik heb de router sinds december. Ik kan een firmware update nog proberen, anders weet ik het ook niet (Hombli verwijst mij naar Odido, en Odido naar het community forum).


Hi @davidschep, welkom op onze Community!

Ik heb je op de lijst gezet zodat de firmware zo spoedig mogelijk geupgraded wordt. Je internet zal tijden het updaten ongeveer drie tot vijf minuten wegvallen. 


Bedankt Tommie, helaas heeft de firmware update het probleem ook niet verholpen. 

Als er nog ideeen zijn hoor ik het graag, tot nu toe heb ik:

  • 5 GHz uitgezet
  • Security mode naar WPA2-PSK (voorheen WPA3-SAE/WPA2-PSK)
  • 802.11 b/g/n mixed (voorheen b/g/n/ax) 
  • Vervangende hombli bluetooth bridge
  • Netwerk naam verdanderd naar simpelweg ‘netwerk’
  • Firmware update
  • Bridge verbind wel met tijdelijke hotspots zoals van een telefoon

Ik zag dat de 5 GHz band nog op Wifi 6 stond, dit heb ik voor je aangepast @davidschep. Lukt het nu wel om een verbinding tot stand te krijgen? Zo niet, kan je dan het MAC-adres van je bridge meesturen? Wellicht kan ik iets meer zien. 


Ik zag dat de 5 GHz band nog op Wifi 6 stond, dit heb ik voor je aangepast @davidschep. Lukt het nu wel om een verbinding tot stand te krijgen? Zo niet, kan je dan het MAC-adres van je bridge meesturen? Wellicht kan ik iets meer zien. 

Hoi Tommie,

Ik ben er nu aan toe gekomen om het te proberen. Het lukt nog niet, de 5 GHz band staat ook uit dus ik nam aan dat het niet nodig was om die aan te passen.

Het MAC-adres van de bridge staat er niet op (ook niet op de verpakking). In de logs zie ik hetvolgende nadat ik de bridge probeer te verbinden, volgensmij is dat niet gerelateerd:

 

1 Apr 5 13:36:01 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypey-2147483403]
2 Apr 5 13:36:01 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.145.235.195 obtained, lease time 1800
3 Apr 5 13:36:01 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
4 Apr 5 13:32:41 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypey-2147483403]
5 Apr 5 13:32:41 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.70.54.39 obtained, lease time 3600
6 Apr 5 13:32:41 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
7 Apr 5 13:20:59 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypey-2147483403]
8 Apr 5 13:20:59 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 85.145.235.195 obtained, lease time 1800
9 Apr 5 13:20:59 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...

Ik ben nog eens voor je gaan kijken maar ik zie het apparaat ook helemaal niet terug in je wifinetwerk @davidschep. Hij lijkt helemaal niet te communiceren met het modem. Kan je eens een factory reset uitvoeren op het modem en de instellingen laten staan zoals ze staan en dan kijken of je een verbinding tot stand kunt krijgen? 


Ik heb hetzelfde probleem. Is er al een oplossing?

Een medewerker van Odido heeft een gastnetwerk gemaakt, dat wpa2 zou moeten zijn. Dat gastnetwerk is ook alleen 2.4Ghz. De Hombli HBSB-0209 wil daar echter ook geen verbinding maken.

De app Smartlife, waarmee ik de verbinding probeer te maken, meldt: toevoegen van toestel niet gelukt. Check the network, check if the device is near, check whether the device is powered on. Dat heb ik uiteraard gedaan. Het apparaat werkte prima voor de vorige bewoner. Elk advies stel ik zeer op prijs!


Hi @gebruikersnaam12345, welkom op onze Community!

Ik kijk graag met je mee. Nu zie ik dat je alleen het gastnetwerk op WPA-2 gezet hebt en Wifi 6 nog ingeschakelt staat. Het gastnetwerk is zeer restricted, dus niet handig voor dit soort smart-devices. Ik heb nu Wifi 6 op Wifi 5 gezet en je standaard netwerk op WPA-2. Kan je het nogmaals proberen? Dus op je normale netwerk en niet je gastnetwerk. Reboot het modem ook eerst, het kan zijn dat de instellingen nog niet zijn doorgekomen.

 

P.S. Het kan zijn dat sommige apparaten nu aangeven: WPA-3 is vereist. Dit los je op door het netwerk volledig op dat apparaat te vergeten en opnieuw te verbinden.


Beste Tommie, bedankt voor je hulp. Ik heb de modem 10 seconden van de stroom afgehaald, en weer ingeschakeld. Ik krijg nu als ik verbinding probeer te maken geen andere foutmelding. Andere tips gingen vaan over 2.4Ghz, vandaar het gastnetwerk denk ik. Nog andere mogelijkheden?


Ik zie dat hij alleen compatible is met de 2,4 GHz band @gebruikersnaam12345. Ik heb de bander opgesplitst, kan je hem verbinden met de 2,4 GHz band? Ik heb voor de 5 GHz, 5GH aan het SSID toegevoegd. Dan weet je welke de 2,4 is. 


Beste Tommie,

Dit heeft het probleem helaas nog niet opgelost.


Vindt hij het netwerk wel of dat ook niet @gebruikersnaam12345? Heb je toevallig een MAC-address van het apparaat? Dan kan ik kijken of hij überhaupt communiceert met het modem. 


Voor wie met hetzelfde probleem zit: het is gelukt! Uiteindelijk hebben we zelf dit artikel gevonden waarin melding gemaakt wordt van compatibiliteitsproblemen bij het aansluiten van Smart-home-apparaten op de Zyxel T56 Wi-Fi router van Odido. Gemotiveerd door dit artikel heeft Odido ons een t-54 router gestuurd, en daarmee lukte de verbinding direct. Er was geen apart 2.4Ghz netwerk nodig. Een andere mogelijk oplossing van dit probleem zou het leasen van de wifi-versterker kunnen zijn, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.


Dank voor de update @gebruikersnaam12345, dat is goed om te lezen. Ik zal het Tommie ook laten weten. Bedankt voor het delen!


Reageer