Skip to main content

BETER WIFI MET TP LINK AP

Beste allemaal, 

Ik heb een Zyxel EX5601-T1 router van Odido. Ik heb nieuwbouwwoning en het signaal is belabberd. Ik heb hierom twee TP-Link Archer Air 6 routers gekocht en ingesteld als AP’s (accespoints). Nu alleen het volgende: als je met je telefoon naar boven loopt verbreekt de wifiverbinding even kort (gaat over naar 5g) en daarna alsnog op wifi. Waarschijnlijk schakelt hij dus tussen de router van Odido en mijn eigen TP Link AP’s. Hoe kan ik dit verbeteren?

31 maart 2025

Bosch12 schreef:

Waarschijnlijk schakelt hij dus tussen de router van Odido en mijn eigen TP Link AP’s. Hoe kan ik dit verbeteren?

Door apparaten te gebruiken die elkaar ondersteunen en dus in overleg de opdracht geven dat je van het ene netwerk naar het andere gaat. Aangezien de Zyxel dit niet doet met de Tp-link is het maar de vraag wanneer en op welk punt je van de een naar de ander gaat.

Waarschijnlijk zit je tussen die punten ook net te ver van de Zyxel maar nog niet dicht genoeg bij de TP-Link dat dat soepeltjes gaat en schakel je eigenlijk op 5G.

Je kunt proberen te spelen met afstanden (TP-Link dichter bij de Zyxel zetten). Maar dan nog heb je niet een echt goed samenwerkend systeem. Dat heb je alleen als je dus alles van TP-Link of van Zyxel hebt.

Het kan zelfs misschien beter zijn om de hele wifi van de Zyxel uit te schakelen. Dan heb je alleen wifi van de TP-Link's maar dat zou voor een beneden en bovenverdieping voldoende kunnen zijn. 

• is een Top Poster
  • 31 maart 2025

toevoeging: de router van Odido staat in de meterkast in de hal (voorkant huis). De 1e AP van TP link staat aan de achterzijde van de woonkamer en de 2e AP van TP Link staat boven op de slaapkamer. De AP’s zijn bedraad aangesloten. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 31 maart 2025
Bosch12 schreef:

Waarschijnlijk schakelt hij dus tussen de router van Odido en mijn eigen TP Link AP’s. Hoe kan ik dit verbeteren?

Door apparaten te gebruiken die elkaar ondersteunen en dus in overleg de opdracht geven dat je van het ene netwerk naar het andere gaat. Aangezien de Zyxel dit niet doet met de Tp-link is het maar de vraag wanneer en op welk punt je van de een naar de ander gaat.

Waarschijnlijk zit je tussen die punten ook net te ver van de Zyxel maar nog niet dicht genoeg bij de TP-Link dat dat soepeltjes gaat en schakel je eigenlijk op 5G.

Je kunt proberen te spelen met afstanden (TP-Link dichter bij de Zyxel zetten). Maar dan nog heb je niet een echt goed samenwerkend systeem. Dat heb je alleen als je dus alles van TP-Link of van Zyxel hebt.

Het kan zelfs misschien beter zijn om de hele wifi van de Zyxel uit te schakelen. Dan heb je alleen wifi van de TP-Link's maar dat zou voor een beneden en bovenverdieping voldoende kunnen zijn. 

• is een Top Poster
  • 31 maart 2025
rvk01 schreef:
Bosch12 schreef:

Dank voor je reactie!  Kan ik zomaar een TP link router inpluggen/vervangen voor de Zyxell van Odido?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 31 maart 2025

Als jouw TP link VLAN ondersteund wel. Je moet aan de WAN zijde namelijk op vlan=300 het internet verkeer kunnen plaatsen. 

• is een Top Poster
  • 31 maart 2025

Ok dank. En kan ik de zyxel wifi eenvoudig uitzetten? Door de schuifjes “uit” te zetten in de instellingen van de router zyxell? Moet de tp link router dan wel nog AP modus blijven? Of veranderen naar router modus?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 31 maart 2025

Welke TP-Link's zijn het overigens. 

Ik zie op deze pagina gaat TP-Link Archer air compatible zou zijn met EasyMesh. Nu vraag ik me af of dat ook zou werken met de Zyxel EasyMesh. Als je op de Zyxel naar de EasyMesh pagina gaat, kun je ze daar dan 'tooevoegen' in de mesh van Zyxel.

Het kan ook zijn dat TP-Link gewoon ook de term EasyMesh gebruikt en dat ze zich niet compatible zijn maar ik zag het zo staan.

Het kan ook zijn dat Odido hun de eigen T-56 firmware de EasyMesh geblokkeerd heeft een dat het alleen werkt met de eigen wifi punten (wat ik een 'dick move' zou vinden).

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/archer-air-r5/

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 31 maart 2025
Bosch12 schreef:

Ok dank. En kan ik de zyxel wifi eenvoudig uitzetten? Door de schuifjes “uit” te zetten in de instellingen van de router zyxell? Moet de tp link router dan wel nog AP modus blijven? Of veranderen naar router modus?

Je kunt de Zyxel gewoon als router blijven gebruiken en de AP als wifi punten (dit omdat je ze bedraad aangesloten hebt). Dus alleen wifi uitzetten en de AP's gewoon als AP laten staan zou voldoende zijn. Je kunt wifi ook met het knopje op de zijkant van de router uitschakelen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 31 maart 2025

Hallo ​@Bosch12 

WiFi uitzetten kan idd door dat schuifje uit te schakelen.

Het is misschien beter om 1 TP-LINK aan te sluiten op de mediaconvefter en VLAN 300 instellen in de router interface.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1585/

De andere TP-LINK zou hiermee dan in mesh kunnen werken als dat ondersteund wordt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 31 maart 2025
Waqqas schreef:

Het is misschien beter om 1 TP-LINK aan te sluiten op de mediaconvefter en VLAN 300 instellen in de router interface.

Dat zal ook afhangen van waar je de AP's wilt hebben voor goed ontvangst. Ik begrijp dat de ONT in de meterkast hangt en in de nieuwbouw het signaal vanuit die meterkast niet lekker gaat. Vandaar dat de AP's bedraad ergens anders in het huis afgesloten zijn. Dan wil je de hoofd TP-Link niet verplaatsen naar de meterkast. Dan kun je daar met zo goed de Zyxel laten staan zonder wifi.

Ik hoopte eigenlijk dat het signaal van beide TP-Link's (boven en beneden) elkaar dan nog zo zouden zien dat ze elkaar goed overpakken. Ik weet eigenlijk niet of je twee AP's ook in mesh kunt zetten of dat 1 dus echt hoofd AP moet zijn.

• is een Top Poster
  • 31 maart 2025

Ik heb twee archer r5 tp link routers dus als AP.

ik zal de wifi van zyxel uitzetten. Hopelijk dan wel voldoende bereik op de google doorbell (voordeur bij meterkast). Zo niet zal ik er toch aan moeten geloven en de zyxell moeten vervangen voor een tp link. Wel eentje met meer poorten want archer r5 heeft maar 1 poort. De instellingen naar VLAN 300 lijken mij wel zeer complex.. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 31 maart 2025

@Bosch12 

Je kan ook kijken of je de TP-LINK verbonden met de mediaconverter kunt verplaatsen naar buiten de meterkast dmv een langere internetkabel tussen mediaconverter en router.

• is een Top Poster
  • 1 april 2025

Is er ergens een uitgebreide omschrijving om een TP link archer router in te stellen conform VLAN300 zodat ik die Zyxel van odido kan vervangen?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1040 reacties
  • 1 april 2025

Waarom uitgebreid?

Het staat onder een van deze opties:

• Netwerk > VLAN ID
  • Netwerk > Internet > VLAN ID
  • Netwerk > IPTV > VLAN ID

Gewoon 300 invullen en router direct aan de ONT hangen en herstarten.

• is een Top Poster
  • 1 april 2025

Het is een wonder. er gaat een wereld voor mij open. het is gelukt. de zyxell rommel gaat de deur uit. bedankt!

• is een Top Poster
  • 1 april 2025

Nog een laatste vraag: Ik heb inmiddels een extra tp link router besteld. die plaats ik dan in de meterkast. 1 bedraad ap in de woonkamer en 1 bedraad ap op de 1e etage. het lijkt nu al top te werken, maar ik zag ook iets over one mesh. Dien ik dit nog te koppelen met elkaar als mesh? Nee toch? one mesh een marketing term voor draadloze koppeling van apparatuur, dacht ik? of voor een beter resultaat ook nog koppelen als one mesh in de tp link omgeving? nogmaals dank.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1 april 2025

One mesh is iets beter dan twee aparte AP's. Bij mesh communiceren de AP's met elkaar en met de apparaten voor de momenten van overpakken naar ander wifi punt. Dat is iets soepeler en efficiënter dan dit alleen door het apparaat te laten doen. 

Je zou in de app kunnen kijken of ze al in mesh staan. Ik denk dat dat met de Tp-link Theter app kan?

• is een Top Poster
  • 1 april 2025

Ja, ik kan in de opties mesh kiezen. Maar dan “zoek ik” en vindt hij de andere AP niet (op de 1e) als Mesh. Vreemd. Of moet ik dan ff wps knop indrukken?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 1 april 2025

@Bosch12 

Hier vind je een lijst met TP-LINK apparaten die one mesh ondersteunen.

https://www.tp-link.com/nl/onemesh/product-list/

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1 april 2025

In de gui van de hoofd router zou het Advanced > EasyMesh, and enable EasyMesh zijn. Daarna zou je kunnen kiezen voor Add satellite. Dan kies je voor tp-link router.

Ik neem aan dat hetzelfde gebeurd als in de app.

Maar ik lees wel dat je de andere router (die je als 2e mesh punt wil gebruiken) moet resetten naar fabrieksinstellingen. Want die wordt daarna als client gezien van de hoofd router (alle instellingen gaan dan automatisch mee).

@Waqqas het zijn 2 Archer r5 (ik neem aan de Archer Air R5's, die platte dingen).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen