Skip to main content

Onlangs de Zyxel wifi versterkers (2 stuks) van Odido ontvangen en via wifi gekoppeld aan het Zyxel modem. Na enkele uren verbrak de verbinding van mijn ShineLanBox van Growatt met de cloud waar de data van mijn zonnepanelen omvormer wordt opgeslagen. Na het verbreken van de voeding van de wifi versterkers werd de verbinding met de cloud weer hersteld. Als de wifi versterkers weer gekoppeld worden valt na enkele uren de verbinding van ShineLanBox weer weg, ook als ik maar een wifi versterker actief heb. De ShineLanBox is bedraad aangesloten en zit rechtstreeks in het modem. Wie kan mij vertellen hoe dit kan en wat ik er aan kan doen.

Hi @Eddaal, welkom op onze Community!

Ik ben voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Hier zie ik niet heel veel geks omhoog komen. Wel zie ik dat het modem en ONT aardig lange tijd aanstaan. Zou je eens een volledige powerflip willen uitvoeren? Kan je dan testen of het nog steeds voorkomt of niet?

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Ik heb in de verlopen periode van alles geprobeerd, maar zonder het gewenst resultaat, althans in de draadloze situatie. Steeds duurde het enkele uren tot zelf 2 dagen voor de verbinding van de Shinebox naar het internet verbrak. Ik ben op een gegeven moment de wifizenders gaan bedraden en sindsdien geen problemen meer gehad. Probleem dus opgelost.

Fijn om te horen dat je het opgelost hebt @Eddaal

Het probleem, lijkt dus gerelateerd aan de manier waarop je de backhaul inricht.

Wireless geeft problemen, maar bedraad dus niet.

Zou mij niet verbazen, dat de wireless backhaul interferentie heeft op de connectie tussen je Growatt en en de ShineLanBox. Zou dus zo kunnen zijn dat de ‘kanaalkeuze’ op een bepaald moment door omstandigheden identiek zijn, waardoor de ‘verstaanbaarheid’ tussen Growatt en de ShineLanBox afneemt en hij dus disconnect.

De oplossing die je nu hebt uitgevoerd, heeft dit probleem dus blijkbaar opgelost.

Reageer