Skip to main content

Apparaten die niet willen verbinden met ons wifi netwerk? Meld het hier!

• June 6, 2025
  • 29 reacties
  • 898 Bekeken
Apparaten die niet willen verbinden met ons wifi netwerk? Meld het hier!
Forum|alt.badge.img+4

Help jij ons om ons wifi netwerk nog beter te maken?

We zijn op zoek naar apparaten die geen verbinding kunnen maken met ons draadloze netwerk. Heb jij een apparaat (zoals een laptop, smartphone, printer, smart-tv, gameconsole of ander IoT-apparaat) dat steeds niet wil verbinden? Laat het ons dan weten!

Wat we graag van je horen:

• Het modem dat je van ons hebt: bijvoorbeeld T54, T56, enzovoort.
  • Het type apparaat: bijvoorbeeld laptop, smartphone, printer, smart-tv, gameconsole, enzovoort.
  • Het merk en modelnummer: bijvoorbeeld Samsung Galaxy S10, HP LaserJet Pro MFP M428fdw, PlayStation 5, enzovoort.
  • De exacte foutmelding of het probleem: bijvoorbeeld “Verbindt niet”, “Authenticatie mislukt” of “Geen internettoegang”.
  • De firmware- of besturingssysteemversie: bijvoorbeeld Windows 10, iOS 16.4, Android 13, enzovoort.

Zie je dat iemand anders jouw combinatie van modem en apparaat al heeft gemeld?
Geef die reactie dan een like. Zo krijgen wij beter inzicht in welke apparaten vaker problemen hebben.

We onderzoeken alle meldingen zo goed mogelijk en werken aan oplossingen waar dat kan. Soms kunnen we helaas niet alle technische beperkingen of incompatibiliteiten oplossen, maar we doen ons uiterste best om jouw apparaten weer zorgeloos online te krijgen.

Alvast ontzettend bedankt voor je hulp en geduld, samen zorgen we voor een nóg beter Wi-Fi-netwerk!

29 reacties

rvk01
  • June 6, 2025

Router Zyxel T-56

Nokia Streaming Box 8000, Android 12

Thomson Streaming Box 240G, Android 12

Wifi netwerk is zichtbaar maar bij verbinden krijg je na lange tijd “Kan {SSID} niet vinden” (waar {SSID} de SSID van de router is).

Alle mogelijke instellingen reeds geprobeerd (ben zelf IT’er) maar het is duidelijk dat er intern in de afhandeling van Wifi verbinding in de Zyxel iets goed mis zit.

Overigens zijn de adviezen hier in de community over het verlagen van wifi naar wifi 5 of het uitzetten van 5Ghz aardig om dingen uit te proberen (en werkt soms wel, soms niet), maar deze zijn in de praktijk natuurlijk belachelijk. Dit zou door het wifi protocol automatisch moeten gebeuren (wanneer verbinden met wifi 6 niet lukt wordt automatisch omgeschakeld naar 5 of 4). En als dat niet gebeurd, dan is er iets goed mis in de implementatie van het protocol.

Gelukkig heb ik de mogelijkheid om deze apparaten bedraad aan te sluiten.

• heeft eerste post geplaatst
  • July 21, 2025

Goedemorgen,

Mijn Samsung Soundbar HW-Q990F (2025) wil niet verbinden met Wi-Fi

Hij moet verbonden worden met mijn Tv NEO Qled4K750QN93D.

Nu kan ik de Q-Symphony optie voor optimaal geluid vis de soundbar en de tv niet gebruiken.

In de gebruiksaanwijzing wordt vermeld dat dit veroorzaakt kan worden door dat de router misschien een DFS-Kanaal gebruikt.

Heeft u advies hoe op te lossen of kunnen jullie dat van afstand.

Ik hoor van u,

Frans

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • July 21, 2025

Hallo ​@Paco F 

Je kan het volgende proberen:

Browse naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de router staat.

Bij de WiFi instellingen schakel 5 GHz uit.

In het menu ga naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, bij beveiligingsmodus kies WPA2-PSK en klik op toepassen.

Bij draadloos, andere,, 802.11 modus, kies b/g/n gemengd om WiFi 6 uit te schakelen en klik op toepassen.

Hopelijk is 1 van bovenstaande de oplossing.

• is een nieuwe Poster
  • August 25, 2025

Modem Zyxel T56

Apparaat: laptop Dell Latitude E7450

Probleem: kan Odido netwerk vaak niet vinden en/of verbinding valt weg na tien minuten, daarna netwerk onvindbaar.

Reset modem helpt niet. Nog wel verbinding via telefoon (oude Motorola) op 2,4GHz maar geen 5G.

Het vreemde is dus dat het steeds tien minuten goed gaat. Dit nu een week (sinds installatie Zyxel).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 25, 2025

Hallo ​@Lievedc 

Kan je dit eens proberen?

Browse naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de router staat.

In het menu ga naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, bij beveiligingsmodus kies WPA2-PSK en klik op toepassen.

Of

Bij draadloos, andere, 802.11 modus, kies b/g/n gemengd om WiFi 6 uit te schakelen.

• is een nieuwe Poster
  • August 29, 2025

Het lijkt geen verschil te maken helaas. De wifi verbinding verbreekt nog steeds elke tien minuten ongeveer en het netwerk wordt ook regelmatig onvindbaar of er kan niet mee verbonden worden. Dichtbij of ver weg van de router lijkt ook niet uit te maken.

Wat kan nog meer helpen? 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 29, 2025

@Lievedc 

Als je verbonden bent met een mobiele hotspot bijvoorbeeld gaat het wel goed?

• is een King Poster
  • September 1, 2025

VoWifi blijft erg instabiel bij Odido. Vanochtend moest ik mijn Sony Xperia 1 V weer opnieuw opstarten omdat Bellen via Wifi was weggevallen en dat is sinds de laatste grote storing al een paar keer gebeurd.

• is een nieuwe Poster
  • September 19, 2025

@Lievedc 

Als je verbonden bent met een mobiele hotspot bijvoorbeeld gaat het wel goed?

Ja, dat gaat goed. Heb je nog een suggestie hoe ik dit kan verbeteren?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 19, 2025

@Lievedc 

Wellicht kan je ook gewoon eens in de router interface bij de WiFi instellingen 5 GHz uitschakelen?

• September 20, 2025

Goede middag,

Wij hadden al tijden problemen met wifi op een MacBook, van de week het wifi netwerk gesplitst en wpa2 ingeschakeld. MacBook werkt, alleen nu problemen met een ander apparaat. Ik heb bluesound apparatuur en na de laatste wijziging is het niet meer mogelijk om een bluesound sub aan te sluiten, de verbinding tussen de bluesound soundbar en de sub kan niet worden gemaakt. Alles gereset, opnieuw ingesteld maar helaas zonder enig resultaat.

Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen is? Voor de splitsing werkte alles prima ....

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 20, 2025

Hallo ​@Peterhooi 

Na het toepassen van WPA2-PSK moet je het WiFi netwerk compleet vergeten op de apparaten die geen verbinding maken en dan opnieuw verbinden.

• September 20, 2025

Hallo waqqas,

Heb alles gedaan, op alle apparaten het netwerk vergeten en opnieuw ingesteld. Kan 3 apparaten verbonden maar de sub woofer blijft geen verbinding maken. Dus dat werkt helaas niet. Dank voor de snelle reactie. Nog andere opties?

• is een nieuwe Poster
  • September 21, 2025

@Lievedc 

Wellicht kan je ook gewoon eens in de router interface bij de WiFi instellingen 5 GHz uitschakelen?

Dank je. Ja, dat had ik eerder al geprobeerd maar mocht niet baten. Waar kan dit nou aan liggen? Het is zo gek dat het met onze vorige wifi prima ging... De laptop heeft er wat jaartjes op zitten maar doet het dus op andere netwerken wel...

rvk01
  • September 21, 2025

@Lievedc Helaas zijn er door de brakke implementatie van de Zyxel apparaten die niet kunnen verbinden. Vandaar ook dit topic door Odido. Jammer maar het is niet anders. Een andere router of ander accesspoint zou wel een verbinding kunnen maken.

• is Prince of Content
  • October 18, 2025
  • Het modem dat je van ons hebt:

T56

• Het type apparaat: 

IPad 

• Het merk en modelnummer:

A16

• De exacte foutmelding of het probleem:                                                                                              

Blijft verbonden met modem T56 en verbind niet met Wifi punt WX5600

• De firmware- of besturingssysteemversie: 

iPadOS 26.0.1

Thomson Streamingbox 240, Lenovo laptop met win11

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • October 31, 2025

Hallo ​@ChristiaanLangeman 

welle router heb je en zien de apparaten het netwerk wel?

Heb je het uitschakelen van 5 GHz en de beveiligingsmodus op WPA2-PSK zetten geprobeerd?

Hallo ​@ChristiaanLangeman 

welle router heb je en zien de apparaten het netwerk wel?

Heb je het uitschakelen van 5 GHz en de beveiligingsmodus op WPA2-PSK zetten geprobeerd?

Zeker, maar dat maakt geen enkel verschil. Can't connect to this network.

Tvbox werkt gelukkig bekabeld wel, alleen valt wel bij de helft van de kanalen het geluid weg. Dan helpt even het settings knopje indrukken en dan weer terug en is het geluid er ineens wel.

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik spijt heb van de overstap naar Odido.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • November 1, 2025

@ChristiaanLangeman 

En het uitschakelen van WiFi 6 door in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, andere te gaan, bij 802.11 modus kies b/g/n gemengd en klik op toepassen.

rvk01
  • November 1, 2025

En het uitschakelen van WiFi 6 door in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, andere te gaan, bij 802.11 modus kies b/g/n gemengd en klik op toepassen.

Voor wat betreft de Thomson en Nokia Streamingboxen heb ik alle combinaties ook al geprobeerd (zelfs tot alleen 802.11g aan toe). Dat zijn echt twee apparaten waar de Zyxel niet mee overweg kan. Ook mijn SmartGateways watermeter had problemen maar toen heb ik de moeite niet meer genomen om die Zyxel aan te passen en gewoon mijn ouderwetse Asus er weer bij gezet.

Overigens is het advies om te verlagen naar b/g of b/g/n misschien wel even leuk om te testen maar dat geldt dan voor al je apparaten en kreupel je de wifi 6. Elke andere router van een gerenommeerd merk kan met dit soort apparaten overweg en schakelt voor die connectie gewoon netjes terug naar wifi 4 of 5. Dus het is misschien om even de bevestiging te krijgen dat de Zyxel brak is met zijn wifi protocol, maar dat wisten we natuurlijk al langer (gezien de vele incompatibele apparaten).

Ik de tv-box wel bedraad…. De laptop heb ik inmiddels verbonden door 2,4 in te stellen en b/g/n gemengd.

De wifiplus extender heb ik opgezegd, want die wil nu helemaal niet meer verbinden.

Dus ik hou het gewoon weer op mijn oude tp-link wifi-routertje uit het jaar stillekes. Die doet het namelijk wél goed.

• November 2, 2025

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Saeco Gran Aroma Deluxe koffieapparaat. Het lukt niet om verbinding te maken met mijn thuisnetwerk, ondanks dat het Wi-Fi-bereik uitstekend is wat ook te zien is op het scherm van mijn koffieapparaat. Telkens wanneer ik probeer te verbinden, krijg ik de melding dat ik het opnieuw moet proberen.

Wat opvallend is: wanneer ik mijn mobiele hotspot gebruik (met dezelfde SSID en wachtwoord als mijn thuisnetwerk), maakt het apparaat direct verbinding zonder problemen.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Apparaat volledig gereset
- Verbinding via mobiele hotspot getest (werkt goed)
- 5 GHz en Wi-Fi 6 uitgeschakeld op mijn modem/router. [Zyxel EX5601-T1]
- SSID en wachtwoord aangepast
- Beveiliging ingesteld op WPA2

Ik heb een smarthome met diverse apparaten die allemaal probleemloos werken op mijn netwerk. Alleen dit koffieapparaat lukt niet.

Heeft u suggesties of tips om dit op te lossen?

rvk01
  • November 2, 2025

Ik heb een smarthome met diverse apparaten die allemaal probleemloos werken op mijn netwerk. Alleen dit koffieapparaat lukt niet.

Heeft u suggesties of tips om dit op te lossen?

Nee, dit lijkt gewoon een van de devices waar de Zyxel dus problemen mee heeft (met zijn brake wifi implementatie). Enige tip die ik kan geven is een andere router of een oude router als extra accesspoint voor die apparaten.

Kan de thuya smart gateway ook niet aan melden 

de lampen met lsc smart lukt het wel

T56 router

welke oplossing werkt?