In dit artikel vind je alle informatie die ervoor kan zorgen dat jouw nummerherkenning het weer gaat doen.
Doen jouw inkomende telefoontjes het wel, maar kan jij niet zien wie jou belt? In dit artikel worden vijf tips gedeeld die ervoor kunnen zorgen dat dit probleem wordt verholpen.
Voer een powerflip uit van het modem en de telefoon uit
Haal het modem voor zo'n 20 seconden van de stroom. Stop vervolgens de stekker weer in het stopcontact.
Haal de telefoon voor zo'n 10 seconden van de stroom. Stop vervolgens de stekker weer in het stopcontact.
Check of er een splitter tussen de kabel zit
- Zit er toevallig een ‘splitter’ tussen de (telefoon)kabel? Het gaat dan specifiek om de verbinding tussen de VOIP-poort op het modem (achterop) en het moedertoestel van de vaste telefoon. Vroeger was het namelijk gebruikelijk om de ISDN lijn (voorloper van DSL) te splitsen door een splitter. Deze splitter is niet van toegevoegde waarde en kan mede door ouderdom stuk gaan en kan je verwijderen wanneer deze tussen de kabel zit.
Splitters kunnen er zo uitzien (de kleur kan ook zwart zijn):

Verander de instellingen in de telefoon
Je kan het type netwerk selecteren, heeft dit het probleem verholpen?
- Druk op MENU/OK.
- Selecteer [Services] > [Netwerktype] en druk vervolgens op MENU/OK.
- Selecteer een netwerktype en druk op MENU/OK.
- De instelling wordt opgeslagen.
Je kan de kiesmodus selecteren. Kies hier voor de optie ‘DTMF’.
- Druk op MENU/OK.
- Selecteer [Services] > [Kiesmodus] en druk op MENU/OK om te bevestigen.
- Selecteer de kiesmodus DTMF en druk vervolgens op MENU/OK om te bevestigen.
- De instelling wordt opgeslagen.
Voer de DTMF test uit
Probeer te bellen naar 085-7732598 en dan tijdens het gesprek de toets <5> in te drukken. Je zou nu tijdens het gesprek “FIVE” uitgesproken moeten worden.
Let op: Mocht je niks horen, dan is het toestel niet geschikt. Bij een Huawei modem dien je altijd een DTMF toestel te hebben.
Extra tip voor het Zyxel modem
Ga naar http://192.168.1.1 en log in met gebruikersnaam ‘admin’ en het ‘Login Password’ achter op de router. Klik rechtsboven op de drie streepjes, ga naar VoIP > Telefoon > Regio en verander de middelste instelling (Beller-ID signaaltype) van Default naar FSK of DTMF (kwestie van uitproberen). Als het goed is, werkt de nummerherkenning nu weer.