Info

Mijn vaste telefoon werkt niet

Mijn vaste telefoon werkt niet

Toon eerste reactie

26 reacties

In dit artikel vind je alle informatie over wat je kan doen om eventuele problemen met je vaste telefoon op te lossen.


De meeste problemen met Telefonie los je snel op door:

  • Een reset van het modem en de telefoonstations

  • Te controleren of het hoofdstation aan is gesloten op de juiste poort van het modem (Phone 1)

  • De bekabeling te controleren en eventueel te vervangen


Reset van het modem en de telefoonstations

Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel:

Reset uitvoeren op het modem

Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.

 

Is het hoofdstation goed aangesloten?

Is het hoofdstation aangesloten op poort Phone 1 met de grijze kabel (1,5 meter) met het label ‘Line’?

 

De bekabeling

Controleer of de kabel goed aangesloten is of mogelijk defect is door even te testen met een andere kabel.

 

Algemeen probleem

Als er een algemeen probleem is, plaatsen we dit in een algemeen topic: Probleem Vast Bellen.

 

Ik kan niet bellen

Er zijn drie mogelijke situaties:

  1. Je kan naar geen enkel nummer bellen.
    Mogelijk is je Vast Bellen abonnement nog niet actief, dit kan voor komen wanneer je bijvoorbeeld je vaste nummer meeneemt bij een overstap. Dit kan je controleren op Mijn Odido.

    Mogelijk ligt de oorzaak ook in het toestel of de kabel. Zorg dat het een DECT toestel is en probeer indien mogelijk te testen met een ander toestel en een andere kabel.

    Werkt ook dit niet? Maak dan een topic aan en geef ons twee momenten door met datum, tijdstip en het telefoonnummer waar je naar probeerde te bellen, dan gaan wij er mee aan de slag. Met deze informatie kunnen wij onderzoek doen naar wat er mogelijk mis gaat op het netwerk.
     
  2. Je kan niet bellen naar internationale nummers
    Maak een topic aan en geef ons twee momenten door met datum, tijdstip en het telefoonnummer waar je naar probeerde te bellen, dan gaan wij er mee aan de slag. Met deze informatie kunnen wij onderzoek doen naar wat er mogelijk mis gaat op het netwerk.
     
  3. Je kan niet bellen naar specifieke nummers zoals service-nummers of 0900-nummers.
    Mogelijk is het nummer waar je naar probeert te bellen door ons geblokkeerd omdat het bekend staat als fraude-nummer. Laat ons in een topic weten naar welk nummer je probeert te bellen, dan kijken we dit graag voor je na!

 

Ik kan niet gebeld worden

Controleer de volgende zaken:

  1. Is er een doorschakeling actief? Deze kan je uitschakelen via Mijn Odido.
  2. Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel.
  3. Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.
  4. Werkt het nog steeds niet? Maak dan een topic aan en geef hierin aan welke stappen je al hebt doorlopen en of je niet gebeld kan worden door alle nummers, specifieke nummers en/of internationale nummers.

 

Ik kan niet bellen en gebeld worden

Controleer de volgende zaken:

  1. Is er een doorschakeling actief? Deze kan je uitschakelen via Mijn Odido.
  2. Zit de telefoon wel in de juiste poort van de modem (gemarkeerd met Telefonie)?
  3. Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel.
  4. Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.
  5. Test de verbinding indien mogelijk met een ander toestel en vervang de kabel.
  6. Werk het nog steeds niet? Maak dan een topic aan en geef hierin aan welke stappen je al hebt doorlopen en of je niet gebeld kan worden door alle nummers, specifieke nummers en/of internationale nummers.


Nummerweergave

Mensen zien mijn nummer niet -  Maak een topic aan, dan kijken we graag voor je na of je nummer misschien afgeschermd wordt​​.

Ik zie binnenkomende nummers niet: 

  1. Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel.

  2. Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.

  3. Verander de weergave van de digitale telefoongids van een 10-cijferige naar een 11-cijferige. Hoe je dit kan doen vind je in de handleiding van het betreffende toestel.

  4. Zorg dat het toestel geschikt is voor DTMF. Je kan dit testen door te bellen naar 085-7732598 en tijdens het gesprek de ‘5’ toets in te drukken. Hoor je nu “Five” dan is je toestel geschikt.

  5. Een aantal specifieke toestellen werkt niet goed met de VOIP techniek die wij gebruiken waaronder een aantal Profoon toestellen en het KPN Chicago toestel. Wij raden aan om deze te vervangen voor een ander type toestel. Maak je gebruik van een Panasonic of Siemens toestel? Maak dan een topic aan, dan gaan wij er mee aan de slag! 


Ik heb nog steeds problemen met telefonie

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een eigen topic aan: topic over telefonie

Hielp niet

Reageer