Skip to main content

Yealink T46S instellen met eigen modem

• 7 februari 2025
  • 6 reacties
  • 75 Bekeken

Goeiedag,

Mijn glasvezelverbinding is netjes opgeleverd en alles werkt naar behoren inclusief het vast bellen. Ik wil alleen gebruikmaken van mijn eigen modem en niet het Zyxel modem dat is geleverd. Het internet werkt echt prima, VLAN 300 ingesteld en deze gaat harder als het Zyxel modem ;)

Ik wil naast het gebruik van mijn modem ook gebruikmaken van een Yealink T46S VoIP toestel zonder het Zyxel modem. Ik ben al erg lang bezig geweest om het wachtwoord te krijgen van mijn SIP account en dat is nog steeds niet gelukt. Het resetten via Mijn Odido schijnt nu te werken maar ik kan het niet controleren. Als ik mijn SIP instel in het Yealink toestel dan verschijnt er direct in beeld dat de registratie mislukt is. Ik heb de gegevens “Vast bellen instellingen bij gebruik eigen modem” doorgenomen maar deze info kan ik niet vertalen naar de instellingen voor een Yealink toestel.

Heeft iemand dit werkend gekregen en welke instellingen heb je dan nodig?

Groet,

Michael

Uitgelichte reactie

8 februari 2025

Hoi ​@draaijer,

Heb je voip.t-mobilethuis.nl gebruikt als server? Als je pas net klant bent, kan het zijn dat je voip.odido.nl moet gebruiken. Kun je dat eens proberen? Daarnaast is me nog niet helemaal duidelijk of het gelukt is om een eigen wachtwoord in te stellen. Of heeft een moderator je het wachtwoord toegestuurd? Ik hoor het graag, dan denk ik verder met je mee.

6 reacties

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1789 reacties
  • 8 februari 2025

Hoi ​@draaijer,

Heb je voip.t-mobilethuis.nl gebruikt als server? Als je pas net klant bent, kan het zijn dat je voip.odido.nl moet gebruiken. Kun je dat eens proberen? Daarnaast is me nog niet helemaal duidelijk of het gelukt is om een eigen wachtwoord in te stellen. Of heeft een moderator je het wachtwoord toegestuurd? Ik hoor het graag, dan denk ik verder met je mee.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 8 februari 2025
TMTV schreef:

Hoi ​@draaijer,

Hoi TMTV,

Dank je wel voor je reactie en dank je voor suggestie. Ik kan het alleen nog niet testen omdat ik nog steeds geen wachtwoord van mijn SIP account heb gekregen. Ik krijg deze ook niet via een privé bericht van de moderators. Ik heb inmiddels een ticket ingeschoten via de klantenservices. Ik had gebeld om mijn nummer vrij te schakelen voor het porteren naar een andere VoIP provider en toen werd er aangegeven dat men van de technische helpdesk wel achter het wachtwoord gekomen kan worden. Ik moet nu afwachten wanneer ik teruggebeld wordt door deze afdeling.

Het instellen van het wachtwoord voor het SIP account werkt trouwens nog steeds niet via Mijn Odido. Ik dit via de site en app geprobeerd maar dat lukt dus niet.

Heb jij toevallig ook ervaring met het instellen van een Yealink T4xx toestel voor Odido vast bellen? Je kan zoveel instellingen doen maar dit kan ik niet terugvinden in de pdf “Vast bellen instellingen bij gebruik eigen modem” van Odido

Alvast bedankt,

Groet,

Michael

GebruikersnaamRandomTekst

@draaijer Kan je proberen om vanaf een PC het open-source programma MicroSIP te downloaden (hoef je niet eens te installeren, downloaden is genoeg.)

Dat geeft explicieter een eventuele foutmelding aan, dat maakt het makkelijker om te zien wat er aan de hand is.

Over de voip.odido.nl vs voip.t-mobilethuis.nl onzin is al een eigen topic aangemaakt, dat moet eens opgehelderd worden. Maar dat is een apart onderwerp.

Voor nu is de diagnose met een foutmelding handig. Want de kans bestaat dat het ergens anders aan ligt, bijvoorbeeld aan de UDP 5060 (inkomend) die Odido nog steeds op (een gedeelte van?) haar netwerk hanteert. Dat zou MicroSIP makkelijker expliciet moeten maken, of het daar aan ligt, of aan het wachtwoord.

Je kan het programma googlen, of gelijk hier downloaden: https://www.microsip.org/

Voor meer info, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/MicroSIP

Update: ik heb even in de documentatie van de Yealink telefoon gesnuffeld, en inderdaad, de standaardwaarde is dat de SIP listen port (oftewel SIP afzender poort) op 5060 staat.

Local SIP Port: Default=5060

Dat betekent dat ook dit apparaat tegen de poortblokkade van Odido aanloopt tenzij deze waarde gewijzigd wordt.

Bron van de info: https://support.yealink.com/en/portal/docDetail?documentCode=a2580460e37898bb

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 10 februari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

@draaijer Kan je proberen om vanaf een PC het open-source programma MicroSIP te downloaden (hoef je niet eens te installeren, downloaden is genoeg.)

Dat geeft explicieter een eventuele foutmelding aan, dat maakt het makkelijker om te zien wat er aan de hand is.

Over de voip.odido.nl vs voip.t-mobilethuis.nl onzin is al een eigen topic aangemaakt, dat moet eens opgehelderd worden. Maar dat is een apart onderwerp.

Voor nu is de diagnose met een foutmelding handig. Want de kans bestaat dat het ergens anders aan ligt, bijvoorbeeld aan de UDP 5060 (inkomend) die Odido nog steeds op (een gedeelte van?) haar netwerk hanteert. Dat zou MicroSIP makkelijker expliciet moeten maken, of het daar aan ligt, of aan het wachtwoord.

Hi, dan je wel voor je mooie suggestie en ik heb die gelijk gedaan, via de afbeeldingen:

Het probleem zit zoals verwacht in het wachtwoord van het account. Hier loopt een ander topic voor en ik heb net weer aan de telefoon gezeten met de klantenservice. De conclusie is dat de klantservice samen met de technische dienst niet achter het wachtwoord kunnen komen. Het is ook niet mogelijk om deze te resetten via Mijn Odido en ik wordt verwezen naar de community. Daarin wordt er aangegeven dat ze de wachtwoorden niet meer via privé berichten kunnen delen, ook de back-up route via het Zyxel modem werkt niet meer. 

Ik kreeg nu het advies om maar gewoon gebruik te maken van het Zyxel modem want dan werkt het het toch…...Maar dan kan ik dus geen gebruik maken van een VoIP toestel was mijn vervolg vraag en dan krijg je als antwoord dat ik dat maar moest accepteren. Ik geloof dat Odido niet helemaal begrijpt hoe het werkt met de regels van de ACM en ik heb hier ook melding van gemaakt.

Ik zal nu een abonnement afsluiten bij een andere VoIP provider. Ik deze partij zojuist gesproken en die vinden de houding van Odido ronduit schandalig, super slechte support voor iets wat zo makkelijk te regelen is.

Maar nogmaals dank je voor je tip :D

Groet,

Michael

Bedankt voor de reactie. En hoewel het inderdaad jammer is dat hier niet simpelweg een oplossing voor is, is het toch erg nuttig om helder te hebben dat dit probleem nog steeds speelt, en dat het specifieke serveradres dus niet de issue lijkt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen