Skip to main content

Op de officiële (publieke) documentatie staat één server adres: voip.t-mobilethuis.nl. Maar ondertussen zijn er meerdere posts/comments op dit forum van mensen die aangeven dat voor hun een ander adres werkt: voip.odio.nl.

Vandaar de vraag: wat is het daadwerkelijke adres van de VoIP (SIP) server die klanten moeten gebruiken?

1. De server is voip.t-mobilethuis.nl
  2. De server is voip.odido.nl
  3. De server is soms de ene, soms de andere. Bijvoorbeeld voor sommige klanten de ene, andere klanten moeten de andere gebruiken.

Allereerst, als het antwoord niet simpelweg 1. is, pas dan onmiddelijk de documentatie op de website aan. Want die geeft onjuiste voorlichting tenzij het antwoord 1. is.

Als het antwoord 2. is… dat is niet het geval, want ik ben me bewust van tenminste één aansluiting die op dit moment kan bellen via voip.t-mobilethuis.nl.

Waarschijnlijk is het antwoord nr 3. Kan Odido dit expliciet toegeven, en toelichten?

1. Belangrijkste: pas de publieke documentatie aan: namelijk het document dat toelicht welke instellingen nodig zijn voor eigen apparatuur.
  2. Ligt toe welke klanten welke server nodig hebben. Is het een vaste split, dat klanten die vanaf een bepaalde datum de dienst Vast Bellen begonnen zijn die het andere serveradres nodig hebben? Dan is die datum belangrijk om te weten wat correct is.
  3. Is er een migratie onderweg of gepland? Dan is het prettig om dit te weten. Normaal is om tenminste een paar weken vantevoren dit per klant te communiceren, maar los daarvan is het prettig om aan te zien komen dat je er als klant vroeg of laat mee te maken krijgt, ook als je nog niet precies weet wanneer je aan de beurt bent.

Alvast bedankt voor expliciete toelichting over dit onderwerp. In plaats van vaag bijgeloof opmerkingen als “ik heb gehoord dat sommige klanten X gebruiken, misschien kan je dat proberen?” Dit zou een heel simpel geval van technische documentatie moeten zijn.

Context: wat topics die het adres noemen:

En de pagina waar de waarschijnlijk onjuiste documentatie staat:

https://www.odido.nl/service/producten/internet/instellingen/eigen-modem

En een kleine toevoeging: er is ook in theorie de mogelijkheid 4. Dat zowel voip.t-mobilethuis.nl als voip.odido.nl zouden werken, en dat lijkt ook te kloppen met wat de DNS aangeeft: het verwijst naar dezelfde server. Echter, is dat het hele verhaal? Gebruikt SIP niet het serveradres als onderdeel van de login, in sommige implementaties misschien? Er is tenminste één comment die ik recent zag waar een klant een expliciete unauthorized kreeg op de ene server maar wel kon inloggen met de andere.

Des te meer reden om dit expliciet te hebben van Odido’s kant.

Bij mij kreeg ik door het gebruik van voip.odido.nl het vaste telefoonnummer op mijn fritzbox 4060 werkend, terwijl ik daarvoor een 401 error kreeg. Ik kreeg de fout 401 zowel bij expliciet configureren van voip.t-mobilethuis.nl als het gebruiken van de provider Odido in the fritzbox.

Bedankt voor het bevestigen dat optie 4. (beide werken) in ieder geval niet het geval is. Dat helpt.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit onder de motorkap werkt, maar dat is eerlijk gezegd ondergeschikt aan eerst duidelijkheid krijgen hoe het zit met de benodigde instellingen voor (mede)klanten.

Bovendien ben je een concreet voorbeeld van een klant waarvoor de publieke documentatie over gebruik van eigen apparatuur dus niet klopt.

Ik sluit niet uit dat optie 3 de juiste is.

Dat lijkt me ook de logische conclusie, op basis van wat we op dit forum gezien hebben, plus wat ik zelf ondervonden heb met een Vast Bellen aansluiting van iemand buiten het forum. Maar het zou zo fijn zijn om dit expliciet te hebben van Odido. In plaats van website info die dat letterlijk tegenspreekt, en hier op het forum vooral onduidelijkheid, gokken en superstition.

Hey ​@GebruikersnaamRandomTekst, sinds gister is het adres aangepast naar: voip.odido.nl. Het topic is vanmorgen aangepast:    

De documentatie op de website moet nog aangepast worden, dat heb je inderdaad goed gezien. Degene die dit doet is echter tijdelijk met verlof, dit wordt nog aangepast!

Hi Tommie, bedankt voor de toelichting.

Is er een verklaring waarom er klanten zijn die op dit forum aangeven dat ze bij gebruik van de ene servernaam een 401 Unauthorized krijgen, maar bij de andere niet?

Hey ​@GebruikersnaamRandomTekst, sinds gister is het adres aangepast naar: voip.odido.nl. Het topic is vanmorgen aangepast:    

De documentatie op de website moet nog aangepast worden, dat heb je inderdaad goed gezien. Degene die dit doet is echter tijdelijk met verlof, dit wordt nog aangepast!

Hi Tommie, je reactie was van twee weken geleden. Sindsdien is er nog onduidelijkheid.

Reden van zorg is dat klanten aangeven met maar één van de twee opties te kunnen verbinden, ook al bestaan beide DNS namen en verwijzen ze naar hetzelfde IP adres.

1. Is het de bedoeling dat een klant met maar één van de twee domeinnamen kan verbinden?
  2. Is dit het geval voor iedereen, of zijn de klanten waar we dit van horen, uitzonderingen?
  3. Hoe weet de klant wat “zijn” correcte domeinnaam is, als dat niet voip.odido.nl is voor iedereen?
  4. Klanten die op dit moment VoIP werkend ingesteld hebben, via voip.t-mobilethuis.nl, blijven die dit werkend houden, of houdt die domeinnaam op? (Of omdat de domeinnaam zelf wordt weggehaald, of omdat “de werkende” domeinnaam per klant wordt overgezet naar voip.odido.nl?)
  5. Als bestaande klanten over moeten naar voip.odido.nl, worden die klanten hier dan over geinformeerd?

Want een aanpassing doen waarvoor elke klant met vaste telefonie (en eigen router/voiptelefoon) zijn telefonie kwijtraakt is natuurlijk een hele ingrijpende veranderen, waar men tijdig en correct over geinformeerd dient te worden, en als we op dit forum al niet weten wat er aan de hand is, en met geruchten moeten werken, en de publieke documenten niet geupdate worden voordat de technische verandering er is, dan maak ik me hier zorgen over.

En dat is niet zeuren vanuit de zijlijn, ik heb familieleden die ik ondersteun, die Odido Vast Bellen hebben, en dit is niet overbodige luxe voor die mensen.

@GebruikersnaamRandomTekst Sorry dat je nog geen terugkoppeling hebt ontvangen. Op dit moment is Tommie niet aanwezig. Ik verwacht dat hij er aankomende week wel weer is. Ik heb dit topic gelijk naar hem doorgestuurd, zodat hij bij terugkomst meer duidelijkheid kan geven. 

Laat je het mij weten als ik in de tussentijd nog ergens bij kan helpen? Ik sta voor je klaar! 

Hey ​@GebruikersnaamRandomTekst, op dit moment zijn ze nog druk bezig met de migratie. Er zal later hierover nog wel gecommuniceerd worden maar ze zijn er nog druk mee bezig! 

@Tommie van Odido kunnen we het andersom doen? Dat informatie éérst komt, voordat veranderingen worden uitgerold? Je zou het een “aankondiging” kunnen noemen.

Nog voordat de migratie is afgerond zou het fijn zijn om te weten of bestaande klanten kunnen verwachten met kapotte telefonie te zitten of niet. Hoe is dat niet extreem obvious?

De meeste bedrijven doen eerst aankondigen dat instellingen anders moeten voordat kritieke systemen worden aangepast.

Dat zou ik ook graag willen ​@GebruikersnaamRandomTekst, echter heb ik dat niet allemaal in de hand haha! 😅 Ik ben het namelijk helemaal met je eens, dit soort zaken moeten duidelijk gecommuniceerd worden. Als ik meer informatie heb dan zal ik het delen! 

Reageer