Op de officiële (publieke) documentatie staat één server adres: voip.t-mobilethuis.nl. Maar ondertussen zijn er meerdere posts/comments op dit forum van mensen die aangeven dat voor hun een ander adres werkt: voip.odio.nl.
Vandaar de vraag: wat is het daadwerkelijke adres van de VoIP (SIP) server die klanten moeten gebruiken?
- De server is voip.t-mobilethuis.nl
- De server is voip.odido.nl
- De server is soms de ene, soms de andere. Bijvoorbeeld voor sommige klanten de ene, andere klanten moeten de andere gebruiken.
Allereerst, als het antwoord niet simpelweg 1. is, pas dan onmiddelijk de documentatie op de website aan. Want die geeft onjuiste voorlichting tenzij het antwoord 1. is.
Als het antwoord 2. is… dat is niet het geval, want ik ben me bewust van tenminste één aansluiting die op dit moment kan bellen via voip.t-mobilethuis.nl.
Waarschijnlijk is het antwoord nr 3. Kan Odido dit expliciet toegeven, en toelichten?
- Belangrijkste: pas de publieke documentatie aan: namelijk het document dat toelicht welke instellingen nodig zijn voor eigen apparatuur.
- Ligt toe welke klanten welke server nodig hebben. Is het een vaste split, dat klanten die vanaf een bepaalde datum de dienst Vast Bellen begonnen zijn die het andere serveradres nodig hebben? Dan is die datum belangrijk om te weten wat correct is.
- Is er een migratie onderweg of gepland? Dan is het prettig om dit te weten. Normaal is om tenminste een paar weken vantevoren dit per klant te communiceren, maar los daarvan is het prettig om aan te zien komen dat je er als klant vroeg of laat mee te maken krijgt, ook als je nog niet precies weet wanneer je aan de beurt bent.
Alvast bedankt voor expliciete toelichting over dit onderwerp. In plaats van vaag bijgeloof opmerkingen als “ik heb gehoord dat sommige klanten X gebruiken, misschien kan je dat proberen?” Dit zou een heel simpel geval van technische documentatie moeten zijn.
Context: wat topics die het adres noemen:
En de pagina waar de waarschijnlijk onjuiste documentatie staat:
https://www.odido.nl/service/producten/internet/instellingen/eigen-modem